برگزاری نشست اضطراری اوپک در صورت ادامه روند کاهشی بهای نفت خام

رییس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از برگزاری جلسه اضطراری این سازمان در ماه مارس (اسفند/فروردین) در صورت ادامه کاهش بهای جهانی نفت خام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل کاچیکو رییس سازمان اوپک و وزیر نفت نیجریه امروز (سه شنبه) گفت: اگر قیمت نفت به ۳۵ دلار برسد، در ماه مارس نشست فوق العاده برگزار خواهیم کرد.
وی که در هم اندیشی مربوط به انرژی در ابوظبی سخن می گفت، تاکید کرد که بهای نفت خام به سطوحی رسیده که ایجاب می کند جلسه ای در این زمینه برگزار شود.
در پی افزایش عرضه جهانی این کالای راهبردی، بهای نفت خام آمریکا امروز از رقم بشکه ای ۳۱ دلار پایین تر رفت که در ۱۲ سال اخیر بی سابقه بود.
تاکنون صادرکنندگان نفت عضو اوپک تحت رهبری عربستان از قبول کاهش تولید برای کنترل افت قیمت امتناع کرده و بر حفظ سهم خود در بازار نفت به رقم کاهش چشمگیر درآمدهایشان اصرار ورزیده اند.
کاچیکو نیز در سخنانش به اختلاف نظر میان اعضای اوپک در این خصوص اشاره کرد و افزود: گروهی معتقدند که باید در قیمت نفت مداخله شود و گروهی دیگر می گوید حتی مداخله هم بر قیمت نفت تاثیر نخواهد گذاشت زیرا ۶۵ درصد نفت خام بازار جهانی را کشورهای غیر عضو اوپک عرضه می کنند و تا زمانی که ۶۵ درصد باقیمانده نیز پای میز نباشند نمی توان تفاوت مشهودی در قیمت نفت ایجاد کرد.
شاخص نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه فوریه (بهمن/اسفند) امروز در بازار آسیا با ۲ و ۸ دهم درصد کاهش به بشکه ای ۳۰ دلار و ۵۴۰ سنت رسید.
شاخص نفت دریای شمال نیز با ۳ و ۱ دهم درصد کاهش به بشکه ای ۳۰ دلار و ۵۷ سنت رسید.
آخرین بار قیمت شاخص های مذکور در سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۳ تا این حد کاهش یافته بود. 
هفته گذشته به دلیل نگرانی های ناشی از مازاد عرضه و ضعف اقتصاد چین به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده انرژی، بهای نفت خام ۱۰ درصد کاهش یافت.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.