انگلیس آزمایش بمب هیدروژنی توسط کره شمالی را محکوم کرد

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس روز چهارشنبه آزمایش بمب هیدروژنی توسط کره شمالی را اقدامی تحریک آمیز و ناقض قطعنامه های شورای امنیت دانست و آن را محکوم کرد.

هاموند گفت: 'اگر آزمایش بمب هیدروژنی توسط کره شمالی صورت گرفته باشد، این اقدامی تحریک آمیز و ناقض قطعنامه های شورای امنیت خواهد بود و من بدون هیچ شرطی آن را محکوم می کنم.'
وزیر خارجه انگلیس افزود: این اقدام کره شمالی تهدیدی واقعی علیه امنیت منطقه و بین الملل بشمار می آید.
هاموند اضافه کرد: ما با اعضای دیگر شورای امنیت باهدف اطمینان بخشی از پاسخ سریع و قاطع علیه این اقدام کره شمالی، همکاری خواهیم کرد.
وزیر خارجه انگلیس همچنین گفت: من در خصوص این مساله امروز ( چهارشنبه ) با همتای چینی ام گفت وگو کردم و ما توافق کردیم که با دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل به منظور پاسخ سریع جامعه بین الملل، همکاری کنیم.
به گزارش وزارت خارجه انگلیس، هاموند که در یک سفر آسیایی به سر می برد، قرار است با همتاهای کره ای و چینی اش در این خصوص گفت وگو کند.
هاموند اواخر این هفته در بالاترین سطح با مقامات ژاپنی در توکیو دیدار خواهد کرد.
مقامات کره شمالی پیش از ظهر امروز به وقت محلی از انجام موفقیت آمیز آزمایش یک بمب هیدروژنی در این کشور خبر دادند که واکنش ها و اعتراضات گسترده ای را در پی داشت.
کره شمالی تا پیش از این در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ میلادی سه بمب اتمی آزمایش کرده است.
این نخستین باری است که این کشور دست به چنین آزمایشی زده است.
سازمان لرزه نگاری کره جنوبی بعد از انجام این آزمایش اعلام کرد که زمین لرزه ای به قدرت ۴.۲ ریشتری را در منطقه «کیلجو» در ۴۹ کیلومتری سایت آزمایش های هسته ای «پونگ گیه ری» کره شمالی ثبت کرده که طبیعی نبوده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.