جزئیات واردات ۱.۹ میلیون دوز واکسن کرونا اعلام شد

اعلام گمرک ایران به سازمان غذا و دارو نشان می دهد که از ۱۵ بهمن ماه سال گذشته تا ۲۶ فروردین ماه امسال یک میلیون و ۹۹۵ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن کرونا وارد، ترخیص و تحویل وزارت بهداشت شده است.

گمرک ایران طی مکاتبه ای با وزارت بهداشت جزئیات واردات واکسن را تشریح کرده است.

در مکاتبه ارونقی – معاون فنی گمرک ایران – با شانه ساز – معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو – اعلام شده که تاکنون یک میلیون و ۹۹۵ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن از چهار کشور و از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده و پس از تشریفات گمرکی با حداقل اسناد به صورت حمل یکسره و شبانه روزی در حداقل زمان ممکن(کمتر از ۱۵ دقیقه)تحویل نمایندگان وزارت بهداشت شده است.

براساس اعلام گمرک به وزارت بهداشت جریان واردات واکسن به این شرح است:

در سال گذشته در ۱۵ بهمن ماه ۲۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسیه، ۲۵ بهمن ماه ۱۰۰ هزار دوز اسپوتنیک روسی، ۱۰ اسفندماه ۲۵۰ هزار دوز واکسن چینی، ۱۴ اسفندماه ۲۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی، ۲۰ اسفندماه ۱۲۵ هزار دوز واکسن هندی وارد ایران شده است.

این در حالی است که در سال جاری در پنج فروردین ماه ۱۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی، ۱۲ فروردین ماه ۱۰۰ هزار دوز اسپوتنیک روسی، ۱۶ فروردین ماه ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دوز ، کواکس کره جنوبی و ۲۶ فروردین ماه ۴۰۰ هزار دوز واکسن چینی وارد کشور و تحویل وزارت بهداشت شده است.

جریان واردات واکسن کرونا از کانال دولت صورت گرفته اما از مدتی پیش موضوع واردات از طریق بخش خصوصی نیز مطرح است.

این در حالی است که اخیرا همتی – رئیس کل بانک مرکزی – اعلام کرد که هرگونه درخواست و اعلام وزارت بهداشت جهت پرداخت ارز بابت واردات واکسن تأمین می‌شود و تاکنون نیز بر اساس میزان تقاضا و درخواست برای خرید واکسن از کشورهای روسیه و چین، ارز لازم تأمین و واردات انجام شده است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، در حال حاضر نیز تخصیص ارز برای واردات با ارز نیمایی، براساس دستور رئیس جمهور، در اولویت تأمین است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.