رسیدگی به لایحه شفاف سازی هزینه های انتخاباتی پس از تشکیل کمیسیون مشترک آغاز می شود

احمد توکلی نماینده مردم تهران از در دستور کار قرار نگرفتن لایحه شفاف سازی هزینه های انتخاباتی انتقاد کرد که محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: رسیدگی به این لایحه پس از تشکیل کمیسیون مشترک در مجلس آغاز می شود.

 در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس در تذکری با استناد به ماده 144 و 210 آیین نامه داخلی اظهار داشت: وقتی لایحه ای اعلام وصول می شود بلافاصله باید به کمیسیون تخصصی ارجاع شود اما 10 تا 15 روز است که این لایحه در مجلس اعلام وصول شده اما هنوز به هیچ کمیسیونی ارجاع نشده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر از روی فراموشی این کار اتفاق افتاده به ضرر مجلس است.
به گزارش ایرنا، لایحه شفاف سازی منابع مالی و هزینه های انتخاباتی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی در جلسه علنی دوم آذرماه مجلس اعلام وصول شد.
توکلی همچنین در تذکر دیگری گفت: وقتی در پایان جلسه سوال از وزیر، از نماینده ای پرسیده می شود که آیا قانع شده است یا خیر نماینده باید به طور مستقیم بگوید قانع شده ام یا نه و در هیچ کجای آیین نامه در باره اینکه شرطی گذاشته شود، نیامده است.
حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد که ریاست ساعاتی از جلسه علنی امروز مجلس را برعهده داشت در پاسخ به توکلی اظهارداشت: با توجه به اهمیت موضوع شفاف سازی انتخابات، اداره قوانین پیشنهاد کرد که کمیسیون مشترکی از کمیسیون های امنیت ملی، شوراها و قضایی و حقوقی تشکیل شود تا پس از تشکیل این لایحه به این کمیسیون ها ارجاع شده و کار بررسی آغاز شود.
وی اظهار داشت: کمیسیون مشترک نباید کمتر از 23 نفر باشد و به همه نمایندگان گفته ایم که باید در جلسات کمیسیون مشترک حضور یابند.
نایب رییس اول مجلس همچنین در پاسخ به تذکر دوم توکلی گفت: در آیین نامه هم منعی وجود ندارد که نماینده ای برای قانع شدن شرطی بگذارد و اگر وزیر قول دهد که می تواند شروط نماینده را اجرایی کند نماینده می تواند بگوید قانع شده یا خیر.

** خصوصی سازی در کشور از اهدف خود منحرف شده است
رضا رحمانی نماینده مردم تبریز نیز در تذکری آیین نامه ای اظهار داشت: خصوصی سازی در کشور از اهدف خود منحرف شده و براساس سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب انجام نمی شود.
وی ادامه داد: شرکت ماشین سازی تبریز چند سال قبل به بانک صادرات واگذار شد و این شرکت طی سال های گذشته به سازمان گسترش صنایع دوباره برگشت سپس سه نوبت آگهی فروش این شرکت در روزنامه چاپ شد که بر خلاف نظر وزارت صنعت، کمیسیون صنایع، سازمان گسترش و نوسازی و دیگر نهادهای ذیربط بودیم اما برای بار چهارم آگهی منتشر شده است.
نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: مردم در استان آذربایجان می پرسند که چه اصراری وجود دارد که می خواهند شرکت ماشین سازی تبریز که برای خود برندی و 10 میلیارد تومان بیشتر مشکل مالی ندارد را واگذار کنند در حالی که این شرکت زمینی دارد که سی میلیارد تومان می ارزد.
رحمانی گفت: انتظار داریم که مجلس و هیات رییسه در این موضوع ورود پیدا کرده زیرا با اهداف انقلاب و سیاست های کلی ابلاغی رهمر معظم انقلاب در تضاد است.
در پایان جلسه علنی روز دوشنبه ابوترابی فرد جلسه بعدی مجلس را فردا – سه شنبه -ساعت 8 صبح اعلام کرد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.