آملی لاریجانی:حمایت از سرمایه گذاران رویکرد دستگاه قضا است

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: حمایت قضایی از سرمایه گذاران و سرمایه گذاری صحیح از برنامه های جدی این دستگاه است و با این رویکرد به کمک تولید کنندگان می رویم.

آیت الله صادق آملی لاریجانی روز چهارشنبه در همایش اقتصاد مقاومتی و حمایت قضائی در ساری با اشاره به اینکه واردات بی رویه از مشکلات پسا برجام است، گفت: تخصیص ارز به لوازم لوکس، آرایشی و قاچاق، بازار داخلی را از بین می برد.
وی گفت: باید به اقتصاد مقاومتی که بر تولیدات داخلی تاکید دارد، توجه کنیم.
رئیس دستگاه قضا در عین حال گفت: پایین بودن کیفیت تولیدات داخلی از شکایت های جدی مردم است.
وی توضیح داد: مسئولان باید حمایت از تولید کنندگان و تولید کنندگان و کیفیت را جدی بگیرند، تا مصرف کننده راضی باشد.
وی با بیان اینکه با تعرفه نامعقول و واردات بی رویه تولید داخل را ضربه نزنیم ، گفت: از طرفی کیفیت تولیدات داخلی نیز باید افزایش بیابد.
آملی لاریجانی گفت: استفاده از کالاهای خارجی در افکار عمومی کشور وجود دارد که باید با بالا بردن کیفیت محصولات داخلی استفاده از تولیدات داخلی و ایرانی را ترویج کنیم.
وی گفت: حمایت قضایی از سرمایه گذاران و سرمایه گذاری صحیح از برنامه های جدی این دستگاه است و با این رویکرد به کمک تولید کنندگان می رویم.
وی گفت: اکنون دستگاه اجرایی به درستی کار نمی کند، قانون نیز باید اصلاح و بازنگری شود و در این شرایط مشکلات به قوه قضاییه می رسد.
وی به مقوله بانک ها و تعامل آنان با تولید کنندگان اشاره کرد و گفت: مساله بانک ها دارای چند شق است و یکی از مشکلات این است که بنگاه اقتصادی شدن بانک ها از ریشه غلط است .
رئیس دستگاه قضا گفت: از طرفی وقتی ارزش پول و قدرت خرید مردم کاهش می یابد، تورم ۴۰ درصدی را تجربه کنیم، طبیعی است که بانک ها نمی توانند به کم شدن ارزش پول بی توجه باشند و سود بالا که ضد تولید و رونق اقتصادی است را اعمال نکنند.
وی توضیح داد: البته اینکه بانک ها بهترین ساختمان ها می سازند ، در صورتی که سود سپرده ها باید به تولید برود نیز باید نظارت شود.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه امروز در تمام صحنه های سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی در حال کارزار قرار داریم، گفت: صاحبان واحد های تولیدی و صنعتی در خط مقدم این کارزار قرار دارند و امروز تولید کنندگان بر خلاف تصویری که در جامعه که آنان انسان های متمول و در رفاه بالایی هستند، مجاهدت می کنند.
آیت الله آملی لاریجانی اضافه کرد: اکنون کشور در تمام مقولات جریان سرمایه، سرمایه گذاری داخلی و خارجی ، تولید و مصرف تولیدات داخلی و خارجی، اعتبارات بانکی، مالیات، کیفیت اخذ مالیات، تعرفه های صادرات و واردات و سود بانکی با مشکلات زیادی مواجه است. 
وی ادامه داد: عده ای با فعالیت های اقتصادی سنگین به دلیل شفاف نبودن نحوه اخذ مالیات ،کمترین مالیات را پرداخت می کنند. 
وی با اشاره به اینکه زمانی با ۱۰ درصد ال سی باز می شد اما اکنون با ۱۲۰درصد ال سی باز می شود، ادامه داد: در چنین شرایطی واردات و صادرات امکان پذیر نیست.
آملی لاریجانی توضیح داد: سوء مدیریت در دوره های مختلف،عدم ثبات در سیاست ها اقتصادی، قدیمی بودن قوانین اقتصادی در زمینه تضمین و وثایق از چالش های جدی اقتصاد کشور است.
رئیس دستگاه قضا بر لزوم سهولت دستگاههای اجرایی برای دسترس قرار دادن امکانات مورد نیاز تولید کنندگان تاکید کرد و ادامه داد: بحث های سیاسی و فرهنگی نیز به مقوله اقتصادی مرتبط است و درگیری های سیاسی در اقتصاد کشور اثر دارد.
وی خاطر نشان کرد: برخی از اشکالات و مشکلات فعلی مربوط به مسئولان دولت های قبلی است، مسئولان قوا متخصص در همه فنون نیستند، اما کار عاقلانه این است که طرف مشورت باشند.
آملی لاریجانی ادامه داد: استقلال به رای سم مهلک است و ما تذکر داده ایم که اگر یارانه ۴۵ هزار تومانی را به مردم می دهید بر اساس تصمیم مشورتی باشد، اینکه ما خودمان می فهمیم و چه، این نمی شود باید از خرد جمعی استفاده کرد و باید بپذیریم که کارهای اقتصادی به تخصص نظری و عملی نیاز دارد.
وی گفت: محدودیت های ناشی از تحریم بر کشور اثر داشته است اما برخی از مشکلات از سوء مدیریت ها بوده است، تدبیر نکردیم، موقعی که ارز زیادی در اختیار داشتیم.
وی با بیان اینکه باید حمایت از تولید داخلی در بخش های کشاورزی و صنعتی را یاد بگیریم، گفت: تولید داخلی را برای ایجاد اشتغال تقویت کنیم.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.