ایران در ۹ ماه یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون لیتر گازوئیل صادر کرد

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون لیتر گازوئیل به مقصد کشورهای همسایه و جنوب شرقی آسیا صادر کرد.

ایران تا چندی پیش واردکننده بزرگ گازویئیل (نفتگاز) به شمار می رفت بگونه ای که ناچار بود روزانه حجم قابل توجهی از این محصول را برای مصرف در نیروگاه ها و بخش حمل و نقل وارد کند، اما از سال گذشته و پس از وارد مدار شدن فازهای جدید پارس جنوبی، روند واردات گازوئیل متوقف و در نهایت ایران به صادرکننده این محصول تبدیل شد.
نیروگاه ها تا پیش از افزایش تحویل گاز ناچار بودند از گازوئیل و مازوت استفاده کنند که علاوه بر ایجاد آلودگی شدید، هزینه زیادی نیز صرف واردات گازوئیل می شد.
اما از سال گذشته و پس از راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی که منجر به افزایش بیش از ۱۰۰میلیون مترمکعبی گاز کشور شد، سهمیه گاز نیروگاه ها افزایش و به همان نسبت مصرف گازوئیل کاهش یافت.
شرکت ملی گاز اعلام کرده است که میزان تحویل گاز به نیروگاه ها امسال نسبت به سال گذشته حدود هفت میلیارد مترمکعب افزایش می یابد که به معنای کاهش مصرف هفت میلیارد لیتر سوخت مایع (گازوئیل و مازووت) است.
بدین ترتیب با کاهش مصرف گازوئیل در نیروگاه ها، امکان صادرات این محصول فراهم شده است و با توجه به برنامه وزارت نفت برای بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی که سبب افزایش تولید گاز و بالارفتن میزان گاز تحویلی به نیروگاه ها می شود، ظرفیت صادرات گازوئیل بیشر نیز خواهد شد.
سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در گفت و گو با ایرنا با تشریح جزئیات صادرات گازوئیل ایران در امسال گفت: در ۹ ماهه امسال یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون لیتر گازوئیل از طریق مرزهای زمینی به کشورهای همسایه مانند افغانستان، عراق، پاکستان و ارمنستان و بخشی نیز توسط امور بین الملل شرکت ملی نفت به جنوب شرقی آسیا صادر می شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.