وزیر امورخارجه دانمارک: برای تجارتی برد ـ برد به ایران آمده ایم

وزیرامورخارجه دانمارک به روابط دیرینه با ایران در زمینه های مختلف اقتصادی اشاره کرد و گفت: هیات دانمارکی برای دستیابی به تجارتی برد ـ برد با هدف تقویت روابط دو کشور به تهران آمده است.

 «کریستین جنسن» امروز (سه شنبه) در همایش توسعه همکاری های تجاری ایران و دانمارک در تهران گفت: ایران کشوری با تاریخی غنی و روابط تاریخی گسترده با غرب، در گذشته بسیار به تمدن غرب کمک کرده است. 
وی گفت: ما در دهه های گذشته یک هزار کیلومتر خط راه آهن از خلیج فارس تا دریای خزر احداث کردیم که این پروژه نمونه خوبی برای صلاحیت شرکت های دانمارکی است. 
وی با بیان اینکه ایران و دانمارک 80 سال روابط دیپلماسی دارند، گفت: زمینه های مشترک زیادی بین دو کشور وجود دارد که می توان حوزه های همکاری را در آینده به بخش های دیگر از جمله انرژی و مواد غذایی گسترش دهیم. 
وزیر امور خارجه دانمارک افزود: در کشورمان شرکت هایی فعالیت می کنند که راه حل هایی جهانی ارائه می دهند؛ اکنون ما می خواهیم این خدمات را در اختیار ایران قرار دهیم. 
وی تاکید کرد: ایران بازیگر مطرحی در منطقه است و برداشتن تحریم ها به نفع ملت ایران و شرکای آن خواهد بود. 
وزیر امور خارجه دانمارک اضافه کرد: شرکت های حاضر یافته دانمارکی در این همایش، برای مشارکت با ایران آمده اند که این مساله، ایجاد اشتغال را به دنبال خواهد داشت. 
وی گفت: زمان آن فرا رسیده است که ایران نقش تاریخی خود را در جهان ایفا کند. 
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در سال های گذشته حجم مبادلات بازرگانی دو جانبه رشد قابل توجهی داشته و از 70 میلیون دلار در سال 2000 به بیش از 225 میلیون دلار در سال 2011 افزایش یافته است. 
هر چند این موازنه منفی است و دانمارک در مقابل 12 میلیون دلار واردات از ایران، سالیانه 213 میلیون دلار کالا و خدمات به ایران صادر می کند. 
به دنبال مساله کاریکاتورهای موهن و تحریم کالاهای دانمارکی در کشورهای اسلامی از جمله ایران، حجم مبادلات تجاری در سال 2006، 11 درصد کاهش یافت و به 120 میلیون دلار رسید. 
اقلام صادراتی دانمارک به ایران شامل ماشین آلات صنعتی، مواد شیمیایی، تجهیزات و لوازم پزشکی، دارو، قطعات الکترونیکی و خدمات مشاوره ای در بخش های مختلف صنعتی است و زمینه های صادرات ایران به دانمارک نیز شامل فرش و صنایع دستی، خشکبار و محصولات کشاورزی، مواد معدنی و شیمیایی، مصالح ساختمان، محصولات پتروشیمی و خاویار است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.