آقایان این امتیازات شگفت‌انگیز خرید سربازی را از کجا آورده‌اند؟

روزنامه اعتماد در شماره امروز خود به موافقت کمیسیون تلفیق برای خرید خدمت سربازی پرداخت.

محمدطاها محمودی در روزنامه اعتماد نوشت:

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس خبر از موافقت این کمیسیون با خرید سربازی برای سربازان غایب داد. آن‌طور که سخنگوی کمیسیون تلفیق بیان داشت، مبلغ خرید خدمت سربازی از ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است. یعنی هرچه تحصیلات مشمولان غایب بالاتر باشد، رقمی که باید پرداخت شود نیز بالاتر می‌رود؛ تا جایی که دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی باید ۶۰۰ میلیون تومان بابت کارت معافیت از خدمت سربازی در زمان صلح به حساب خزانه کشور واریز کنند. ورای آنکه هنوز روشن نیست چه برنامه‌ریزی‌ای برای توزیع این میزان ورودی به خزانه کشور شده است و قرار است این میزان منابع حاصله احتمالی در کجا مصرف شود، نکته قابل توجه، نگاه سرمایه‌دارانه و خلاف عدالت اجتماعی کمیسیون تلفیق به مقوله خدمت سربازی است.

این درحالی ا‌ست که حدود دو سال پیش سردار کمالی، رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که «پرونده فروش سربازی یا جریمه ریالی سربازی مختومه شده و دیگر اجرا نخواهد شد، بنابراین لازم است مشمولان غایب به امید اجرای دوباره چنین طرح‌هایی نمانده، وضعیت سربازی خود را مشخص کنند.»

نکته عجیب‌تر آنجاست که مقرر شده مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰درصد تخفیف تا ۶۰درصد برخوردار باشند و افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام‌خمینی(ره) و سازمان بهزیستی نیز از تخفیف ۵۰درصدی برخوردار شوند. آیا اعضای کمیسیون تلفیق اندیشیده‌اند کدام فرد تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، ۳۰۰-۲۰۰ میلیون تومان وجه رایج مملکت آن هم فقط برای خرید خدمت سربازی دارد که چنین امتیاز شگفت‌انگیزی را پیوستِ مصوبه حیرت‌انگیزشان کرده‌اند؟! همگان می‌دانیم تهیه ۴۰۰ میلیون تومان برای دو سال خدمت سربازی نه فقط برای یک جوان لیسانسه، بلکه برای خانواده وی با سطح اقتصادی متوسط در کشور ما که سقف پاداش بازنشستگی ۳۰ سال خدمت ۴۴۵ میلیون تومان است میسر نیست. می‌توان گفت در عمل خرید خدمت با این مبالغ نجومی، اصطلاحا برای بچه پولدارهاست و قاطبه جوانان از تهیه و پرداخت چنین مبلغی عاجزند. مصوبه مذکور آنچنان غیرکارشناسی شده و سرمایه‌مدارانه است که با توجه به برانگیخته شدن اذهان عمومی، نگارنده، تصویب آن را در صحن مجلس بعید می‌داند که البته با تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان می‌شد از عدم تصویب طرح خرید خدمت سربازی اطمینان داشت. علیهذا از مجلس سیزدهم انتظار می‌رود با تامل بر این طرح که در آن نرخ خرید خدمت سربازی برای یک فارغ‌التحصیل مقطع دکترا از نرخ دیه کامل یک انسان هم بیشتر است، از پایمال شدن حقوق حقه آحاد جوانان این مرز و بوم جلوگیری نمایند تا یک‌بار هم که شده پول‌ندارها در قیاس با پولدارها احساس عدالت کنند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.