آندو: برنده دربی به احتمال 80 درصد قهرمان می شود

«مصدومیت» و «آندو»؛ این دو کلمه سالیان زیادی هیچ سنخیتی باهم نداشتند ولی در هفته های اخیر بازیکن تازه وارد سایپا به این دلیل نتوانسته به تیمش کمک کند و نتیجه اش شده باخت های پیاپی و مدتها زندگی کردن دور از برد.

* از مصدومیتت شروع کنیم. کی می توانی به تمرینات برگردی؟
متاسفانه در جریان بازی با فولاد این اتفاق برایم رخ داد و منجر به این مصدومیتم شد. خودم هم فکر نمی کردم مصدومیتم این همه طول بکشد. قرار بود دو هفته ای بهبود پیدا کنم اما الان زمان بهبودم بیشتر شده و تقریبا دو هفته دیگر می توانم تمریناتم را آغاز کنم. البته تلاشم را می کنم که زودتر به تمرینات برگردم اما تصمیم نهایی را پزشکان می گیرند.
* کمتر یادمان می آید آندو مصدوم شده باشد. ظاهرا این بار بدشانسی هم آوردی.
بله همینطور است. خیلی بدشانسی آوردم که مصدومیتم این همه طول کشید و خودم اصلا پیش بینی این دوری طولانی مدت از فوتبال را نداشتم. به هر حال مصدومیت هم جزیی از فوتبال است و اجتناب ناپذیر.
* با توجه به عملکرد خوب امید ابراهیمی و سعید عزت الهی در بازیهای اخیر تیم ملی نگران از دست دادن جایگاهت نیستی؟
دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. قرار نیست آندرانیک تیموریان همیشه برای تیم ملی بازی کند. همانطور که یک روز من جانشین بازیکنی شدم یک روز هم دیگری جانشین من خواهد شد و من اصلا نگران چرخه فوتبال نیستم. من برای تیم ملی کم بازی نکرده ام و همیشه به عنوان یک ایرانی با تمام وجود و با غیرت برای تیم کشورم به میدان رفته ام. در واقع من کم کم باید بارم را زمین بگذارم و یک بازیکن جوانتر جانشین من شود. این یک اتفاق طبیعی در فوتبال است و اصلا من را ناراحت نمی کند. چیزی که فکرم را مشغول می کند این است که یک روز نتوانم برای تیم ملی مفید باشم. تیم ملی ایران متعلق به من یا دیگری نیست بلکه همه ما در مقابل مردم مسئول هستیم و اگر روزی نتوانیم خوب باشیم باید خودمان کنار برویم. امید ابراهیمی هم بازیکن جوان و مستعدی است که پتانسیل بالایی دارد. اتفاقا خیلی خوشحالم که چنین بازیکن خوبی قرار است در آینده جانشین من شود. من با امید در استقلال همبازی بوده ام و از صمیم قلبم می گویم که او خط هافبک تیم ملی را در آینده بیمه خواهد کرد. امید بازیکن خیلی خوبی است که می تواند یکی از لژیونرهای ما در اروپا باشد و امیدوارم هرچه زودتر این اتفاق برایش بیفتد.
* این روزها بازهم صحبت از رفتن کی روش است. ظاهرا او تصمیم خود را برای رفتن از ایران گرفته است.
اول از همه بگویم به عنوان کاپیتان تیم ملی بابت شرایط اسفناک تیم ملی فوتبال واقعا متاسف و ناراحتم. نمی دانم چه اتفاقاتی دارد پیرامون تیم ملی رخ می دهد اما احساس خوبی ندارم و خبرهای مثبتی هم به گوشم نمی رسد. فکر می کنم رفتن از ایران و تیم ملی تصمیم کی روش نیست بلکه شرایط او را مجبور به گرفتن این تصمیم کرده است. قبلا هم گفته ام با رفتن کی روش از ایران او ضرر نمی کند و این ما هستیم که با مشکلات زیادی روبرو می شویم. نمی دانم درنهایت او چه تصمیمی خواهد گرفت اما از صمیم قلب امیدوارم در ایران بماند و با ما به جام جهانی بیاید. حالا که به جام ملتها صعود کرده ایم و برای رفتن به جام جهانی هم فقط یک مرحله باقی مانده حیف است کی روش از ما جدا شود. وقتی هم بازیکنان و هم هواداران دوست دارند او بماند و حمایتش می کنند پس چرا شرایط را برای ماندنش فراهم نمی کنند؟ واقعا شرایط فعلی تیم ملی برایم عجیب است و هرچه فکر می کنم به نتیجه ای نمی رسم.
* اما کی روش از اول در جریان امکانات فوتبال ایران بوده. به نظر تو واقعا امکانات از او دریغ شده است؟
من اصلا در جریان مسایلی که بین کی روش و فدراسیون وجود دارد نیستم. فقط می دانم که اصلا وضعیت خوبی نداریم و روی هوا هستیم. هنوز نه وضعیت لباس مان معلوم است نه زمین تمرین خوبی داریم. از بازیهای تدارکاتی هم که خبری نیست. خودتان چه نتیجه گیری از شرایط موجود تیم ملی دارید؟ به نظر من باید به کی روش حق داد. ما حتی یک زمین تمرین مناسب هم نداریم و زمین کمپ واقعا غیرقابل استفاده شده و تمرین کردن در آن خطرناک است چون امکان دارد بازیکنان با مصدومیت های شدیدی روبرو شوند. وقتی تیم ملی یک کشور حتی یک زمین تمرین اختصاصی هم ندارد چرا همه از آن توقع افتخار آفرینی دارند؟ وقتی زمینی برای تمرین کردن نداریم دیگر حرف زدن از نبودن بازی تدارکاتی مسخره است.
* با این کمبود امکانات فکر می کنی بتوانیم به جام جهانی برویم؟
با ماندن کی روش امیدمان برای صعود بیشتر است. دانش بالای کی روش و شناخت او از فوتبال ایران می تواند تا حدودی جبران همه کمبودها را کند. اما اگر کی روش برود و مربی دیگری بیاید نمی دانم چه اتفاقی برای فوتبال ایران رخ خواهد داد. شرایط ما برای صعود به جام جهانی واقعا سخت است اما ما هم پرتلاش و سختکوش هستیم و خیلی امیدواریم. باور کنید اگر همه اجزای فوتبال، از فدراسیون و باشگاهها گرفته تا بازیکنان و کادرفنی و تماشاگران، همه دست به دست هم بدهند می توانیم به برزیل برویم و نتایج بهتری نسبت به دوره های قبل بگیریم.
* درباره تغییر نسلی که در تیم ملی رخ داده صحبت کن.
اول از همه باید بگویم بابت حضور بازیکنانی مثل جهانبخش، آزمون و عزت اللهی در تیم ملی بسیار خوشحالم. آنها علاوه بر اینکه در تیمهای خودشان بسیار خوب کار می کنند در تیم ملی هم به مهره های قابل اتکایی تبدیل شده اند. البته بازیکنان جوان تیم ملی به تجربه بیشتری نیاز دارند که پخته تر شوند و انجام بازیهای تدارکاتی خیلی می تواند به آنها کمک کند. در حال حاضر تیم ملی تلفیقی از جوانان و باتجربه ها شده و این موضوع اتفاق خوبی برای آینده فوتبال کشورمان خواهد بود.
* فکر می کنی کدام تیم قهرمان لیگ می شود؟
صدر جدول خیلی پیچیده شده است. فکر می کنم از بین استقلال، پرسپولیس و استقلال خوزستان قهرمان لیگ مشخص می شود که امیدوارم استقلال باشد.
* اما خیلی ها شانس تیم موردعلاقه ات را از دو تیم دیگر کمتر می دانند.
به نظر من دربی نقش تعیین کننده ای در مشخص شدن قهرمان لیگ دارد. تیمی که دربی را ببرد به احتمال 80 درصد قهرمان می شود. البته نباید از استقلال خوزستان هم غافل شد. شانس هر سه تیم یک اندازه است اما تمایل قلبی من قهرمان شدن استقلال است.
* فکر می کنی استقلال بتواند در دربی برنده شود؟
یکی از بهترین خاطرات فوتبالی ام حضور در دو دربی پی در پی سال 90 است که با بردهای شیرینی برای استقلال همراه شد. امیدوارم امسال هم بعد از حدود 5 سال هواداران استقلال دوباره طعم برد در دربی را بچشند. استقلال بازیکنان بزرگی دارد که می توانند سرنوشت دربی را رقم بزنند و من برای تیم محبوبم آرزوی موفقیت می کنم.
* سورپرایز لیگ امسال برای تو چه بوده است؟
عملکرد فوق العاده تیم عبدالله ویسی با جوانان بی ادعا واقعا من را شگفت زده کرد. در کل لیگ امسال جوانان خوبی را به فوتبال ایران معرفی کرده که امیدوارم بتوانند برای تیم ملی هم در آینده مفید باشند.
* دوست نداشتی الان در استقلال بودی؟
همیشه گفته ام استقلال تیم محبوبم است و بازی در این تیم برایم افتخار است. همیشه دوست داشته ام در این تیم بازی کنم اما امسال قسمت نبود.
* واقعا چرا نشد استقلالی شوی؟
من می خواستم اما نشد. بهتر است در این باره صحبت نکنم. هواداران استقلال از میزان علاقه من به خودشان خبر دارند و همیشه گفته ام استقلال خانه من است.
* دوست داری فوتبالت را کجا تمام کنی؟
نمی دانم قسمتم چیست و چه اتفاقی قرار است بیفتد. شاید یک روز دوباره به استقلال برگردم و فوتبالم را آنجا تمام کنم.
* انگار برای آندو طلسم شده که قهرمان لیگ شود. نه با استقلال قهرمان شدی نه با تراکتور و ابومسلم.
به طلسم و خرافات اعتقاد ندارم. هم با استقلال و هم با تراکتورسازی و ابومسلم تا یک قدمی قهرمانی رفتم اما قسمت نشد. شاید روزی این افتخار را به دست بیاورم و شاید هم نه.
 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.