​توافق ایران و پاکستان برای افزایش امنیت مرزی و مبارزه با قاچاق انسان

ایران و پاکستان طی نشست کمیسیون مشترک مرزی دو کشور در شهر کویته برای جلوگیری از قاچاق انسان، مواد مخدر و افزایش امنیت و کنترل مرزهای دو کشور به توافق رسیدند.

کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان در رابطه با تامین امنیت مرزی دو کشور نشستی را در شهر کویته ایالت «بلوچستان» پاکستان برگزار کرد.
«علی اصغر میرشکاری» معاون فرماندار استان سیستان بلوچستان و رئیس هیئت اعزامی به کویته و «سیف الله چهته» معاون فرماندار ایالت «بلوچستان» و رئیس هیئت پاکستانی در این نشست حضور داشتند.
معاون فرماندار استان سیستان بلوچستان در این نشست گفت: ایران از تلاش‌های پاکستان برای مبارزه با تروریسم قدردانی می‌کند و هر دو کشور نقش مهمی برای برقراری صلح در منطقه ایفا کرده‌اند.
میرشکاری با اشاره به شلیک تعدادی خمپاره که اخیرا انجام شده، گفت: نیروهای مرزی ایران این خمپاره‌ها را برای خنثی کردن ترافیک غیر قانونی شلیک کرده‌اند.
وی افزود: تهران برای حفظ امنیت مرزی و جلوگیری از فعالیت قاچاقچیان و افراط‌گرایانی که سبب ناامنی در دو کشور می‌شود تلاش می‌کند.
معاون فرماندار استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تهران می‌خواهد تجارت خود با بلوچستان پاکستان را که مرز طولانی با ایران دارد را افزایش دهد.
وی گفت: بندر «گوادر»، ایران و پاکستان به یکدیگر متصل خواهد کرد و این امر نیز سبب افزایش تجارت دوجانبه خواهد شد.
همچنین معاون فرماندار ایالت بلوچستان پاکستان نیز گفت: لغو تحریم‌های خارجی علیه ایران سبب گسترش تجارت تهران-اسلام‌آباد می‎‌شود و برهمین اساس پاکستان تلاش می‌کند تجارت خود با ایران را افزایش دهد.
سیف الله چهته اظهار داشت: پاکستان اقدامات مهمی در رابطه با نابودی قاچاق انسان و مواد مخدر برداشته است اما مسائل اجتماعی و اقتصادی در مناطق مرزی نقش مهمی در افزایش تجارت غیرقانونی ایفا می‌کند.
وی گفت: دولت‌های ایران و پاکستان باید مسائل اجتماعی و اقتصادی مناطق مرزی را دنبال کنند.
مقامات ایران و پاکستان در این دیدار برای ریشه کن شدن فعالیت‌های تروریستی در مناطق مرزی و به اشتراک گذاری اطلاعات بین نیروهای مرزی دو کشور به توافق رسیدند.
همچنین در این نشست دو طرف متعهد شدند تا از خاک خود علیه یکدیگر استفاده نکنند و پناهگاهی برای تروریستها ایجاد نخواهند کرد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.