نگاه متفاوت «کیوسک» به صفحه اول روزنامه‌ها

 

نگاهی به صفحه اول روزنامه‌های صبح پنج‌شنیه ۸ بهمن
(کلیک بر روی لوگوی هر روزنامه، تصویر صفحه اول آن را نمایش می‌دهد)
 
روزنامه تیتر یک شرح
مطمئن باشید قهر نمی کنیم! تیتر یک امروز اعتماد در کنار تیترهای «فکری به حال حوزه‌های تک‌کاندیدا شود» و «التزام خدمت به مردم هم سنجیده شود» رویکرد این روزنامه را در اعتراض به رد صلاحیت‌ها در عین اصرار به ماندن اصلاح‌طلبان در انتخابات ادامه داده است. عکس یک و تیتر متفاوت آن مربوط به بخش دوم سفر اروپایی روحانی است.
مذاکرات روحانی با مقامات فرانسه تیتر یک و عکس آن همانند سفر روحانی به ایتالیا کاملا عادی و خالی از خلاقیت است. به غیر از تیتری که به نقل از نوبخت آمده سایر تیترهای صفحه به سیاست خارجی کشور اختصاص دارد.
ضیافت اقتصادی شریک پاریسی دو عکس علی مطهری و کرباسچی در کنار هم عکس یک امروز اعتماد را تشکیل داده‌اند که با ۲ تیتر مربوط به هم، همان رویکرد گفته شده درباره اعتماد را دنبال می‌کند. تیتر یک این روزنامه هم نگاه خلاقانه‌ای به سفر پاریسی روحانی دارد.
فرش قرمز «الیزه» زیر پای روحانی طبیعی است که تیتر یک و روتیتر متفاوت ایران به آغاز سفر رئیس جمهور به فرانسه اختصاص داشته باشد، نکته‌ای که در آغاز سفر به ایتالیا در این روزنامه مغفول ماند. تیتر۳ این صفحه هم با تیتر یک مرتبط است اما تیتر۲ روند اعتراض به رد صلاحیت‌ها را پیگیری می‌کند.
سلامت مردم، بازیچه مواد غذایی قاچاق یادداشت داخلی روزنامه آن‌قدر اهمیت داشته که ۲بار در صفحه اول جام جم تیتر بخورد؛ همان‌قدر که سفر روحانی به فرانسه اهمیتی نداشته تا جایی در صفحه اول این ارگان رسانه «ملی» داشته باشد. عکس یک و ۲ روزنامه هم که طبق معمول به برنامه‌های رادیو و تلویزیون اختصاص دارد.
هزار عذرخواهی عربستان باز هم کم است استقبال جوان از این سخنان روحانی در آخرین مرحله از سفر به ایتالیا، نشان‌دهنده پای‌بندی این روزنامه به سیاست‌های تعریف شده‌اش است، حتی اگر برجسته کردن رئیس جمهور را در پی داشته باشد، که درخور تحسین است. اما جوان با بزرگ کردن قضیه مورد تأمل «مجسمه مارکوس» در زیر تیتر یک، تا حدودی این اشتباه(!) خود را جبران کرده است.
پاریس میزبان روحانی تیتر متفاوت و در عین حال عکس تکراری اما بزرگ از سفر رئیس جمهور به فرانسه در کنار تیتر۲ که به ادامه رایزنی‌ها و واکنش‌ها به ردصلاحیت‌ها اشاره دارد. ادامه رویکرد ملی این روزنامه است اما کمی متمایل به چپ.
کلید رابطه غیر خصمانه با آمریکا در واشنگتن است استفاده رسالت از سخنان روحانی برای تیتر یک برخلاف برخورد دو پهلوی جوان با سفر ایتالیایی رئیس جمهور به دور از تعهدات جناحی است به خصوص که عکس یک هم به خبر مانور دریایی ارتش و اخطار به ناوهای آمریکایی و همسو با تیتر یک مربوط است.
پافشاری برماندن، استراتژی اصلاح‌طلبان تیتر یک و تیتر پایینی آن به نقل از مرتضی مبلغ که عدم احراز صلاحیت را خلاف قانون دانسته است، حرکت بر مبنای مشی امروز اصلاح‌طلبان است. همچنین عکس یک از حدادعادل و تیتر انتخابی شرق از سخنان وی، واکنش حرفه‌ای این روزنامه به رفتار انتخاباتی جناح مقابل است. اگرچه خبر سفر روحانی به فرانسه محدود به پیشانی راست شده اما در پیشانی چپ مثل دیروز عکس رئیس قوه قضاییه جای دارد ولی این بار با تیتری که با سیاست‌های شرق مرتبط است.
استقبال غول‌های صنعتی فرانسه از روحانی تیتر یک قانون به جنبه اقتصادی سفر پاریسی رئیس جمهور اشاره دارد و همجون خراسان با عکسی بزرگ و درعین حال تکراری به این سوژه پرداخته است. تیتر۲ این روزنامه برجسته کردن یک خبر متفاوت و مرتبط با سیاست منطقه‌ای کشور است و سایر تیترها حرف متفاوتی نمی‌زنند.
حل مسائل منطقه بدون حضور ایران ناممکن است اگرچه تیتر یک امروز کیهان به سخنان روحانی در ایتالیا اختصاص دارد اما تیتر پیشانی راست از سفر و قراردهای احتمالی با فرانسویان انتقاد کرده است. با این حال نگرش امروز کیهان ملی است و جای تقدیر دارد. هرچند اعتراض به برجام و انتقاد از دولت جای خود را در این صفحه حفظ کرده است.
همه پلیس‌ها جلوی دوربین تیتر یک همشهری امروز متفاوت از سایر روزنامه‌ها است هرچند اگر زیر تیتر نبود ممکن بود برداشت دیگری از تیتر شود. تیتر مربوط به سفر روحانی به پاریس مشخصا به هدف اقتصادی این سفر اشاره دارد. تیتر مربوط به اختلاف دولت و مجلس بر سر برنامه ششم هم به رویکرد این روزنامه برمی‌گردد که سعی دارد نقش تماشاگر را در این میدان داشته باشد.
خیانت و مکافات حراج حجاز به جز تیتر یک، دو تیتر دیگر این صفحه در مسیر رویکرد اصلی این روزنامه در مسایل بین‌المللی است که یکی از آن ۲ مربوط به سخنان روحانی در پایان سفر به ایتالیا است. البته یکی از سوتیترهای انتقادی تیتر مربوط به روحانی، به مجسمه مارکوس اشاره دارد. باید منتظر باشیم تا روزنامه‌های حامی دولت، فردا پاسخ جریان راه افتاده در مورد این مجسمه را بدهند.

 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.