نخستین هواپیمای دوزیست ساخت نیروی دریایی سپاه رونمایی شد

نخستین هواپیمای دوزیست سازمان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در داخل کشور طراحی و ساخته شده با حضور فرمانده نیروی دریایی سپاه و معاون علمی رئیس جمهور رونمایی شد.

دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در مراسم رونمایی از این پرنده دوزیست گفت: ما در سازمان رزم نیروی دریایی سپاه متناسب با نیازمندی های اطلاعاتی، دفاعی و عملیاتی در جغرافیای خلیج فارس و تنگه هرمز ظرفیت ها و قابلیت های گوناگونی را در اختیار گرفته ایم.
وی افزود: بکارگیری پرنده های دوزیست با قابلیت های اطلاعاتی، امدادی و عملیاتی از جمله ظرفیت هایی است که امروز از مرحله مختلف گذشته و با بومی سازی این تکنولوژی به تولید انبوه خواهد رسید.
دریادار فدوی یادآور شد: مدت ها است که جمهوری اسلامی ایران  با ساخت این پرنده دریایی، پس از  آمریکا، روسیه، آلمان و محصولات مشابه تولیدی در کشورهای دیگری مانند چین، به فناوری طراحی و ساخت این پرنده‌های دریایی دست یافته است.
وی افزود: با ساخته شدن پرنده دریایی شش نفره دوزیست بومی، ایران به جمع کشورهایی مانند آمریکا، روسیه و آلمان که دارای فناوری ساخت هواپیماهایی در این رده هستند پیوست.
سردار فدوی در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم رونمایی از پرنده دوزیست بومی، بااشاره به قدرتی که مبتنی بر اشراف اطلاعاتی و پیش بینی تهدیدات در حوزه دریایی و دفاع از جغرافیای خلیج فارس و تنگه هرمز شکل گرفته است، گفت: اگر امروز کشوری به فکر مقابله نظامی با جمهوری اسلامی ایران باشد یا دنبال راهی برای خودکشی و نابودی می شود و یا دچار جنون، مستی و یا زوال عقل شده است.
گفتنی است ایران اسلامی کشوری است با ۲۰۰۰ کیلومتر مرز آبی در جنوب، ۶۰۰ کیلومتر مرز آبی در جزایر جنوبی و ۷۰۰کیلومتر مرز آبی در شمال کشور و دریای مازندران که چنین جغرافیایی برای انجام عملیات مختلف مانند مرزبانی، گشت دریایی، تصویربرداری از مرزها و … نیازمند محصولاتی مختلف است که یکی از آن‌ها پرنده‌ای دارای قابلیت نشست و برخاست از سطح آب است. اگر چه فناوری طراحی، تولید و ساخت این محصولات در اختیار کشورهای محدودی است اما، در سال های اخیر تجربه موفق استفاده از هواپیماهای خشکی نشین در اطراف مرزهای آبی کشور و روند رو به رشد هوانوردی عمومی در کشور، این ایده را به ذهن سازندگان متبادر کرد که ایجاد چنین محصولی برای اولین بار در کشور می‌تواند بسیاری از نیازهای موجود را پاسخ دهد که بر همین اساس این محصول تولید و در سازمان توانمندی های دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت بهره برداری و به کار گرفته شد.
در مراسم رونمایی از این محصول بومی شده، علاوه بر سردار دریادار پاسدار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی وفناوری رئیس جهوری، دکتر محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری، دکتر منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و دکتر پیمان صالحی رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و جمعی از مسئولان محلی و فرماندهان نیروی دریایی سپاه حضور داشتند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.