بازار خودروهای خارجی در بن‌بست؛ آینده خودرو به کدام سمت می‌رود؟

فروش خودروهای خارجی صفر شد. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد با اعلام این خبر گفت: بازار خودرو راکد است. فعلا تا زمان تعیین تکلیف مصوبه مجلس، هیچ خودرویی در بازار خرید و فروش نمی‌شود. چون هم خریداران و هم فروشندگان دست نگه داشته‌اند.

با آنکه دولت بارها مخالفت خود نسبت به واردات خودرو را اعلام کرده اما فروشندگان خودرو همچنان نسبت به واردات خودروهای خارجی خوشبین هستند. هم خریداران و هم فروشندگان دست نگه داشته‌اند تا تکلیف مصوبه مجلس مشخص شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد فعلا خریداری در بازار خودرو وجود ندارد. هر چند تعداد فروشندگان در بازار خودرو همچنان زیاد است اما فعلا همه منتظر مانده‌اند و کسی خودرویی معامله‌ای نمی‌کند. حتی فعالان بازار می‌گویند دلال‌ها از این بازار عقب‌نشینی کرده‌اند.

مردم منتظر خودروهای خارجی باشند؟

با این شرایط اما مردم منتظر واردات خودروهای خارجی باشند؟ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد پاسخ داد: امیدواریم ایرادات گرفته شده از سوی شورای نگهبان برطرف و واردات خودرو از سر گرفته شود. چراکه با واردات خودرو قیمت انواع خودروها تعدیل می‌شود و بازار رونق می‌گیرد.

حمیدرضا حیدری به تجارت‌نیوز گفت: یکی از دلایل رکود در بازار، مطرح شدن طرح واردات خودرو است. همین مساله مردم را سرگردان کرده و باعث قفل شدن بازار خودرو شده است. او توضیح داد که در شرایط فعلی خریدار و فروشنده دست نگه داشتند تا برنامه دولت در بازار خودرو مشخص شود.

گزارش‌ها حاکی از این است که قیمت خودرو در روز چهارشنبه (۱۴ مهر ۱۴۰۰) ثابت مانده و تغییر چندانی نداشته است. قیمت خودرو پراید پراید ۱۱۱ با نرخ ۱۵۴ میلیون تومان و پراید ۱۳۲ با قیمت ۱۳۳ میلیون تومان ثبت شده است.

پژو پارس LX با قیمت ۳۰۳ میلیون تومان ثبت شده است. قیمت دنا معمولی ۳۲۲ میلیون تومان و قیمت دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ با قیمت ۴۶۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

آینده بازار خودرو چه می‌شود؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به پیش‌بینی خود درباره آینده بازار خودرو بیان کرد: قیمت خودرو در هفته سوم مهر بستگی به تصمیم دولت درباره طرح واردات خودرو دارد. فعلا مردم خودرو نمی‌خرند و پیش‌بینی می‌شود به دلیل رکود بازار، قیمت خودرو در هفته پیش‌ رو ثابت بماند.

پیش از این نیز ایرنا به نقل از یک نمایشگاه‌دار خودرو در تهران نوشته بود: «اکنون به‌ جز اندک خرید و فروش‌هایی که افراد نیازمند پول انجام می‌دهند، معاملات در بازار به صفر رسیده است.»

هر چند هفته گذشته وزارت صمت آب پاکی را روی دست مردم ریخت اما همچنان بازار در بلاتکلیفی به سر می‌برد. در روزهای اخیر سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت گفته بود «در شرایطی که تراز تجاری و ارزی کشور متعادل است، واردات خودرو می‌تواند مفید باشد اما تا پایان سال جاری و تا زمانی که ما به یک توازن در تراز خارجی برسیم، اشتباه است.»

با آن که دولت سیزدهم وعده ساماندهی بازار خودرو را داده بود اما باید دید در روزهای آینده به این وعده‌های مطرح شده چقدر عمل می‌شود؟

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.