نامزدهای جمهوری‌خواه درباره توافق هسته‌ای ایران چه گفتند؟

شب گذشته پنجمین مناظره بین نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا در سال ۲۰۱۶ به میزبانی شبکه خبری سی‌ان‌ان در لاس‌وگاس برگزار شد.

در این مناظره، دونالد ترامپ، نامزد جنجالی انتخابات ریاست‌جمهوری که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیشترین محبوبیت را در میان رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه دارد، در سخنان آغازین‌ش درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: «یقینا هیچگاه این توافق وحشتناک، نفرت‌انگیز و کاملا ناشایست با ایران که ۱۵۰ میلیارد دلار تقدیم آن‌ها می‌کند، را امضا نمی‌کردم. آن‌ها ملتی تروریست هستند.»

سناتور مارکو روبیو، دیگر نامزد جمهوری‌خواه می‌گوید دلیل «همکاری ناکافی کشورهای عرب سنی با ائتلاف ضد داعش آمریکا» توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران است: «رئیس‌جمهور توافقی با دشمن معنوی آن، شیعیان، در ایران منعقد کرد. به همین دلیل است که آن‌ها دیگر اعتمادی به رئیس‌جمهور نداشته و تمایلی برای همکاری با وی ندارند."

کریس‌ کریستی، فرماندار ۵۳ ساله نیوجرسی در بخشی از پاسخ به همین سؤال گفت: «اگر پادشاه اردن باشید، اگر بخشی از خانواده پادشاهی عربستان سعودی باشید،‌ و وی [اوباما] توافقی با ایران امضا کرده که ۱۵۰ میلیارد دلار برای جنگ‌افروزی و گسترش‌ امپراطوری‌شان در خاورمیانه دریافت کنند، چرا باید بخواهند با شما این کار [مبارزه با داعش] را انجام دهند؟»

کریستی در ادامه افزود: «من همیشه گفته‌ام که رئیس‌جمهور با این توافق با ایران وضعیت بدی پدید آورده زیرا این توافق آن‌ها را تقویت می‌کند. داعش به همین ترتیب شکل گرفت. داعش به دلیل سوء رفتاری که اسد و حامیان ایرانی وی علیه سنی‌ها در سوریه انجام داده‌اند،‌ به وجود آمده است.»

وی گفت: «ما باید توجه‌مان را معطوف به ایران کنیم، زیرا اگر ایران را از دست بدهید نمی‌توانید داعش را شکست دهید. این دو به صورت لاینفکی به هم متصل بوده و علت و معلول هم هستند.»

کارلی فیورینا نیز در بخشی از سخنانش بار دیگر تأکید کرد که اگر به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود خواهان یک توافق هسته‌ای جدید با ایران خواهد شد.

سناتور تد کروز نیز در حین مناظره‌ای با جب بوش گفت: «ما نیاز به رئیس‌جمهوری داریم که بگوید نخست، ما داعش را شکست خواهیم داد و دوم، بگوید که بزرگترین تهدید امنیت ملی پیش روی آمریکا ایران هسته‌ای است… داعش و ایران علیه آمریکا اعلام جنگ کرده‌اند و ما نیاز به یک فرمانده کل قوا داریم که هر آنچه لازم است برای تأمین امنیت فرزندان‌مان انجام دهد.»

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.