جزئیات بخشنامه جدید به بانک‌ها/ سقف حواله ارزی ۵۰۰ هزار یورو شد

معاون ارزی بانک مرکزی از ابلاغ بخشنامه احیای روابط بانکی در سطح بین‌المللی خبر داد و گفت: بانک مرکزی و برخی از بانک‌ها به سامانه سوئیفت متصل می‌شوند.

غلامعلی کامیاب عصر امروز در جلسه‌‌ مدیران کل بین الملل بانک‌ها که به منظور انجام هماهنگی های لازم و اطلاع رسانی در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط شبکه بانکی کشور برای برقراری روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی تشکیل شده بود اظهارداشت: برای اینکه بتوانیم اقدامات لازم را برای احیای روابط بانکی در سطح بین المللی انجام دهیم و در بخش بازرگانی خدماتی را ارائه کنیم، بخشنامه‌ای را امروز تهیه و ابلاغ کردیم.
معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به آثار اجرایی شدن برجام گفت: برخی بانک‌ها تا امروز به سوئیفت متصل بودند و با اجرای برجام تعدادی از آن‌ها و بانک مرکزی به این سامانه متصل می شوند. کامیاب بازخورد شبکه بانکی را در اصلاح این بخشنامه مهم دانست و افزود: در این بخشنامه با توجه به توافقات صورت گرفته و نظرات کارشناسی، سقف مبلغ پرداخت‌ها از طریق روش حواله ارزی به ۵۰۰ هزار یورو افزایش دادیم تا مشکلات را کاهش داده و کار برای ارباب رجوع راحت تر شود.
وی مهم ترین ویژگی این بخشنامه را امکان گشایش اعتبار اسنادی با هر نوع ارز و از هر بانک دانست و تصریح کرد: ما برای تسریع در انجام فرایند گشایش اعتبار اسنادی، افراد را ملزم به اصلاح گواهی ثبت آماری نکردیم.
کامیاب با تاکید بر اینکه روز‌های پُرکاری را پیش‌ رو خواهیم داشت عنوان کرد: با افزایش حجم درخواست‌ها و مبادلات، تولید و واردات بالا خواهد رفت و به این ترتیب زمینه خروج از رکود و ایجاد رونق نیز تسریع می‌شود.
معاون بانک مرکزی یکی دیگر از مسائل مورد توجه دولت و بانک مرکزی را آمار عملیات‌های صورت گرفته در ارتباطات بین الملل در شبکه بانکی دانست و گفت: انتظار داریم که بانک‌ها در پایان هر روز آمار کلی از میزان مبادلات و معاملات بانک‌ها را که یکی از آن گشایش اعتبار اسنادی است به بانک مرکزی ارسال کنند.
وی با مثبت ارزیابی کردن شرایط ایجاد شده اظهارداشت: ممکن است در روز‌های نخست اجرای برجام، بنا به دلایلی برخی بانک‌های خارجی توقفی ایجاد کنند و تفاسیر خود را داشته باشند، اما نباید کار را متوقف کرد و باید روابط را گسترش داد.
کامیاب همچنین در جمع خبرنگاران از بازگشایی حساب های ایران از فردا (دوشنبه) در بانک های خارجی خبر داد و گفت: با این امر زمینه انتقال ارزهای ایران به داخل کشور فراهم می شود. وی درباره چرایی افزایش نرخ دلار پس از اعلام رسمی اجرای برجام، افزود: افزایش نرخ ارز در روز جاری عجیب بود و دلیل مشخصی نداشت؛ زیرا بانک مرکزی بخشنامه ای را صادر کرد که براساس آن متقاضیان ارزی که کد تخصیص گرفتند می توانستند گشایش اعتبار کنند.
وی ادامه داد: براساس این بخشنامه، متقاضیان می توانند پوشش خود را بر بانک مسقط عمان و همچنین بانک ایران و اروپا انجام دهند. کامیاب با بیان اینکهٰ گشایش بسیار بزرگی امروز در بخش اعتبارات اسنادی اتفاق افتاد، اظهارداشت: البته این در حالی است که امروز بازارهای بانکی تعطیل بود و فقط بانک های ایرانی و برخی از کشورهای همسایه فعال بودند؛ بنابراین با آغاز فعالیت بانک های خارجی از فردا، انتظار فعال شدن حساب هایمان و انتقال پول ها را داریم.
کامیاب تصریح کرد: با این اتفاق می توانیم به بخش بازرگانی و غیر بازرگانی خدمات ارائه کنیم. ایران دارای بازار بزرگی است و به همین دلیل بانک ها تمایل زیادی برای همکاری با ایران دارند زیرا در هر کشوری که تجارت وجود داشته باشد، بانک ها در آن کشور حضور یافته و تجارت می کنند.
معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه بزرگترین بانک های دنیا با ما کار می کردند و اکنون نیز انتظار داریم که آنها به ما مراجعه کنند، افزود: تاکنون بانک های خارجی مختلفی به ما مراجعه کرده اند. به محض اینکه نتایح برجام اعلام شد، پای بانک های خارجی به ایران باز و مذاکراتی در زمینه همکاری های بانکی انجام شد که امیدواریم همکاری این بانک ها با ایران آغاز شود.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.