​دور جدید مذاکرات ژنو؛ اصرار مخالفان بر لزوم آغاز گذار سیاسی در این دور از گفت‌وگوها

با آغاز دور جدید مذاکرات غیر مستقیم سوریه در ژنو، هیات مخالفان سوریه با فرستاده ویژه سازمان ملل دیدار و تاکید کردند که مشارکت آنها در این دور از مذاکرات با هدف تحقق گذار سیاسی از طریق تشکیل یک هیات حکمرانی انتقالی با تمام اختیارات است.

اسعد الزعبی، رئیس هیات مخالفان در ژنو در کنفرانسی خبری پس از دیدار با استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه عنوان داشت: ما در این دیدار مجددا بر لزوم مساله آزادی بازداشت شدگان تاکید کرده و مساله آتش بسی را مورد بررسی قرار دادیم.
آخرین آتش بس برقرار شده در سوریه در مقایسه با سایر آتش بس‌ها از پایداری بیشتری برخوردار بوده و در آن گروه تروریستی داعش و جبهه النصره و دیگر تروریست‌ها از آتش بس مستثنی شده‌اند و نظام سوریه همچنان این تروریست‌ها را هدف قرار می‌دهد.
هیات مخالفان همچنین مساله تخلفات در ارائه کمک‌های انسانی را مورد بررسی قرار داد که به گفته الزعبی این امر تاثیر منفی بر روند سیاسی بر جای می‌گذارد.
رئیس هیات مخالفان گفت که در دیدار با فرستاده سازمان ملل به سوریه تاکید کردند که در جستجوی یک راه حل سیاسی جدی هستند و "آنها نماینده مردم سوریه‌ هستند."
مخالفان می‌گویند که گذار سیاسی در این دوره از مذاکرات باید آغاز شود اما دولت سوریه معتقد است که تا شرایط لازم فراهم نشود و مساله تروریسم در سوریه مشخص نشود سخن گفتن از انتقال سیاسی بی‌معنی است.
طبق گفته الزعبی این هیات همچنین تاکید کرد که مشارکتش در دور کنونی برای تحقق گذار سیاسی از طریق تشکیل هیات حکمرانی انتقالی دارای اختیارات کامل است که بر این اساس تمامی شخصیت‌های برجسته نظام و در راس آنها بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از آغاز مرحله انتقالی باید کنار روند.
الزعبی گفت که هیات از نتایج سفرهای دی میستورا به برخی از کشورهای منطقه مطلع شد اما با این نتایج غافلگیر شده چرا که فضای آن مثبت نبوده است.
هیات نظام سوریه فردا جمعه و پس از پایان انتخابات پارلمانی در سوریه به ژنو می‌آید.
همزمان دی میستورا تصریح کرد که برای افزایش پایبندی به حفظ آتش بس شکننده در سوریه تلاش می‌کند.
وی گفت که در جریان نشست‌هایی که اخیرا با مسئولان برجسته در مسکو، دمشق، تهران و امان برگزار کرد شاهد این بود که این مسئولان به مذاکراتی که با هدف "تحقق گذار سیاسی در سوریه است" توجه دارند.
دور پیشین مذاکرات ۲۴ مارس پایان یافت و دی میستورا عنوان داشت که زمانی که طرف‌های درگیر به ژنو بیایند تمرکز بر گذار سیاسی خواهد بود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.