آژانس: ژاپن باید صلاحیت کارکنان و بازرسی‌های هسته‌ای خود را تقویت کند

تیمی از کارشناسان دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل اعلام کرد: پس از فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ ژاپن مقررات ایمنی هسته‌ای خود را بهبود بخشیده است؛ اما هنوز ضرورت دارد این کشور صلاحیت کارکنان و بازرسی‌ها را تقویت کند.

یک تیم ۱۷ نفره از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که با بازرسی ۱۲ روزه خود از ژاپن از جمله نیروگاه فوکوشیما پایان داد، اعلام کرد:‌ مرجع مقررات هسته‌ای ژاپن استقلال و شفاف‌سازی (دو عنصر مهمی که قبل از فاجعه وجود نداشت) را از خود نشان داده است.
این اولین‌بار بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان تاسیس مرجع مقررات هسته‌ای ژاپن در سال۲۰۱۲ به بازنگری درباره‌ی آن پرداخت. ژاپن الزامات ایمنی شدید‌تری را برای متصدیان نیروگاه‌های هسته‌ای اتخاذ کرده است. اما قانون بازرسی‌های درون تاسیسات بدون تغییر مانده است.
تیم بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مرجع مقررات هسته‌ای خواست تا صلاحیت بازرسی‌ها را افزایش دهد و دولت در قانون کنترل ایمنی درون تاسیسات تجدید نظر کند.
فیلیپ جامت، رییس این تیم ۱۷ نفره گفت: قوانین بازرسی انعطاف‌ناپذیر ژاپن به بازرسان اجازه نمی‌دهد تا آزادانه در تاسسات هسته‌ای وارد شوند و یا به سرعت در زمانی که مشکلی وجود دارد عکس‌العمل نشان دهند.
او اضافه کرد:‌ ژاپن دارای چارچوب جامعی است اما این توافق آزادی کافی به بازرسان برای واکنش فوری و فراهم آوردن نتایج مورد نیاز نمی‌هد. در هر زمان و در هر تاسیسات، بازرسان باید اجازه داشته باشند که به هر کجا می‌خواهند بروند.
نیروگاه انرژی هسته‌ای فوکوشیما داییچی در سونامی و زلزله شدید ۲۰۱۱ دچار آسیب شد که موجب گداخت راکتورها در این نیروگاه شد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.