اعلام جنگ رئیس‌جمهور چچن علیه منتقدان پوتین

رهبر جمهوری چچن روسیه تهدید کرد که اپوزیسیون “دشمن” در روسیه را نابود خواهد کرد، اظهاراتی که بیش از پیش نگرانی‌ها را نسبت به سرنوشت منتقدان کرملین و رسانه‌های مستقل در این کشور افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رمضان قدیرف، رهبر جمهوری چچن انتقاد تند و طولانی را در روزنامه دولتی "ایزوستیا" روسیه علیه منتقدان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور نوشته و آن‌ها را یک "دسته شغال که رویای نابودی کشورمان را در سر دارند" توصیف کرد.
وی نوشت : اگر به دشمن رحم نکنیم، روسیه را حفظ خواهیم کرد. من سرباز پیاده پوتین هستم. پیشنهاد می‌کنم این اپوزیسیون را در چچن مستقر کنیم، جایی که هیچ عفو و ببخشی نسبت به آن‌ها وجود نخواهد داشت.
این اظهارات جدید رمضان قدیرف یک هفته پس از آن مطرح شد که وی رسانه‌های مستقل آزاد را دشمنان روسیه توصیف کرد که قصد دارند در قفقاز و ورای آن بذر آشوب و ناآرامی بکارند.
قدیرف در شمال قفقاز که صحنه دو جنگ جدایی طلبانه بوده است، حکومت می‌کند و از سوی گروه‌های حقوق بشری به نظارت بر شکنجه، اعدام‌های غیررسمی و فساد متهم شده است.
این اظهارات جدید باعث اضطراب و خشم عمومی شده و چندین تن از مردم علنا از قدیرف انتقاد کرده و کنستانتین سنچنکو، یک قانونگذار محلی در سیبری قدیریف را به خاطر جمع آوری ثروت کلان شخصی و سوء استفاده از سمت سیاسی‌اش "مایه ننگ روسیه" خواند.
اما سنچنکو سپس به خاطر اظهاراتش عذرخواهی کرده و نوشت: با برخی از مردم چچن صحبت کردیم و آن‌ها ما را در خصوص خوب بودن قدیرف متقاعد کردند، اظهاراتی که به گفته برخی‌ها پس از آنکه سنچنکو تهدید به مرگ شده، منتشر شده است.
اظهارات تند قدیرف بحث و جنجال‌های آنلاین را به وجود آورده و برخی از طرفدارانش به این عبارت که "قدیرف مایه ننگ روسیه است" با هشتگ "قدیرف مایه افتخار روسیه است" پاسخ دادند.
ماگومد داووف، رئیس پارلمان چچن ضمن ذکر نام چندین روزنامه نگار، منتقد و فعال حقوق بشر گفت: اکنون زمانی است که سرزمین مادری به تصمیمات عاقلانه و اصولی نیاز دارد تا دشمنانش را سرکوب و بر آن‌ها حکومت کند.
دبیر رادیو آزاد "صدای مسکو" که هدف لفاظی‌های اخیر قدیرف قرار گرفته، گفت: قصد دارم تا تدابیر امنیتی در این ایستگاه رادیویی را افزایش دهم. در گذشته چندین تن که قدرت قدیریف را به چالش کشیده بودند، کشته شدند.
همچنین گمان می‌رود چچنی‌ها در قتل بوریس نمتسف، منتقد کرملین از حزب اپوزیسیون که فوریه سال گذشته میلادی نزدیک کرملین کشته شد، دست داشته باشند.
پس از آنکه اپوزیسیون روسیه روز دوشنبه اعلام کرد، قصد دارد به منظور گرامیداشت یاد و خاطره نمتسف راهپیمایی برگزار کند، مقامات چچن اعلام کردند، درخواست‌هایی را برای برگزاری یک راهپیمایی در حمایت از قدیرف و علیه "ستون پنجم" دریافت کرده‌اند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.