سختی جاسوسی از ایران بدون سفارت آمریکا/تجارت وخبرنگاری پوشش مناسب

تحولات و تماس های دیپلماتیک سال های اخیر بین ایران و آمریکا جاسوسان آمریکایی را به بهره برداری از این فرصت امیدوار کرده است.

در میزگردی که درشبکه رادیویی آمریکایی NPR برگزار شده بود مجری برنامه با حضور تنی چند از کارشناسان و تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا به بحث پیرامون لزوم پوشش دیپلماتیک برای اقدامات جاسوسی در کشورها از جمله ایران پرداختند.

مجری برنامه در آغاز این میزگرد گفت، برای یک نسل از جاسوسان آمریکا ایران یکی از سخت ترین هدفها بوده است. زیرا بعد از بسته شدن سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۹۷۹ ایران تبدیل به یک حفره سیاه اطلاعاتی برای سیا شد.

وی در ادامه با اشاره به توافق هسته ای ایران و آمریکا و رفت آمدهای دیپلماتیک در تهران و واشنگتن برای تغییر این وضعیت ابراز امیدواری کرده و می گوید، آزانس های اطلاعاتی این تحرکات دیپلماتیک را با علاقه پیگیری می کنند و منتظرند ببینند که آیا درها برای جاسوسی باز خواهد شد.

«سام فدیس» از کارشناسان اطلاعاتی سیا در این برنامه با اشاره ه به سوابق کاری خود در عراق و ایران گفت: کار اطلاعاتی در عراق بسیار سخت و سخت تر از آنجا در ایران است که این به خاطر نظم بسیار زیاد نیروهای اطلاعاتی ایران است. شیوه های ضد جاسوسی ایرانی ها بسیار قوی و سیستم اطلاعاتی آنها بسیار سازمان یافته است.

در ادامه یکی از حاضرین در نشست بنام «کلی» یکی از دلایل سختی کار افرادی مثل سام فدیس را نبود سفارت در ایران در ۳۰ سال گذشته عنوان کرده و گفت: معمولا افسران اطلاعاتی تحت عناوین رسمی از طریق سفارت ها کار می کنند و از مصونیت دیپلماتیک برخوردار هستند.

همچنین «پل پیلار» از تحلیلگران سیا نیز با تایید این مسئله می گوید شاید یکی از دلایلی که ایران نمی خواهد روابط دیپلماتیک خود با ایران را برقرار کند همین مسئله است.

پیلار در ادامه گفت: تندروها در ایران به همین علت می خواهند تا هر زمانی که می توانند شرایط دستیابی ما به اطلاعات ایران را سخت تر و دورتر کنند.

کلی در این برنامه همچنین با اشاره به اظهارات «جان لیمبرت» دیپلمات سابق آمریکایی در ایران و فرد منصوب باراک اوباما برای امور ایران در وزارت خارجه گفت: لیمبرت معتقد است بزرگترین منفعت فضای دیپلماسی اخیر بین ایران و آمریکا این است که تجار و روزنامه نگاران آمریکایی بیشتر می توانند راهی ایران شوند و این کار را برای ورود جاسوسان آمریکا به ایران برای تماس با ایرانیان آسان می کند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.