شروط کره شمالی برای پایان دادن به آزمایش های هسته ای

کره شمالی پایان دادن به آزمایش های هسته ای خود را به توقف رزمایش نظامی آمریکا با کره جنوبی و امضای معاهده صلح با آمریکا مشروط کرد.

پیونگ یانگ بارها برای امضای معاهده صلح با آمریکا و پایان دادن به رزمایشهای نظامی که آمریکا و کره جنوبی انجام می دهند تلاش کرده است.  
درحال حاضر دو هزار و ۸۵۰  نظامی آمریکایی در کره جنوبی مستقر هستند.
خبرگزاری دولتی کره شمالی اعلام کرد: « هنوز همه پیشنهادها برای حفظ صلح و ثبات در شبه جزیره برقرار است از جمله توقف آزمایش های هسته ای ما و امضای معاهده صلح با آمریکا در مقابل توقف رزمایشهای نظامی مشترک.»   
جان کربی سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه آیا آمریکا توقف رزمایشهای مشترک را بررسی خواهد کرد گفت: کشورش بر اساس ائتلاف با کره جنوبی تعهداتی دارد.   
وی در نشستی خبری افزود : « ما به تاکید بر اینکه این ائتلاف برای هر گونه اقدام به منظور دفاع از مردم کره جنوبی و امنیت شبه جزیره کره آمادگی دارد ادامه خواهیم داد.»   
وزارت امور خارجه آمریکا این هفته بر موضع خود تاکید کرده و گفته بود هنوز برای گفتگو با کره شمالی آماده است اما « مسئولیت با کره شمالی است که اقدامات قابل ملاحظه ای در خصوص خلع سلاح هسته ای و کنار گذاشتن اقدامات تحریک آمیز اتخاذ کند.»   
کره شمالی ده روز پیش اعلام کرد یک بمب هیدروژنی آزمالیش کرده است  ادعایی که تا حد زیادی توسط کارشناسان رد شده است.
این آزمایش به طور گسترده محکوم شد و شورای امنیت سازمان ملل در حال بحث درباره یک قطعنامه جدید است که تحریم های پیشتر اعمال شده علیه کره شمالی را در پی سه آزمایش هسته ای قبلی و آزمایش های موشکی این کشور تشدید خواهد کرد.
در پی انتشار خبر آخرین آزمایش هسته ای کره شمالی، کره جنوبی با در پیش گرفتن یک موضع سرسختانه، از جامعه بین الملل خواست تحریم های شدیدی علیه کره شمالی اتخاذ کند و پخش برنامه های تبلیغاتی به داخل این کشور را از سر گرفته است.
همچنین در واکنش به چهارمین آزمایش هسته ای کره شمالی، در یک نمایش قدرت یک بمب افکن بی-۵۲، همراه با جت های جنگنده اف-۱۵ کره جنوبی و هواپیماهای اف-۱۶ آمریکایی بر فراز پایگاه هوایی اوسان در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب مرز دو کره پرواز کردند.
ارتش آمریکا اعلام کرد: این پرواز، نشان دهنده تعهد محکم به اتحاد نظامی این کشور با کره جنوبی و واکنشی مستقیم به آخرین آزمایش هسته ای کره شمالی بود.
براساس اتحاد نظامی آمریکا-کره جنوبی، نزدیک به ۳۰ هزار نظامی آمریکایی به طور دائمی در کره جنوبی مستقر هستند؛ کشوری که همچنین تحت حفاظت «چتر هسته ای» واشنگتن است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.