دوج‌کوین، بیت‌کوین بعدی نیست

رشد ناگهانی و غافلگیرکننده قیمت دوج‌کوین که گویا پایانی ندارد، تحلیلگران را برای یافتن علت‌ها و همچنین پیامدهای این رشد به تکاپو انداخته است. در این میان، آدام بی. لوین، عضو تحریریه وب‌سایت کوین‌دسک، به شباهت‌های جالبی میان دوج‌کوین و بیت‌کوین اشاره می‌کند.

برای کسانی که مدت زیادی است در این صنعت هستند، دوج‌کوین پدیده عجیب‌وغریب و مرموزی است؛ چراکه در عین حال که بیشتر ویژگی‌هایی را که ارزهای دیجیتال را به دارایی‌هایی ارزشمند و کاربردی تبدیل می‌کند ندارد، از جذابیت بالایی برخوردار است! به گزارش ارز دیجیتال، دوج‌کوین را در سال ۲۰۱۳ جکسون پالمر و بیلی مارکوس توسعه دادند؛ اما بنیان‌گذاران آن (برخلاف طرفدارانش) سال‌ها پیش آن را رها کردند. دوج‌کوین تا همین اواخر در چنان وضعیت ضعیفی بود که حتی نمی‌توانست زیرساخت‌های بلاک‌چین خود را تامین کند و در سال ۲۰۱۴ به بلاک‌چین ارز دیجیتال قدیمی‌تری به نام لایت‌کوین (LTC) منتقل شد. در آن زمان، این اقدام ضروری به نظر می‌رسید. حتی درخصوص توانایی دوج‌کوین برای ادامه کار نیز تردیدهایی وجود داشت و بسیاری از افراد، نابودی همیشگی آن را پیش‌بینی می‌کردند. اما اوضاع آن طور که گمان می‌رفت پیش نرفت و دوج‌کوین پس از گذشت چند سال، روز جمعه ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) توانست از بلاک‌چین میزبان خود یعنی لایت‌کوین پیشی بگیرد. دست‌کم تا ۲۹ فروردین ماه ارزش کل بازار دوج‌کوین بیش از دو برابر لایت‌کوین و بانک ۳۳۰ ساله بارکلیز است. چه اتفاقی در حال وقوع است؟

حفاظت از سرمایه؛ دغدغه اغلب مردم جهان
چند سال پیش، من یکسری مصاحبه با افرادی در ایران، هند، سنگاپور، هندوراس، نیجریه و چند جای دیگر انجام دادم. تصورم این بود که بیت‌کوین ارز منتخب آنها نخواهد بود؛ چراکه کارمزد تراکنش‌های آن در بسیاری از موارد، بالاتر از دستمزد یک روز شهروندان این کشورهاست و به‌طور کلی، با معیارهای سنتی آنها سازگار نیست. با این حال دریافتم که در عین همه این حقایق، مردم هنوز هم بیت‌کوین را بهترین انتخاب خود می‌دانستند که این خود به تقویت چرخه عملکرد بیت‌کوین کمک می‌کرد و امروزه شاهد پیامدهای آن نیز هستیم. چنین تصمیماتی نتیجه یک پرسش ساده است: از میان همه ارزهایی که به آنها دسترسی دارم، کدام‌یک برای من کاربردی‌تر است؟ در مورد بیت‌کوین، دو ویژگی وجود دارد که به کاربردی بودن آن می‌انجامد. اولین ویژگی بیت‌کوین، قابل‌پیش‌بینی بودن آن است. مردم پول‌های محلی خود را به بیت‌کوین تبدیل می‌کنند، چون به‌دنبال راهی هستند تا از سرمایه خود در برابر تاثیرات وقایع سیاسی و اقتصادی محافظت کنند. همه می‌دانند که عرضه بیت‌کوین ثابت و سیاست پولی آن تا حد زیادی تغییرناپذیر است، به‌طوری ‌که آن را از دسترس دولت‌ها خارج می‌کند. دلیل دیگر که ممکن است حتی اهمیت بیشتری داشته باشد، نقدشوندگی است. مردم می‌خواهند مطمئن باشند که وقتی تصمیم به فروش می‌گیرند، همیشه کسی هست که دارایی آنها را به قیمت بازار بخرد. بنابراین، با وجود آنکه قیمت بیت‌کوین ممکن است از دید برخی از افراد بسیار بالا باشد، اما همین قیمت بالا نیز توافقی است که در بین اعضای جامعه آن صورت گرفته است.

البته مردم می‌توانند توکن‌های دیگری را نیز برای خرید انتخاب کنند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، امروزه توکن‌های زیادی در دسترس مردم هستند و تعداد آنها نیز روزبه‌روز در حال افزایش است؛ اما مساله‌ای که می‌تواند عملکرد برخی از آنها را با مشکل مواجه کند، همین «اجماع» است. برای موفقیت این ارزها و در نتیجه افزایش ارزش آنها، باید یک توافق جمعی برای خرید آنها شکل بگیرد. به‌بیان دیگر، این ارزها باید ویژگی منحصربه‌فردی داشته باشند که برای گروه خاصی از افراد جامعه جذاب باشد یا افراد خاصی را به یکدیگر پیوند بزند. درخصوص بیت‌کوین، دو عاملی که پیش‌تر عنوان کردیم، به‌علاوه محبوبیتی که بیت‌کوین به‌دلیل «اولین» بودن خود به‌دست آورده است، باعث این موفقیت شده‌اند. حال می‌توانیم به موضوع اصلی بحث خود بازگردیم؛ چرا ارزی مانند دوج‌کوین به‌این شکل در حال رشد است و چه عامل یا عواملی وجود داشته که محبوبیت ناگهانی و بالای این ارز را رقم زده است؟

چرا دوج‌کوین در حال رشد است؟
در سال‌جاری به این باور رسیدم که دوج‌کوین نیز عملکردی شبیه به بیت‌کوین دارد. همان‌طور که بیت‌کوین انتخاب مشترک افرادی است که به‌دنبال ارزی قابل‌پیش‌بینی هستند، دوج‌کوین هم انتخاب جمعی کسانی است که به‌دنبال شوخی، سرگرمی و اشاعه «فرهنگ میم» (meme culture) در جامعه و حتی در دنیای ارزهای دیجیتال هستند.

میم‌ها ایده‌هایی فرهنگی هستند که به‌سرعت در جوامع گسترش پیدا می‌کنند و اصطلاحا «وایرال» می‌شوند. ظهور اینترنت و (ظاهرا) افزایش حس شوخ‌طبعی در انسان‌ها، باعث محبوبیت بیشتر این فرهنگ در جوامع امروزی شده است.

به نظر می‌رسد که این حقیقت در مورد ایلان ماسک‌ها، اسلیم جیم‌ها و مارک کوبان‌های جهان به‌خوبی صدق می‌کند.

در جلسه گزارش درآمد شرکت کوناگرا برندز که اوایل هفته جاری برگزار شد، همین مساله را بررسی کردند. کوناگرا یک شرکت محصولات غذایی سوپرمارکتی و بسته‌بندی‌شده در آمریکاست که از برندهای مختلفی پشتیبانی می‌کند و شرکت مدرن و جدیدی نیست؛ اما وقتی صحبت از موفقیت‌های اخیر این شرکت شد، مدیرعامل آن به استراتژی تیم خود برای «تعامل با دوج‌کوین» به‌عنوان یکی از موفقیت‌های اساسی اشاره کرد.

دوج‌کوین تعداد دنبال‌کنندگان توییتر اسلیم جیم را دو برابر کرده و تعامل با این برند محصولات غذایی را بیش از ۵۰۰ درصد افزایش داده است. ‌شان کانولی، مدیرعامل اسلیم‌جیم بخش بزرگی از موفقیت‌های خود را مدیون جامعه دوج‌کوین دانست و گفت که آنها «نقش بزرگی» در پیروزی نهایی اسلیم‌جیم در مصاف با برندهای دیگر در مجله تجاری اَدویک (Adweek) داشته‌اند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.