ماموریت؛ انتخابات۹۴/ مدیر پروژه نفوذ لندن در تهران کیست؟

«هاپتون» در زمان وقوع بیداری اسلامی حضوری فعال در یمن و در زمان تشکیل گروه داعش نقش کلیدی در مدیریت پروژه و انتقال پیام های محرمانه به ایادی منطقه ای داشت.

«نیکلاس هاپتون» که به عنوان کاردار جدید انگلیس در تهران ماموریت خود را از ابتدای ژانویه امسال آغاز کرده، فردی کلیدی در وزارت امور خارجه بریتانیا محسوب می شود. او طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ میلادی به عنوان سفیر انگلیس در یمن و از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی به عنوان سفیر این کشور در قطر ایفای نقش کرده است. هاپتون متخصص حوزه امنیت ملی بوده و در حوزه مناسبات انگلیس و اروپا نیز نقش اجرایی فعالی را در دستگاه سیاست خارجی این کشور ایفا کرده است.
هاپتون به مانند بسیاری از دیپلمات های انگلیسی معتقد است خاستگاه بحران های امنیتی در غرب را باید در منطقه خاورمیانه جست و جو نمود. به عنوان مثال او در یکی از سخنرانی های اخیر خود در جمع دانشجویان انگلیسی، اصلی ترین خطر و تهدید برای امنیت ملی آمریکا و انگلیس را وجود مناطق بدون حکومت در کشورهایی چون یمن دانسته و گفته است در مناطقی که حکومت مرکزی وجود ندارد، القاعده قدرت رشد و نمو پیدا خواهد کرد و در آینده می تواند به خطری امنیتی برای واشنگتن و لندن تبدیل شود.
این دیپلمات کهنه کار معتقد به پیوستگی سیاست خارجی آمریکا و انگلیس است و در بزرگنمایی خطر القاعده برای حضور مستقیم و مستمر کشورش در منطقه تخصصی فوق العاده دارد. هاپتون اگرچه در عمل سعی دارد کمتر از علاقه خود به «تونی بلر» نخست وزیر اسبق انگلیس سخن به میان آورد و اعلام این موضوع را خط قرمز خود قلمداد می کند، اما هماهنگی وی با تونی بلر در سال های حضور وی در کمیته چهارجانبه «کوارتت» موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.
وی درست در زمان وقوع بیداری اسلامی، حضوری فعال در یمن داشته و در زمان اوج گیری بحران سوریه و تشکیل گروه تکفیری ـ تروریستی داعش، یعنی در سال ۲۰۱۳ میلادی، نقش کلیدی و حساسی در مدیریت پروژه و انتقال پیام های محرمانه لندن به دوحه درباره حمایت از گروه های تکفیری و تروریستی در منطقه ایفا کرده است.
از سویی؛ با توجه به تمرکزی که این مامور اطلاعاتی ـ امنیتی دیپلمات نما در حوزه امنیت ملی انگلیس و اروپا داشته، یکی از اصلی ترین تخصص های وی حوزه «جنگ نرم» و «تبلیغات» است و از سوی دیگر هم اکنون و درست در فاصله کمتر از دو ماه تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، ماموریت خود را در تهران آغاز کرده است.
بدیهی است که سوء سوابق هاپتون در قطر و یمن و تخصص وی در حوزه تبلیغات و جنگ نرم، کمترین جایی را برای اعتماد به این دیپلمات انگلیسی باقی نمی گذارد. بر این اساس باید مراقب تحرکات سفارت انگلیس در جریان رقابت های انتخاباتی و سیگنال هایی که از این سفارتخانه به داخل و خارج از ایران مخابره می شود، بود.
لازم به ذکر است؛ گذشته از سابقه سوء انگلیسی ها در تاریخ کشورمان، وزیر سابق اطلاعات نیز چندی پیش کشورمان اعلام کرد که ‌۲۵۰ نفر از سفارت انگلیس در جریان فتنه سال ۱۳۸۸ در سطح کشور پراکنده ‌شده و با رفتن به سراغ خواص و نخبگان تحرکات ویژه ای در شعله ور کردن آتش فتنه داشتند.
بنابراین آنچه روشن است اینکه؛ هاپتون بدون برنامه وارد ایران نشده و بدون شک یکی از اتاق های عملیات پروژه «نفوذ» نظام سلطه قرار است توسط وی مدیریت شود، لذا رصد هوشمندانه فعالیت های وی در تهران کمترین واکنشی است که در داخل کشورمان به ویژه در بازه زمانی کنونی باید صورت پذیرد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.