فاصله نیروهای حرفه ای و آماتور در تئاتر فجر کم شده است

یک بازیگر تئاتر و سینما گفت: بحث نیمه حرفه ای، حرفه ای و آماتور بودن در تئاتر و جشنواره بین المللی فجر کمرنگ شده و این خوب نیست.

سیما تیرانداز که سال گذشته کارگردانی تئاتر تقدیربازان را در سی و سومین جشنواره تئاتر بین المللی فیلم فجر برعهده داشت امروز (سه شنبه) به خبرنگار ایرنا گفت: کار تئاتر فجر در مقام کارگردان بسیار دشوار است و سالی یکبار در جشنواره شرکت می کنم.
وی درمورد سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هم افزود: برای جشنواره فجر قرار بود که دو تا فیلم داشته باشم که یکی به زمان پرکاری من خورد و بعدی هم که قرارداد بسته بودم ولی هنوز به جایی نرسیده است. یک فیلم هم به نام عشق دو سال قبل با قاسم جعفری کار کردم ولی نمی دانم در چه وضعیتی است و تاکنون در هیچ جشنواره ای شرکت داده نشده است. 
وی که اکنون مشغول بازی در تئاتر بهمن به کارگردانی افروز فروزند است افزود: صحبتی هم درمورد سریال دودکش 2 شده است. گفته بودند این سریال به کارگردانی محمد حسین لطیفی برای شبکه یک سیما و پخش در نوروز ساخته خواهد شد. البته دقیق نمی دانم این برنامه ریزی اجرایی شود یا خیر، ولی کمبود وقت زیادی داریم و اگر کار سامان بگیرد، فشرده خواهد بود.
تیرانداز، در مورد وضعیت فعلی تئاتر افزود: در جشنواره تئاتر واقعیت این است که وقتی جمعیت بالاتر می رود مشکلات هم زیاد می شود. 
بازیگر نقش عفت در سریال دودکش ادامه داد: یک اتفاق اشتباه این است که بحث نیمه حرفه ای، آماتور و حرفه ای بودن در تئاتر ما به طور کلی و جشنواره فجر کمرنگ شده است و این خوب نیست؛ کمااینکه سیاست جایزه دادن و حمایت کردن بر این اساس است.
وی ادامه داد: سال گذشته وقتی فهرست کارگردانان شرکت کرده را منتشر کردند تنها سه نفر یعنی چیستا یثربی، سیامک احصایی و من کارگردان حرفه ای بودیم و امسال هم وضع همینطور است.
بازیگر نقش ناهید در سریال نفس گرم گفت: به نظر من خیلی خوب است که جشنواره فجر برای همه اشخاص، اقشار و سطح تئاتر از نیمه حرفه ای و حرفه ای باشد اما باید سطح بندی هم وجود داشته باشد که این موضوع در جشنواره وجود ندارد. در حقیقت به نظر من فاقد برنامه ریزی است.
بازیگر تئاتر مرگ یزدگرد تاکید کرد: از طرف دیگر تئاتر باید بودجه مشخصی داشته باشد به نظرم فقط در دوره سلیمی وجود داشت و اکنون بودجه مشخصی برای تئاتر نیست وقتی بودجه مشخصی نباشد؛ برنامه ریزی نیست و مشکلات به این ترتیب به هم مربوط هستند.
سیما تیرانداز که از سال 1367 هنرآموزی را در کلاس های گلاب آدینه، هنرپیشه، کارگردان و مدرس تئاتر آغاز کرد، دانش آموخته رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد و کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر از دانشکاه سینما تئاتر است. وی کارگردانی و بازیگری در تئاتر، بازیگری در سینما و تلویزیون را نیز تجربه کرده است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.