آمار دقیق تایید و رد صلاحیت‌ شدگان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به تفکیک استان

صلاحیت ۱۰ هزار و ۹۵۴ از مجموع هزار و ۱۲۳ ثبت نامی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی اسلامی تایید و ۸۱۴ نفرنیز در این بررسی‌ها توسط هیئت‌های اجرایی رد شدند.

بررسی صلاحیت‌ ۱۲ هزار و ۱۲۳ نفر نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شب گذشته به پایان رسید و از ظهر امروز مسئولان مربوطه هر استان به ارائه آمار دقیق تایید صلاحیت‌ها، رد صلاحیت‌ها و تعداد انصرافی‌ها در این دور از بررسی صلاحیت‌ها پرداخته‌اند.
روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار مرحله از ۵ تا ۱۴ دی ماه در هیئت‌های اجرایی انجام شده و پس از آن،‌ بررسی صلاحیت‌ها طبق روال در هیئت‌های نظارتی استانی، هیات مرکزی نظارت و شورای نگهبان ادامه خواهد داشت. همچنین شورای نگهبان از ۶ دی تا ۱۵ بهمن صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان را بررسی می‌کند.
بر اساس ماده ۵۰ قانون انتخابات، هیئت‌های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند حداکثر ظرف ۱۰ روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام با توجه به نتایج بدست آمده از بررسی های لازم در محل و با استفاده از نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور صلاحیت داوطلبان در رابطه با صلاحیت های مذکور در این قانون را مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را کلا به هیات های نظارت اعلام نمایند. تبصره این ماده بیان می‌کند که رد صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید مستند به قانون و بر اساس مدارک و اسناد معتبر باشد.
هیئت‌های اجرایی با استناد بر استعلام‌های انجام شده از ۴ مرجع قانونی شامل دادستانی، ثبت احوال، اطلاعات و نیروی انتظامی صلاحیت افراد را مورد بررسی قرار دادند.
داوطلبینی که نسبت به نتایج صادره اعتراض دارند می‌توانند در مدت زمان ۴ روز و در ساعات اداری از تاریخ ۹۴/۱۰/۱۶ لغایت ۹۴/۱۰/۱۹ اعتراض خود را به هیئت نظارت استان مستقر در استانداری‌ها اعلام کنند.

در جدول زیر آمار دقیق تایید و رد صلاحیت‌ها را بررسی می‌شود

با احتساب اعلام نتیجه قطعی در سراسر کشور شب گذشته حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در بخش خبری ساعت ۱۹ و ۲۲/۳۰ شبکه دوم سیما نیز آمار قطعی تعداد تایید صلاحیت شدگان را ۱۰ هزار و ۹۵۴ نفر اعلام کرد.
وی با بیان این مطلب که از مجموع ۱۲ هزار و ۱۲۳ ثبت نامی برای مجلس شورای اسلامی ۵۸۰ نفر در ایام ثبت نام و ۲۹۶ نفر هم در زمان بررسی صلاحیت ها با اختیار خودشان از ادامه ورود به عرصه انتخابات انصراف دادند و البته صلاحیت۸۱۴ نفر هم در زمان بررسی صلاحیت ها احراز نشدف تصریح کرد:‌ مجموع انصرافی‌ها و احراز صلاحیت نشده‌ها به هزار و ۶۹۰ نفر و تعداد احراز صلاحیت شده نیز به ۱۰ هزار و ۹۵۴ نفر رسید.
لازم به ذکر است که مسئولان استان کرمان تاکنون آمار رسمی این استان را اعلام نکرده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.