رد صلاحیت ها خبر اول انتخاباتی

فضای انتخاباتی ایران در سطح ملی و محلی در در ۲۴ ساعت گذشته تحت تاثیر رد صلاحیت اکثر داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی هیات های نظارت شورای نگهبان بود.

به گفته ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان هیات های نظارت این شورا صلاحیت بیش از ۴۰درصد داوطلبان را احراز کرده است . به عبارت دیگر ۶۰ درصد داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس یا رد صلاحیت شده اند یا صلاحیت آنها احراز نشده است .
خبر رد صلاحیت های گسترده همزمان با روز اعلام لغو تحریم ها اعلام شد، اما تحت الشعاع آن قرار نگرفت و به طور گسترده نقل محافل سیاسی شد.
رییس جمهوری به آن واکنش نشان داد و گفت : امیدوارم ان شا الله شورای نگهبان این دغدغه خاطر را حل کند و نگذارد دلواپسی به وجود آید . 
الهام امین زاده معاون حقوقی رییس جمهوری گفته است که روحانی درباره رد صلاحیت ها با شورای نگهبان مذاکره می کند.
هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رد صلاحیت ها را دستبرد به حق الناس عنوان کرد.
گزارش شده که قرار است علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی موضوع را در دیدار با اعضای شورای نگهبان پیگیری کند.
احزاب و جریان های سیاسی که تحت تاثیر رد صلاحیت ها قرار گرفتند نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند.
اکثر رد صلاحیت شدگان نامزدهای وابسته به اصلاح طلبان هستند ، به طوری که بر پایه برخی گزارش های غیر رسمی در سراسر کشور ۳۰۰۰ اصلاح طلب ثبت نام کرده اند که ۳۰ درصد آنها برابر با یک درصد تایید شده اند .
بر این اساس واکنش احزاب عمدتا از سوی این طیف صورت گرفت .
شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در بیانیه خود نوشت : ما نگران هستیم روند رد صلاحیت ها ی گسترده کاندیداهای اصلاح طلب و دیگر حامیان دولت… رودررو با توصیه مقام معظم رهبری است موجب کاهش مشارکت مردم شود.
حزب اعتماد ملی نیز در بیانیه خود در خصوص رد صلاحیت ها با اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری در دعوت از آحاد مردم حتی از مخالفین برای شرکت در انتخابات، نوشت : لازمه آن وحود سلایق متفاوت در میان نامزدهای انتخاباتی است .
علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز در گفتگویی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص مشارکت گسترده مردم در انتخابات، گفت : تحقق این امر لوازمی دارد که یکی از آنها این است که شرکت کنندگان در انتخابات نامزدهایی را مطابق سلایق و علایق خود ببینند و به او رای دهند. 
وی افزود: در بررسی صلاحیت ها رعایت حق الناس بسیار اهمیت دارد و نباید کسی بی دلیل از نامزدی در انتخابات محروم شود.
فضای انتخاباتی استان های مختلف نیز تحت تاثیر رد صلاحیت ها قرار داشت .
انجمن اسلامی معلمان کهگیلویه وبویراحمد در بیانیه ای در باره رد صلاحیت ها نوشت :
نتیجه ای که تاکنون از سوی هیاتهای نظارت بر انتخابات اعلام شده حاکی از آن است که تصمیم دارند بخش بزرگی از دلسوزان و افراد شاخص نظام و کسانی که مورد اطمینان مردم هستند را از گردونه رقابت بیرون رانده و یک جریان سیاسی را از بدنه نظام حذف نمایند. 
'آنچه رخ داده مغایر با رعایت حق الناس و نظرات امام راحل (ره)و رهبری نظام است'. 
شورای جبهه اصلاحات استان اصفهان نیز در بیانیه خود در خصوص رد صلاحیت ها، نوشت : با اعتقاد راسخ به این موضوع که مشکلات و مسائل کشور با حضور، همگرایی، همفکری و همکاری همه جناح ها و مشرب های فکری معتقد قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی در نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز میسر است، از اعضای محترم شورای نگهبان می خواهیم در بررسی مجدد، راه حضور و رقابت سالم داوطلبان در انتخابات پیش رو را هموار سازند. 
همچنین حسن صادقلو استاندار گلستان با ابراز تعجب از کثرت کاندیداهای رد یا عدم احراز صلاحیت شده، گفت: از مجاری قانونی با جدیت برای استیفای حقوق کاندیداها اقدام و پیگیری لازم را انجام خواهیم داد. 
علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: انتخابات با حضور حداکثری مردم به یک حماسه تبدیل می شود، اما این امر با وجود نگاه های تنگ نظرانه مسئولان تائید صلاحیت ممکن نیست. 
وی افزود: دستاورد حاصل از جذب حداکثری باید در انتخابات خود را نشان دهد، اما برخی اقدامات مانع این امر می شود. امروز زمان بازی با سرمایه های ملی نیست بلکه باید برای سرمایه سازی تلاش کرد.
اکنون رد صلاحیت شدگان سه روز فرصت دارند تا اعتراض کنند و ۲۰ روز نیز مهلت بررسی و بازنگری در سرنوشت ردصلاحیت شدگان از سوی شورای نگهبان است . 
تا آن زمان باید صبر کرد تا مشاهده شود که آیا با بی سابقه ترین رد صلاحیت ها در تاریح پس از انقلاب وارد فضای انتخابات خواهیم شد یا شرایط تغییر خواهد کرد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.