حاشیه های سفر وزیر بهداشت به لبنان و سوریه/ از حضور در اتاق عمل جراحی تا دیپلماسی سلامت

سفر سه روزه دکتر«حسن قاضی زاده هاشمی »وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران به لبنان و سوریه در راس هیاتی بلندپایه در حالی صورت گرفت که آوازه خدمات وزارتخانه تحت رهبری او به مردم در حوزه سلامت و بهداشت در خارج از کشورهم طنین انداز است.

سفر دکتر هاشمی به سوریه و لبنان با یک برنامه فشرده کاری همراه شد اما این موجب نشد که وزیر بهداشت ایران از «دیپلماسی سلامت» درجهت تامین منافع جمهوری اسلامی ایران و با تکیه بر حمایت از محور مقاومت در حوزه های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی استفاده نکند.
این سفر حاشیه های جالبی داشت که به برخی از آنها اشاره گذرا می شود.

** حضور در اتاق عمل جراجی
دکترهاشمی که برای سرکشی از بیمارستان شهید راغب حرب متعلق به هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به شهر نبطیه در جنوب لبنان رفت، در کنار برنامه کاری پیش بینی شده و عیادت از بیماران و مجروحان مقاومت اسلامی سری هم به اتاق عمل بیمارستان زد.
با حضور در اتاق عمل و تحت نظارت دکتر هاشمی چشم یکی از پزشکان لبنانی فارغ التحصیل از دانشگاه های ایران، عمل شد و دکتر بعداز خروج از اتاق عمل گفت که عمل موفقیت آمیز بود.

** دیداری که بعداز بیش از ۳۲ سال تکرار شد
دکتر هاشمی بیش از ۳۲ سال قبل در سفر به لبنان با سیدحسن نصرالله دبیرکل کنونی حزب الله و در زمانی که او امام جمعه شهر بعلبک در شرق لبنان بود، دیدار کرده بود.
وزیر بهداشت و درمان که از تجدید دیدارش با سیدحسن نصرالله بعداز ۳۲ سال به نیکی یاد کرد و گفت که دبیرکل حزب الله بسیار قوی تر، مقتدرتر و با صلابت تر و البته متواضع تر و گشاده روتر از قبل است و باید قدر این نعمت ها را که از ارکان جهان اسلام هستند، بدانیم.
دکترهاشمی و سیدحسن نصرالله به مدت سه ساعت در باره همه مسائل گفت وگو کردند.

** اهتمام سید حسن نصرالله به بهداشت ودرمان مردم لبنان
وزیر بهداشت با بیان اینکه با سید حسن نصرالله در خصوص مسائل مهم بهداشتی و درمانی و امکان استفاده بیشتر از تجربیات ایران در حوزه سلامت مذاکرات بسیار خوبی داشتیم، گفت: می توانیم نیروی انسانی لبنانی شامل مسلمانان، مسیحیان و سایر اقلیت های مذهبی را در ایران تربیت کنیم.
دکتر هاشمی یکی دیگر از محورهای مذاکرات خود با دبیر کل حزب الله لبنان را استفاده متقابل از سرمایه گذاری بخش خصوصی ایرانی ها در لبنان و بر عکس در حوزه سلامت عنوان کرد و اظهار داشت: امیدواریم با مشارکت سرمایه گذاران ایرانی در لبنان و مشارکت مردم این کشور بتوان از تجربیات پزشکی و دارویی ارزشمند ایران استفاده کرد.
وزیر بهداشت گفت: همچنین در خصوص مشکلات بهداشتی و درمانی در کشور لبنان و امکان کمک ایران به این کشور صحبت هایی شد و در صورت علاقه دو طرف، می توان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی را در لبنان راه اندازی کرد.

** حمایت از مقاومت اسلامی و سوریه
وزیر بهداشت برای ابراز حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارتخانه تحت رهبری خود از مقاومت اسلامی و دولت و ملت سوریه در همه دیدار ها تاکید کرد که از ارائه هرگونه کمکی در عرصه های پزشکی ، بهداشتی ، داروئی و حوزه سلامت به لبنان و سوریه دریغ نخواهد کرد.
دکتر هاشمی همچنین با حضور در بیمارستان رسول اعظم(س) در ضاحیه جنوبی بیروت از بیماران و مجروحان مقاومت عیادت کرد.

** اهتمام وزیر بهداشت به زیارت 
دکترهاشمی با وجود ضیق وقت و فشرده بودن برنامه ها ، اهتمامی ویژه به زیارت مراقد مطهر حضرت زینب (س) و حضرت رقیه(س) در سوریه داشت و حتی برخی توصیه های امنیتی هم نتوانست مانع شود که در این مراقد مطهر حضور نیابد و دست دعا به سوی پروردگار بلند نکند.
گفت وگوهای صمیمانه وزیر بهداشت با زائران مراقد مطهر و عبور از خیابان های منطقه زینبیه که مملو از مردم بود، با حضور وی بر در آرامگاه دکتر علی شریعتی و قرائت فاتحه تکمیل شد.
وی درلبنان هم با نثار تاج گل و قرائت فاتحه به شهدای مقاومت به ویژه حاج عماد مغنیه و جهاد فرزند او، سمیر القنطار و سیدهادی نصرالله ادای احترام کرد.

** اوج افتخار انسان، شهادت در راه خدا است
وزیر بهداشت و درمان هنگام حضور در روضه شهدای مقاومت اسلامی تاکید کرد که اوج افتخار انسان، شهادت در راه خدا است و خوشحالیم که در کنار قبور مطهر شهدایی هستیم که با شهدای انقلاب اسلامی، پیمان بستند.
وی با بیان اینکه شهدای مقاومت اسلامی لبنان در مسیر دفاع از دین و میهن با نثار جان خود به اوج بندگی خدا نائل آمدند، افزود: مرگ، راهی است که پیش روی همه قرار دارد اما خوشا بحال کسانی که به فیض شهادت می رسند و جزء منتظران واقعی صاحب الزمان (عج)هستند چرا که تا آخر عمر، بر عهد خود با خداوند متعال پایبند می مانند.
وزیر بهداشت با تأکید بر اهمیت تحقق اهداف شهدای اسلام و انقلاب، گفت: هدف شهدا چیزی جز رفاه و آسایش ملت و همچنین عزت دین خدا نبود و امیدواریم به برکت خون شهدا از زمان انقلاب اسلامی و پس از آن در زمان حضرت آیت الله خامنه ای این مسیر تا زمان ظهور حضرت حجت، همچنان پر فروغ ادامه داشته باشد.
دکتر هاشمی اظهار داشت: ما هم با شهدا و هم با خانواده های آنها پیمان می بندیم که بر سر عهد شهدا باقی بمانیم و امیدوارم خداوند در ادامه راه ما را ثابت قدم نگه دارد تا بتوانیم در جهت تحقق آرمان های آن عزیزان نهایت تلاش خود را کنیم.

** نسخه ای سیاسی
دکتر هاشمی در دیدار با تمام سلام نخست وزیر لبنان ابراز امیدواری کرد که به زودی زمستان سیاست در لبنان پایان یابد و مردم شاهد بهار سیاسی باشند.
نخست وزیر لبنان هم از وزیر بهداشت ایران خواست تا نسخه ای بپیچد که این زمستان سیاسی زودتر و تا قبل از فرارسیدن بهار، پایان یابد.

** دیپلماسی سلامت
تصور بود که سفر دکتر هاشمی به لبنان و سوریه تنها در چارچوب پزشکی و دارو و درمان منحصرشود اما وزیر بهداشت ایران توانست با استفاده از دیپلماسی سلامت برخی از گره ها را هم در روابط تهران با بیروت و دمشق باز کند که البته پیگیری آنها تا رسیدن به سر منزل مقصود، می تواند به بهبود مناسبات و همکاری های اقتصادی ایران و لبنان و سوریه کمک کند.

** جراحان در عرصه سیاست
وزیر بهداشت در سفر به سوریه خطاب به وائل الحلقی نخست وزیر این کشور گفت که با وجود آقای بشار اسد رئیس جمهور و جراح چشم ، نخست وزیر جراح و وزیر بهداشت جراج ، انتظار می رود با حضور جراحان در عرصه سیاست سوریه ، مشکلات این کشور به زودی حل و موانع هم از سر راه گسترش و تقویت مناسبات تهران و دمشق به ویژه در حوزه ثبت دارو برداشته شود.
نخست وزیر سوریه هم از عمل موفق جراحی قلب خود در تهران توسط دکتر کاظمی قدردانی کرد و گفت که هنوز از عینکی که چشم پزشکان ایرانی برای او تجویز کرده اند، استفاده می کند و راضی است.

** ملاقات با سرمایه گذاران و مدیران شرکت های داروئی لبنان
ملاقات با بیش از ۴۰ نفر از سرمایه گذاران و مدیران شرکت های داروئی لبنان در محل سفارت ایران در بیروت، از مهمترین بخش های سفر دکتر هاشمی به این کشور بود.
بعداز اظهارات وزیر بهداشت و درمان و توضیحات دکتر رسول دیناروند معاون وزیر و همچنین مدیران شرکت های داروئی ایران ، تعدادی از سرمایه گذاران لبنانی در نشست های جداگانه با دکتر هاشمی ، بر آمادگی خود برای حضور در بازار ایران تاکید و حتی برخی طرح های خود را برای سرمایه گذاری در ایران ارائه کردند.
مدیران شرکت های داروئی و سرمایه گذاران ایرانی هم از فرصتی که همراهی دکتر هاشمی و سفارت ایران در لبنان به ویژه بخش بازرگانی سفارت برای آنها فراهم کرده بود با همتایان لبنانی خود مذاکراتی مفصل و از برخی شرکت ها و کارخانه های داروسازی و بیمارستان های لبنان دیدن کردند.

** بازگشت 
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه در پایان سفر سه روز به لبنان و سوریه، شامگاه جمعه (به وقت محلی) بیروت را به مقصد تهران ترک کردند.
وزیر بهداشت و درمان صبح چهارشنبه گذشته در پاسخ به دعوت وائل ابوفاعورهمتای لبنانی و در راس هیاتی از مقامات ارشد وزارت بهداشت و درمان و سرمایه گذاران و جمعی از سرمایه گذاران و مدیران ارشد شرکت های ایرانی حوزه غذا ، دارو و تجهیزات پزشکی وارد بیروت پایتخت لبنان شد.
دکتررسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غدا و دارو، دکتر سید محمد هادی ایازی قائم مقام وزیر در امور مشارکت های اجتماعی و سازمان های مردم نهاد، دکتر عباس زارع نژاد مشاور وزیر و مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی ، دکتر محمد اسدی لاری مدیرکل امور بین الملل در این سفر همراهی کردند.
وزیر بهداشت در لبنان با نبیه بری رئیس مجلس، تمام سلام نخست وزیر، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله، حسین الحاج حسن وزیر صنعت، وائل ابوفاعور وزیر بهداشت لبنان دیدار و گفت وگو و در نشستی با بیش از ۴۰ تن از فعالان حوزه دارو و پزشکی و اعضای سندیکاهای مرتبط راه های همکاری های دوجانبه را بررسی کرد.
بازدید از بیمارستان رسول اعظم (ص) در ضاحیه جنوبی بیروت و بیمارستان شهید راغب حرب در شهر نبطیه در جنوب لبنان ، ادای احترام به شهدای مقاومت لبنان با حضور در روضه الشهیدین از دیگر برنامه های سفر دکتر هاشمی به لبنان بود. 
وزیر بهداشت و هیات بلندپایه همراه او صبح روز(پنجشنبه) هم از طریق مرز زمینی مصنع – جدیده وارد سوریه شدند و با وائل الحلقی نخست وزیر، نزار الیازجی وزیر بهداشت و محمد عامر الماردینی وزیر آموزش عالی سوریه دیدار و گفت وگو کردند و شامگاه پنجشنبه به بیروت بازگشتند.
محمد فتحعلی و محمدرضا شیبانی سفیران جمهوری اسلامی ایران در لبنان سوریه ، وزیر بهداشت را در سفر به این دو کشور و ملاقات ها همراهی کردند.
دکتر هاشمی و هیات همراه وی با وجود ضیق وقت و فشرده بودن برنامه ها با حضور در این مراقد مطهر و اقامه نماز برای پیروزی و موفقیت مسلمانان جهان دعا کردند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.