رئیس شورای اروپا: اتحادیه اروپا فقط دو ماه برای کنترل بحران مهاجرت فرصت دارد

«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا گفت: اتحادیه اروپا فقط دو ماه فرصت دارد تا بحران مهاجرت را مدیریت کند.در غیر این صورت ما با تبعاتی جدی از جمله فروپاشی پیمان شنگن مواجه خواهیم شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی «ایی یو آبزور»، توسک در جمع نمایندگان پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه، گفت: نشست شورای اروپا در ماه مارس (اسفند- فروردین) آخرین مهلت برای کنترل بحران مهاجرت خواهد بود.
هشدار این مقام اروپایی در حالی مطرح شده که تصمیم گیری ها درباره مدیریت هجوم مهاجران و تقویت کنترل مرزی منطقه شنگن هنوز اجرایی نشده است. 
رئیس شورای اروپا گفت: به وضوح کمبودهایی در حوزه های بسیار از مناطق پرتنش گرفته تا بررسی های امنیتی در کشورهای مرزی و اسکان دوباره و اخراج پناهجویان و مهاجران وجود دارد و طرح عملی با مشارکت ترکیه برای کنترل هجوم مهاجران، با وجود وعده های داده شده هنوز نتیجه ای نداشته است. 
تازه ترین آمار کمیسیون اروپا که روز سه شنبه(دیروز) منتشر شد، نشان می دهد از میان ۱۶۰ هزار آواره و پناهجویی که قرار بود برنامه اسکان درباره آنها اجرا شود، ۳۲۲ نفر اسکان داده و از سپتامبر (شهریور) گذشته تاکنون ۸۳۶ نفر اخراج شده اند. 
توسک از کشورهای عضو خواست به تعهدات خود در حمایت از طرح کنترل پناهجویان و آوارگان به طور کامل عمل کنند. 
«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا نیز که سخنران بعد از توسک در پارلمان اروپا بود، گفت، رفع بحران ها مستلزم خودداری از خودخواهی های ملی است. اگر کشورهای عضو سیاستی را که پیشنهاد کردیم، اجرا می کردند اکنون در وضعیت بهتری بسر می بردیم. 
بحران ناشی از ورود آوارگان و جنگ زدگان به اروپا، این قاره را با بحرانی بی سابقه از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون مواجه کرده است. بسیاری از آوارگان برای رسیدن به مقصد خود مجبور هستند از مسیرهای خطرناک دریایی عبور کنند که باعث به خطر افتادن جان آنها می شود.
سازمان بین المللی مهاجرت ۲۱ دسامبر ۲۰۱۵ ( ۳۰ آذر) اعلام کرد: یک میلیون و پنج هزار و ۵۰۴ مهاجر و پناهجو در سال ۲۰۱۵ وارد اروپا شدند که از این عده سه درصد از راه خشکی و ۹۷ درصد از راه دریا خود را به این قاره رسانده اند. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.