هدف برخی کشورها مانع‌تراشی در اجرای برجام است

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد:ما تنها به توافقات بین‌المللی و امضای قدرت‌های جهانی و مصوبات شورای امنیت سازمان ملل اتکا می‌کنیم و اقدامات اخیر برخی اعضای کنگره برای ما ملاک عمل نیست.

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه همایش سراسری ائمه جمعه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اقدام چند کشور عربی در قطع رابطه با ایران چه تاثیراتی بر حوزه سیاست خارجی ایران خواهد گذاشت، گفت: مسلما اقداماتی از این قبیل بیش از هر کشور دیگری به ضرر کشورهایی است که خود را از فرصت ارتباط با ایران محروم می‌کنند و به هیچ وجه آنها را هم به هدف تغییر توجه افکار عمومی جهان از جنایتی که در اعدام یک رهبر روحانی مجاهد و دلسوز صورت گرفته است، نمی‌رساند.
وی افزود: امروز در سراسر جهان چه در جهان اسلام و چه در کشورهای دیگر این اقدام مورد اعتراض قرار گرفته و محکوم شده است. این گونه ماجراسازی‌ها و ماجراجویی‌ها حتما به ضرر این کشورها تمام می‌شود.
نهاوندیان گفت: نظام جمهوری اسلامی مورد توجه و اقبال جهانی است و همه کشورها مایل هستند با ایران گسترش روابط داشته باشند، اما متاسفانه برخی کشورها در منطقه ما از این توسعه ارتباطات و حضور ایران در صحنه جهانی ناراحت بودند؛ چرا که با لغو تحریم‌ها، حضور اقتصادی ایران در اقتصاد جهانی قوی‌تر و شکوفاتر از گذشته دیده خواهد شد.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: کسانی که بر سر راه این توافق سنگ‌اندازی می‌کردند، هزینه‌های فراوانی را برای مانع‌تراشی در برجام خرج کردند و اینها امروز تلاش می‌کنند تا مانع اجرایی شدن برجام شوند، ولی مطمئن باشند که این ماجراجویی‌ها حاصلی نخواهد نداشت و حضور ایران در صحنه بین‌المللی موثرتر از گذشته خواهد بود و ضرر و زیان نصیب کسانی است که خود را از این فرصت محروم کردند.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برنامه ششم توسعه چه زمانی آماده می‌شود و با توجه به تحولات اخیر منطقه‌ای دستخوش چه تغییراتی خواهد شد، اظهار کرد: سیاست‌های اصولی برنامه ششم بر مبنای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری در حال برنامه‌ریزی است و دولت آخرین مراحل خود را در تدوین این برنامه می‌گذراند.
نهاوندیان افزود: مسلما با واقع‌بینی سیاست‌ها و تصمیمات اجرایی در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود، اما روندها و اصول کلی برنامه همان اصول ثابت نظام است و مطمئنا با لغو تحریم‌ها که با اجرایی شدن برجام خواهیم داشت، شاهد حضور گسترده‌تر ایران در اقتصاد بین‌المللی خواهیم بود.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: در برنامه ششم جهت‌گیری درون‌زا و برون‌گرا بودن اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته و تجلی پیدا خواهد کرد، البته ممکن است برخی کشورها از اینکه ایران روز به روز حضور موثرتر و درخشان‌تری در صحنه جهانی و اقتصاد جهانی داشته باشد، ناراحت باشند؛ بنابراین مانع‌تراشی می‌کنند، اما این موانع به عزم جمهوری اسلامی و مسیر پیش رو در برنامه‌های جهانی اثری ندارد.
وی خاطرنشان کرد: با دسترسی‌ها و مسیرهای داخلی و خارجی و با راه‌های گسترده‌تر بین‌المللی، مطمئنا آینده شکوفاتری را خواهیم داشت. همچنان که می‌دانید موسسات تحقیقاتی بین‌المللی برای سال ۹۵ ایران رشد بالای ۵ درصدی اقتصادی را پیش‌بینی کرده‌اند که با همه محاسبات از متوسط رشد اقتصادی منطقه بالاتر است و دوستانِ ایران از این پیش‌بینی خوشحال، اما آنهایی که خیلی به مصالح ایران علاقه ندارند، ناراحت هستند.
نهاوندیان در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه ارزیابی شما با توجه به تحولات اخیر منطقه و اقدامات عربستان از قیمت نفت چه خواهد بود، گفت: وضعیت موجود قیمت نفت نمی‌تواند به صورت بلندمدت ادامه پیدا کند و باید روند آتی به سمت متعادل شدن قیمت نفت برای بازار جهانی پیش برود.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص اینکه آیا شما قانون جدید کنگره آمریکا را نقض برجام می‌دانید، خاطرنشان کرد: آنچه که از نظر ایران در مناسبات بین‌المللی ملاک است، اعلام و اقدام دولت آمریکا خواهد بود و طبق اظهارنظر رسمی که وزیر خارجه آمریکا به طور مکتوب به وزیر خارجه ما اعلام کرده، گفته است ما به هیچ وجه اقدامی نخواهیم کرد که موجب نقض برجام شود.
وی در پایان گفت: ما بر اساس توافق بین‌المللی که به امضای قدرت‌های جهانی و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، اتکا می‌کنیم و اظهارات و اقدامات اخیر برخی از اعضای کنگره برای ما ملاک عمل نخواهد بود.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.