کمالوندی: آمانو به دعوت ایران امشب به تهران می‌آید/ قرار نیست آمانو از جایی بازدید کند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرد که به دعوت ایران، آمانو امشب وارد تهران می‌شود.

بهروز کمالوندی، سخنگوی انرژی اتمی در گفتگو با شبکه خبر گفت: آمانو به دعوت ایران امشب وارد کشور می‌شود و فردا دو دیدار خواهد داشت.  خودمان از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران دعوت کردیم زیرا عجله داریم که به نتیجه گیری گسترده با این نهاد بین المللی برسیم.

وی ادامه داد: در برجام روند اجرا ۸ سال پیش بینی شده اما ما می‌خواهیم زودتر به این موضوع دست پیدا کنیم و این امر با همکاری ایران و آژانس شدنی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان با تأکید بر اینکه تیم هسته‌ای کشورمان جوانب اجرای برجام را سنجیده است، گفت: به مردم کشورمان نسبت به اجرای برجام امید می دهم، چرا که خودم نیز نسبت به این امر امیدوار هستم.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از بازگشت شرایط صدمه نمی‌بیند، امریکایی ها از بازگشت شرایط آسیب خواهند دید.

 مقاومت ملت ایران جواب داد

بهروز کمالوندی گفت: صنعت هسته‌ای که برای به دست آوردن آن خون‌ها داده و برای آن مقاومت‌ها کرده‌ایم باید حفظ شود و حفظ شده است.

وی، ایجاد زمینه همکاری‌های هسته‌ای را از دستاوردهای برجام دانست و افزود: در ماه‌های گذشته با کشورهای مختلف برای همکاری‌ها به تفاهم رسیده‌ایم که امضای اسنادش را به پس از اجرای برجام موکول کرده‌اند.

کمالوندی گفت: ماه گذشته سفری به اسپانیا داشتیم و در زمینه‌های بسیار خوبی برای همکاری در صنعت هسته‌ای به تفاهم رسیدیم، کشوری که از ۵۰ سال تجربه در صنعت هسته‌ای برخوردار است.

معاون سازمان انرژی اتمی، همکاری با دیگر کشورها به ویژه در ساخت نیروگاه‌ها را از دیگر دستاوردهای برجام دانست و افزود: ما سوخت رآکتور تهران را خودمان تامین کرده‌ایم اما برای تولید سوخت نیروگاهی به همکاری با دیگر کشورها نیاز داریم و تفاهم کرده‌ایم که به ما کمک کنند که این دستاورد بزرگی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: نباید به علت اشتباه برداشت یا ابهامات ناشی از تبلیغات طوری وانمود شود که برجام به نفع طرف مقابل تمام شده است، قطعا این طور نیست.

کمالوندی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اقدامات اخیر مغایر با برجام آمریکایی‌ها گفت: در عالم سیاست، آن چه در ذهن است با واقعیت تفاوت دارد ما قطعا کشوری نیستیم که چیزی را به ما تحمیل کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: طرف مقابل در مذاکرات قول دادند که اقدامات اخیر به هیچ عنوان بر برجام و لغو تحریم‌ها تاثیر نخواهد گذاشت، آنان گفته‌اند که این اقدامات از ناحیه مخالفانشان است که البته این‌ها باید بررسی شود.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران کشوری دست و پا بسته نیست و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان به طرف مقابل تاکید کرده است که طوری بازی کنند که معامله هسته‌ای به نفع دو طرف باشد و به نفع دو طرف است که به برجام پایبند باشد و طرف مقابل نیز می‌داند که از رفتار خلاف، منتفع نمی‌شود.

کمالوندی گفت: گرچه به نیات دشمن بدبین هستم اما به این معامله هسته‌ای خوشبینم زیرا می‌دانم که جمهوری اسلامی ایران چه ظرفیت‌هایی دارد و طرف مقابل نمی‌تواند محاسبات غلط داشته باشد.

معاون سازمان انرژی اتمی افزود: طرف مقابل که زمانی آرزو می‌کرد پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ما را باز کند به جایی رسیده است که مجبور شد غنی‌سازی هسته‌ای ما را بپذیرد پس باید به آنان فرصت دهیم که با این واقعیت کنار بیایند به ویژه که این تفاهم مخالفانی دارد از جمله رژیم صهیونیستی‌، با این حال خوب پیش رفته‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت ادامه کارشکنی‌های آمریکایی‌ها واکنش ما چه خواهد بود گفت: به صراحت به آنان گفته‌ایم که اشتباهات زیادی داشته‌اند، از کودتاهای مختلف قبل و پس از انقلاب گرفته تا حمایت از صدام و سکوت در برابر استفاده از سلاح‌های شیمیایی و ارائه اطلاعات به دشمنان ما.

کمالوندی افزود: به آنان گوشزد کرده‌ایم که از این مسیر نتیجه نگرفته‌اند زیرا جمهوری اسلامی ایران مقتدر است، به آنان محکم گفته شده است که باید به تعهداتشان پایبند بمانند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره خبرهای خوش هسته‌ای گفت: آقای صالحی در آینده به چند کشور اروپایی سفر می‌کند و همتای بنده از شرکت روس اتم نیز تا چند روز آینده به ایران سفر می‌کند و عملیات اجرایی ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید نیز در دهه مبارک فجر آغاز می‌شود.

دیپلمات های ما قوی بودند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تیم مذاکره‌کننده ما یک سر و گردن از طرف‌های مقابل بالاتر است و انگیزه بسیار قوی در پیگیری و احقاق حق ملت شریف ایران دارد.

بهروز کمالوندی در ادامه، درباره اجرایی شدن برجام گفت: ما هم در مذاکرات برنامه‌ریزی شده و هماهنگ و بسیار شایسته پیش رفتیم که در این خصوص نقش برجسته دکتر ظریف و دکتر صالحی در این موضوع روشن بود و این دو با تخصیص وقت زیاد برای این موضوع کار را به نقطه خوبی رساندند.

وی ادامه داد: از این مرحله به بعد نیازمند مراقبت از توافقات خوبی هستیم که صورت گرفته است این توافقات اگر با همان ترتیبی که پیش‌بینی‌شده و تفاهم و توافق شده است بخواهد صورت بگیرد حتماً باید بر طرف مقابل نظارت داشته باشیم چنانکه آنها نیز بر کار ما نظارت دارند.

کمالوندی گفت: نظارت ما بر این اساس است که آیا تعهداتی که داده و پذیرفته‌اند مانند لغو تحریم‌ها آیا به شکل و روش دیگری مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

وی افزود: تصور و تلقی ما این است که وزن و موقعیت جمهوری اسلامی ایران همانگونه که در همین مذاکرات به خوبی آن را دیدیم، تعیین کننده بوده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: طبیعتاً بعد از آن هم نیاز به مراقبت دارد، ما دوره‌ای داریم که هم مراقبت کنیم که تحریم‌ها به یک سبک دیگری برنگردد و هم در حوزه صنعت هسته‌ای، این صنعت با توجه به افق بسیار خوبی که دیده شده است طی برنامه ۱۵ ساله به اهداف عالی خود برسد.

وی افزود: لذا هم نیاز به رصد دارد و هم نیاز به برنامه‌ریزی که ان‌شاءالله بر اساس مکانیزم‌هایی که تعریف شده است از جمله تشکیل ستاد در وزارت امور خارجه و ارتباطاتی که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دارند از این به بعد گسترده‌تر شود .

کمالوندی گفت: تاکنون موضوع این بود که نرم‌افزاری روی کاغذ بیاید، از این به بعد آن چیزی که روی کاغذ است مراقبت و اجرا شود.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله اگر فرصت شود، در جلسات مختلف باید توضیح دهیم و مردم به مذاکره‌کنندگان افتخار کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تیم مذاکره‌کننده با دقت و درایت و برنامه‌ریزی بسیار خوبی که داشتند این اهداف را پیش بردند و ضروری است درباره این صنعت هسته‌ای توضیح کافی داده شود و مردم نگران آن نباشند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با شرایط خوبی که در منطقه دارد وضعیت بهتری پیدا کرده است و این حفره های باز شده و این نگرانی‌هایی که از رژیم صهیونیستی و از بعضی کشورهایی که در منطقه با ما عناد دارند، این نگرانی‌ها خودش نشان دهنده این است که سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران درست و داهیانه بوده که قطعا مدیون برنامه‌ریزی‌های خوب و تلاش‌های دولت و تیم مذاکره کننده بوده است.

کمالوندی در ادامه گفت: این نتیجه پایمردی ها و استقامت است و جمهوری اسلامی ایران در سی و چند سال گذشته هر چه می‌خواسته به آن رسیده است و صبر و تحمل و مقاومت کرده و اصرار داشته و به نتیجه رسیده است و این موفقیت نتیجه خون شهدا و تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست.

وی افزود: ما آینده بسیار خوبی را برای کشورمان پیش بینی می‌کنیم به‌خصوص در حوزه صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور به ویژه که اقتصاد ما ظرفیت این را دارد و می‌تواند جزو ۱۰ اقتصاد مطرح دنیا باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تولید ناخالص ملی کشور ما حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار است که این ظرفیت، ظرفیتی است که به دلیل تحریم‌ها و فشارها از قوه به فعل در‌ نمی‌آمد. اکنون بخش مهمی از انرژی آزاد می‌شود.

وی افزود: طبیعتاً با توجه به سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران، قطعاً پیشرفت خواهد کرد و اینکه اینها اعتراف کردند، اما اکنون چرا کوتاه آمدند و دنبال برچیدن بودند، واقعیت این است که خیلی چیزها را آرزو می‌کردند اما اکنون در تبلیغات خود به نحوی وانمود می‌کنند که گویی به آنچه می‌خواستند رسیدند و برای مثال صحبت از ۲۵ سال  نظارت می‌کنند در حالی که تنها جایی که ۲۵ سال نظارت داریم و نظارت داوطلبانه از طرف ما بوده نظارت تولید از معدن تا رسیدن به کارخانه است.

وی افزود: در طول ۱۵ سال گذشته تمام این مواردی که تولید و به کارخانه ارسال شده همه این مواد نصف این موادی است که ما در مبادله اخیر گرفتیم.

کمالوندی گفت: ممکن است طرف مقابل در فضای داخلی خود از این موضوع استفاده کند اما مراقب باشیم به ویژه رسانه‌های ما پژواک مطالب آنها نباشند و به نحوی به مردم اطلاع‌رسانی نشود که مردم احساس کنند مغلوب شده‌اند در حالی که اینگونه نیست و ما با اطمینان می‌گوییم و خدا را شاهد و حاضر این مذاکرات می‌دانیم و نمی‌توانیم حرفی را بزنیم که دور از واقعیت است.

وی افزود: آنچه مهم است این که آنها مطالبی که در تبلیغات خود می‌گویند واقعیت قضیه نیست و طبیعتاً مذاکره بوده و در مذاکره چیزی دادیم و چیزی گرفتیم و تردیدی نداشته باشید که جو جمعی به نفع جمهوری اسلامی است و اگر اتاق‌های فکری امریکا را بررسی و مقالات بین المللی را مطالعه کنیم مشخص می شود که مذاکرات به نفع جمهوری و در راستای اهداف ما بوده است.

 آوردن پول‌های آزاد شده به داخل کشور اولویت فوری ندارد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما در دوره اقدام جامع به این دلیل که فعل و انفعالات بانکی برایمان قابل اجرا نبود بخشی از پول‌ها را به صورت نقد وارد کشور می کردیم، اما حالا با توجه به اینکه می توانیم پول را به هر مقصدی ارسال کنیم طبیعتاً‌ آوردن پول به داخل کشور اولویت فوری ندارد.

بهروز کمالوندی در ادامه گفتگو با شبکه خبر افزود: بخشی از پول‌هایی که مربوط به دولت بود آزاد می شود و می توان آن پول‌ها را به سپرده های مدت دار گذاشت تا زمانی که در اقتصاد به آن نیاز باشد برای موضوع خاصی استفاده شود.

کمالوندی در پاسخ به پرسش مجری شبکه خبر مبنی بر اینکه آیا نمی دانید چه مقدار پول آزاد می شود گفت: مذاکرات به صورت تخصصی بود، کمیته ها و گروه های مختلف کارهای خودشان را انجام می دادند ضمن اینکه در زمینه های اقتصادی صحبت بر روی آمار و ارقام نبود یعنی بنا نبود که ما فهرستی بیاوریم، به این خاطر که یک قوانین و مقرراتی مانع شده بود که ما به پول هایمان برسیم اما وقتی مشکل نقل و انتقال برطرف می شود می توان پول های بلوکه شده را به بانک مرکزی یا شرکت نفت یا هر قسمت دیگر برگرداند و به خزانه واریز کرد یا به کارهای دیگر اختصاص داد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین در خصوص امضای قرارداد بازسازی اراک اظهار داشت: در برجام مشخصاً آمده است که مدیر، مسئول و مالک پروژه اراک ، جمهوری اسلامی ایران است و کشورهای مقابل ما قرار است در زمینه های طراحی، بازطراحی و یا تأمین تجهیزات به ما کمک کنند و این را باید در قالب اسنادی متعهد شوند که این اسناد بخشی سیاسی، بخشی حقوقی و بین المللی است که مهم ترین سند رسمی آن برجام است که امضا شده است.

کمالوندی افزود: برجام این کشورها را متعهد کرده است که از آنچه جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد در حوزه های اشاره شده دریغ نکنند و آنها هم تعهد خودشان را اعلام کردند شاید این مهم‌ترین سند است اگر چه سند دیگری به نام بیانیه نیاک هست که ایران و چین و امریکا با هم امضا کردند.

وی ادامه داد: بخش دیگری از مسائل برمی گردد به قراردادهای تجاری که اسناد نهایی قراردادهای تجاری مراحلی دارد برای مثال در مورد طراحی ما نگاه اول خودمان را حدود شش، هفت ماه پیش به چینی ها ارائه کردیم و قرار است چین بر طراحی ما نظارت کند.

کمالوندی با بیان اینکه بازنگری در طراحی، در صنعت هسته ای بسیار مهم است گفت: این مسئله مهم است به نحوی که حتی اگر متخصصان کافی هم داشته باشیم بازنگری را باید گروهی دیگر انجام دهد حتی اگر آن گروه دیگر هم از داخل کشور باشند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: نگاه دکتر صالحی از ابتدا این بود که خارجی ها از ابتدا بیایند با هم کار کنیم ولی کار اصلی را خودمان انجام دهیم و کارهای فرعی مانند تأمین تجهیزات را به آنها بسپاریم تا ما را کمک کنند، گرچه این را هم خودمان می توانیم انجام دهیم چرا که متخصصان ما چه بسا تبحر بیشتری از چینی ها داشته باشند اما نگاه دکتر صالحی این بود که متخصصان ما در کنار متخصصان خارجی کار را انجام دهند و فقط چینی ها کنترل کنند یا بالعکس.

کمالوندی افزود: این موارد نیازمند قراردادهای جزء است که این قراردادهای جزء زیاد و متعدد هستند، گرچه در این مرحله مسئله اصلی مربوط به طراحی اولیه است که این طراحی را ما به طرف مقابل داده ایم و امیدواریم با توجه به اینکه دوم بهمن رئیس جمهور چین به ایران سفر می کند، با توجه به اینکه اسناد آماده شده، یک یا دو سند همکاری هسته ای را با چین به امضا برسانیم تا این کار به پیشرفت هر چه بیشتر پروژه بازسازی اراک کمک کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: نمی خواهیم فقط همکاری‌مان منحصر به چین باشد،فرانسه، انگلیس و آلمان اعلام کرده اند که هم در طراحی و هم در مرور طراحی و تامین تجهیزات با ما همکاری کنند، اگر چین بیشتر مورد نظر ما بوده به دلایل مختلف سیاسی و فنی بوده است چون می تواند بیشتر برای ما مفید باشد.

وی تاکید کرد: نیاز است که ابتدا طراحی اولیه مشخص شود بعد ببینیم چه چیزی را طراحی می کنیم و برای این کار از چه نوع تجهیزات و از چه نوع فناوری استفاده کنیم، این کار را ظرف هفته آینده با طرف چینی مرور خواهیم کرد و شاید بگوییم در فلان مسئله از آلمان استفاده می کنیم لزوماً‌ دولت ها نیستند که درگیر می شوند بسته به نوع تفاهم هایی که صورت می گیرد بیشتر شرکت های خارجی طرف کار قرار می گیرند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.