سفیر چین از همکاری در تولید ایزوتوپ، آب شیرین‌کن و نیروگاه‌های هسته‌ای با ایران خبر داد

سفیر چین در ایران در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت سفر آتی رییس‌جمهور این کشور به ایران برگزار شده بود از همکاری‌های هسته‌ای با ایران و تعامل برای بازسازی راکتور اراک، خبر داد.

پانگ سن در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره چگونگی همکاری چین با ایران در بازسازی راکتور اراک و همکاری‌های دیگر هسته‌ای تهران و پکن گفت: بازسازی راکتور اراک از مهم‌ترین موضوعات توافق برجام است و در طول روند مذاکرات توافق برجام چین همواره نقش مثبتی را در گفت‌وگوها ایفا کرد.

او ادامه داد: چین در رابطه با بازسازی راکتور اراک طرح‌ها و پیشنهادهای خود را ارائه کرده است. این پیشنهاد نه تنها ماهیت آب سنگین اراک را حفظ می‌کند بلکه باعث افزایش اعتماد بین ایران و گروه ۱+۵ نیز خواهد شد.

سفیر چین در ایران با اشاره به امضای اسناد و توافق‌های سیاسی صورت گرفته بین چین، آمریکا و ایران در رابطه با راکتور اراک، خاطرنشان کرد: با همکاری چین و آمریکا کارگروه بازسازی راکتور اراک بین طرف‌ها تشکیل شد و در این زمینه توافق صورت گرفت.

پانگ سن در ادامه ‌افزود: کمالوندی، معاون رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که تمام روند بازسازی راکتور اراک تقریبا سه سال به طول خواهد انجامید و چین به عنوان یکی از رییسان کارگروه بازسازی راکتور اراک نقش مثبت و سازنده‌ای را مانند گذشته ایفا خواهد کرد. در همین راستا چین قبل از توافق هسته‌ای دو بار کارگروه هسته‌ای برای کارشناسی و بازسازی راکتور اراک به ایران اعزام کرد و اقدام بعدی ما این است که با دوستان ایران و گروه ۱+۵ هماهنگی‌های لازم را انجام بدهیم.

وی ادامه داد‌: در عین حال اسناد مربوطه ماهیت حقوقی ایران به عنوان یکی از اعضای پیمان ان.پی.‌تی را تأیید کرد. هم‌چنین چین آمادگی دارد تا در چارچوب مقررات بین‌المللی در زمینه هسته‌ای با ایران تعامل داشته و هم‌چنین اعلام می‌کنیم دو کشور می‌توانند در زمینه تولید ایزوتوپ، شیرین‌سازی آب دریا و نیروگاه‌های هسته‌ای با یکدیگر همکاری داشته باشند.

سفیر چین در تهران در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با این که آیا رییس‌جمهور چین برای میانجیگری بین تهران یا ریاض به ایران می‌آید یا خیر؟ نیز توضیح داد: خاورمیانه موقعیت مهمی در تمام جهان دارد و در واقع یک چهارراه محسوب می‌شود. معادن زیاد و ذخایر مهمی مانند نفت و گاز بر اهمیت این منطقه افزوده است.

او ادامه داد: با توجه به اهمیت خاورمیانه صلح و ثبات این منطقه به امنیت تمام دنیا مربوط می‌شود. از سوی دیگر ایران و عربستان دو کشور مهم منطقه هستند که چین با هر دوی آن‌ها روابط زیادی دارد.

پانگ سن با بیان این که تنش و مسأله بین کشورهای همسایه امری طبیعی است، خاطرنشان کرد: مسأله مهم این است که این تنش‌ها و اختلاف‌ها از طریق گفت‌وگوهای سیاسی حل و فصل شود. هر چند که برخی از این مسائل پیشینه تاریخی دارند. رییس‌جمهور چین نیز در این سفر در رابطه با روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌یی بحث و گفت‌وگو خواهد کرد چرا که چین تمایل دارد در مورد صلح و ثبات منطقه نقش خود را ایفا کند.

سوال دیگری که از سفیر چین در ایران پرسیده شد در مورد این بود که سفر رییس‌جمهور این کشور به تهران چه دستاوردهایی خواهد داشت؟ که وی پاسخ داد: این سفر اولین سفر در ۱۴ سال اخیر است که نفر اول کشور چین به ایران می‌آید. هم‌چنین فکر می‌کنم رییس‌جمهور ما اولین رییس‌جمهوری است که پس از اجرای توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ به تهران می‌آید.

وی ادامه داد: شی جینپینگ، رییس‌جمهور چین با روحانی و سایر مسوولان ایران مذاکره و گفت‌وگو خواهد کرد. چین همواره نگاهی استراتژیک و طولانی مدت به روابط با ایران داشته است و قطعا پس از برجام نیز این روابط عمیق‌تر خواهد شد.

سفیر چین در ایران در رابطه با این که آیا چین به ائتلاف چهارگانه مبارزه با تروریسم خواهد پیوست یا خیر؟ اینطور پاسخ داد که تروریسم یک چالش مشترک بین بشریت است و تنها برای یک منطقه آسیب‌زا نبوده است. از سوی دیگر چین از قربانیان تروریسم است و از مقابله جامعه بین‌المللی با تروریسم نیز حمایت خواهد کرد.

او خاطرنشان کرد: چین از مهم‌ترین شرکت کنندگان در مبارزه علیه تروریسم است و در مسأله سوریه وزیر امور خارجه کشورمان در سه جلسه مربوط به مقابله با تروریسم شرکت داشته و راهکارهای خود را برای حل مسأله سوریه و مبارزه با تروریسم ارائه کرده است.

پانگ سن با بیان این که چین به حاکمیت سوریه احترام می‌گذارد، تأکید کرد: جامعه بین‌المللی باید کمک‌های انسان‌دوستانه را به سوریه اعزام کند چرا که این امر هم به صلح و ثبات در سوریه کمک می‌کند و هم راهی برای مقابله با تروریسم است.

سفیر چین در ایران در رابطه با دلایل میانجیگری چین بین مخالفان و دولت سوریه نیز، گفت: در روزهای اخیر چین از ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه و هم‌چنین مخالفان دولت سوریه دعوت به گفت‌وگو کرد و هدف اصلی ما تلاش برای صلح و برقراری مذاکرات بود. از جمله دستاوردهای سفر معلم به چین را می‌توان این دانست که برای اولین‌بار به طور علنی طرف‌های سوری اعلام کردند قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت را قبول دارند.

پانگ سن با بیان این که چین آمادگی دارد با هماهنگی سازمان ملل مذاکراتی بین دولت و مخالفان سوریه برگزار کند، افزود: طرف‌های سوری هم ابراز علاقه کرده‌اند تا با جامعه بین‌المللی در زمینه کمک‌های انسان‌دوستانه همکاری کنند. ما هم امیدواریم که بتوانیم با همکاری سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه کمک کنیم.

وی در رابطه با گمانه‌زنی‌هایی که در رابطه با همکاری‌های نظامی چین و ایران می‌شود نیز گفت: روابط ایران و چین همه جانبه است و طی سال‌های گذشته نیز در بخش‌های اقتصادی، امنیتی و… با یکدیگر همکاری داشته‌ایم.

این دیپلمات چینی افزود: دهقان، وزیر دفاع ایران نیز در رأس هیأتی از چین دیدار کرد و برخی مقام‌های دیگر نیز سفرهای دوجانبه‌ای داشته‌اند. همچنین چین نیز چند هیأت نظامی به ایران اعزام کرده است. علاوه بر این ناوگروه چین نیز پس از مأموریتی که در خلیج عدن داشت در مسیر بازگشت به چین از ایران هم دیدن کرد.

او تأکید کرد: تواف هسته‌ای بین ایران و چین همکاری در زمینه نظامی را نیز مساعد کرده است.

سفیر چین در تهران در رابطه با گرایش آمریکا از سمت خاورمیانه به سمت آسیا پاسیفیک نیز توضیح داد: چند سال پیش آمریکا سیاست موازنه مجدد آسیا پاسیفیک را مطرح کرد و بهتر است در رابطه با دلایل این سیاست از خود آمریکایی‌ها سوال بپرسید.

وی خاطرنشان کرد: چین در زمینه‌های فرهنگی، تاریخی و بسیاری از مسائل با آمریکا تفاوت دارد ولی فکر می‌کنیم منافع مشترک بیش‌تر از این تفاوت‌ها است. در هر صورت ما مخالف تعامل قدرت‌ها با یکدیگر هستیم. امیدواریم با گفت‌وگو به سوی صلح در جهان برویم.

آخرین سوالی که از سفیر چین پرسیده شد در رابطه با عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای بود که او پاسخ داد: توافق هسته‌ای برای ایران شرایط بهتری را فراهم کرده و ما امیدواریم در آینده شاهد عضویت رسمی ایران در این سازمان باشیم.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.