روز هوای پاک روز یک رویا

چند سالی است که در تقویم‌ها بیست و نهمین روز از نخستین ماه زمستان به نام روز هوای پاک نامگذاری شده اما این آسمان آبی و هوای پاک برای مردم کلانشهرها به مثابه یک رویا شده است.

مردم کلانشهرهای کشور این روزها در هیاهوی جار و جنجال مسئولانی که تیر انتقادات آلودگی هوا را به سایر همکاران خود نشانه می‌گیرند دچار سردرگمی شده‌اند و تنها یک چیز می‌خواهند؛ هوای پاک!
اما بیست و نهم دی سال ۱۳۹۴ در حالی فرا رسید که به گفته مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست کارکردهای بسیاری همچون حذف بنزین پتروشیمی، واردات و تولید بنزین یورو ۴ و اهتمام به برنامه بلندمدت آلودگی هوا انجام گرفته ولی مردم همچنان چشم انتظار کاهش آلاینده‌ها در کلانشهرها هستند.
محیط زیستی‌ها که علت آلودگی هوا را بی‌توجهی دولت‌های قبل به برنامه کاهش آلودگی هوا عنوان می‌کنند و تمامی انتقادات را به مسئولان سابق دولت‌های پیشین منتسب می‌کنند وعده رفع آلودگی هوا برای ۵ تا ۱۰ سال آینده می‌دهند و این در حالی است که اکنون ۳۵ میلیون نفر درگیر این بحران بسیار خطرناک هستند.
بحران آلودگی هوا که امسال بسیار کم سابقه بوده و حتی در روز هوای پاک نیز علی‌رغم تعطیلی مدارس استان تهران و تأخیر ساعات ادارات کاهش چندانی پیدا نکرد دیگر جان مردم را به لب رسانده و گلایه اکثریت ساکنان کلانشهرها به ویژه تهران را به دنبال داشته است.
مسئولان در سالی که یکی از آلوده‌ترین سال‌ها محسوب می‌شود تنها به ارائه گزارش عملکرد مثبت خود می‌پردازند و در راهکارهای کوتاه مدت نیز تعطیلی مقطعی مدارس، زوج و فرد کردن تردد خودروها از در منزل، تعطیلی معادن شن و ماسه و جلوگیری از تردد خودروهای دودزا و … را پیشنهاد داده‌اند که تمامی این عملکردها تأثیر بسیار محدودی را داشته است.
اتهاماتی که این روزها درباره بنزین پتروشیمی می‌شود و ادعاهایی که درباره یورو ۴ بودن بنزین‌های فعلی است هم نتوانسته مانند سایر راهکارها همچون چالش دمای ۱۸ درجه، آلودگی هوا را بکاهد و مسئولان فقط با باد و باران دلخوشی پاک شدن هوا را دارند.
شاخص‌های آلودگی هوا این روزها بسیار تأسف بار است و در آذر و دی امسال به طور مستمر ۲۰ روز هوای تهران و برخی کلانشهرها آلوده بود و حتی در روزهای منتهی به روز هوای پاک نیز شاهدیم که  مردم پایتخت ۸ روز متمادی هوای آلوده را استنشاق می‌کنند.
این روزها ۳۵ میلیون ایرانی که در معرض آلودگی هوا به سر می‌برند و آینده‌ای نامعلوم از بیماری و یا سلامتی را دنبال ‌می‌کنند در حسرت روز هوای پاک رویای آسمان آبی و تنفس در آرامش بدون ذرات آلاینده را می‌بینند.
مردم استان تهران این روزها در تعجب هستند که چرا علی‌رغم همه تمهیدات اندیشیده شده هوای پایتخت در بیست ونهمین روز دی شرایط آلوده برای گروه‌های حساس را داراست و شاخص آلاینده‌ها عدد ۱۰۹ است.
گذر تاریخی از نفس افتادگان پایتخت فراموش نکرده که پدیده وارونگی هواو ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در پاییز و زمستان سال ۱۳۹۴ بیش از ۵۵ روز آنان را آزار داده است و تمامی این اتفاقات که سلامتی آنان را به خطر انداخته با عامل محیطی و انسانی ایجاد می‌شود و مردم همچنان چشم انتظار بهبود این وضعیت بحرانی هستند.
مردم این روزها راهکارهای مختلف را شنیده و خواهان توجه جدی متولیان امر هستند؛ از آن جمله می‌توان اهتمام به حمل و نقل عمومی، برخورد با خودروهای دودزا، تسهیل در خروج خودروهای فرسوده، بهبود صنعت خودروسازی، جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه به کلانشهرها، توجه به قوانین موجود در مقابله با آلودگی هوا و پرهیز از اتهام افکنی را نام برد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.