توافق موقت در مذاکرات وین ایده‌آل ما نیست

طرف مقابل به دنبال توافق موقت هم است و پیشنهادات را برای این توافق موقت به ما ارائه کرده است اما این ایده آل ما نیست.

وحید جلال زاده در رابطه با مطرح شدن گزینه توافق موقت در جریان مذاکرات وین گفت: از همان دوره قبل طرف‌های غربی و حتی آمریکا به ما این پیشنهاد می‌دادند که اگر ما نتوانستیم به یک توافق قطعی و دائمی برسیم، روی توافق موقت بحث کنیم.

وی ادامه داد: ما توافق موقت را رد می‌کنیم علتش هم این است که ما یک تجربه از مذاکرات قبل داریم که بدون پرداخت خسارتی یکجانبه از توافق خارج شدند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: لذا طرف مقابل به دنبال توافق موقت هم است و پیشنهادات را برای این توافق موقت به ما ارائه کرده است اما این ایده آل ما نیست در ضمن این که رد هم نکردیم، داریم این را بررسی می‌کنیم، اما در وهله اول سیاست و دستورالعمل تیم اعزامی ما به مذاکرات یک توافق دائم و حداکثری برای منافع جمهوری اسلامی است اما طرف مقابل وقتی به جاهای سخت مذاکره می‌رسد، می‌گوید اینجا که نمی‌توانیم به نتیجه برسیم، بیایید روی توافق موقت صحبت کنیم و مثلا ما یک مواردی را بپذیریم و شما هم یک مواردی و یک توافق موقت حاصل شود.

وی اضافه کرد: به نظر من ما باید روی توافق دائمی برویم، البته باید توجه داشت که توافق دائم انجام شده است و ما به دنبال یک توافق جدید نیستیم. ما به دنبال اجرای تعهدات برجامی از هر دو طرف هستیم و جمهوری اسلامی برای برگشت آمریکا یک حرکت تنبیهی در نظر گرفته است.

جلال زاده همچنین تصریح کرد: این مذاکرات برای تنبیه آمریکا برای بازگشت به برجام است، آمریکا پشت درب ۴+۱ ایستاده که اگر جمهوری اسلامی ببیند در این مذاکرات می‌تواند به منافع خود دست پیدا کند به آمریکا اجازه بدهند که وارد برجام شود.

وی ادمه داد: علت درخواست آمریکا برای بازگشت برجام این است که به دنبال استفاده از امتیازات برجامی است، محدودسازی توانمندی هسته‌ای ایران، ایجاد اجماع جهانی و استفاده از ابزار اسنپ بک از جمله مواردی است که جزو مزایای برجام برای آمریکاست. در تابستان سال گذشته برای اولین بار قطعنامه آمریکا در شورای امنیت رد شد. اکنون آمریکا اگر برگردد به برجام از این امتیازات برجامی استفاده خواهد کرد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.