نگاه متفاوت «کیوسک» به صفحه اول روزنامه‌های شنبه؛ ۲ برداشت متقابل از سوغات اروپایی روحانی

 

نگاهی به صفحه اول روزنامه‌های صبح شنبه ۱۰ بهمن
(کلیک بر روی لوگوی هر روزنامه، تصویر صفحه اول آن را نمایش می‌دهد)
 
روزنامه تیتر یک شرح
برخورد حذفی به زیان کشور است دیدار آیت‌الله موسوی اردبیلی با وزیر کشور و سخنان او در اعتراض به رد صلاحیت‌ها سوژه تیتر یک آرمان امروز است. در کنار آن عکس یک از سیدحسن خمینی با تیتر «پایان سکوت!» سوژه صفحه اول این روزنامه را پیگیری رد صلاحیت‌ها کرده است. عکس و تیتر «فرمان عارف»، تعدد کاندیداها و درد سر اصول‌گرایان و هشدار میرتاج الدینی در مورد حذف تندروها از مجلس سایر تیترهای انتخاباتی این صفحه است.
جریان تکفیری بلای جان اسلام و بشریت است اطلاعات دومین روزنامه امروز است که تیتر یک خود را به سخنان یک مرجع تقلید اختصاص داده؛ بیانات آیت‌الله مکارم در همایش خطرات جریان تکفیری، قراردادهای امضا شده در پاریس سوژه عکس یک امروز با تیتر مربوط به نتایج سفر روحانی به فرانسه است. سخنان آیت‌الله اردبیلی و سیدحسن خمینی درباره ردصلاحیت‌ها تیترهای مهم بعدی این روزنامه در صفحه اول را تشکیل می‌دهد.
سوغات فرنگی روحانی تیتر یک همراه با ۳ عکس از سفر پاریسی رئیس‌جمهور و سوتیترهای مربوط به توافقات صورت گرفته سمت چپ صفحه اول امروز اعتماد را پر کرده و در طرف دیگر اعتراض سیدحسن خمینی و سخنان عارف مینی بر حضور حتمی در انتخابات برجسته شده است. خبر از ارز تک نرخی از ابتدای سال آینده فارغ از این دسته‌بندی اخبار جناحی و ملی در بالای صفحه خودنمایی می‌کند.
نباید مردم را در انتخابات ناامید کرد انتخاب تیتر یک از زبان رئیس جمهور با زیرتیتر سخنان سیدحسن خمینی و عکسی از او مجموعا تابلوی تیتر یک امروز ایران را تشکیل می‌دهد. اما عکس بزرگ روحانی و اولاند در کنار تیتری از ارمغان اقتصادی سفر پاریس تابلوی بزرگ‌تری را ترسیم کرده است. واکنش وزیر ارشاد به اتفاقات پیش آمده برای معتمدآریا و عقیلی هم در این صفحه برجسته شده است.
سیاسی‌کاری در بودجه فرهنگی دغدغه فرهنگی جام جم برای بودجه ۹۵ و همچنین پرداختن به موضوعات برنج‌های آلوده و نبود گدا در شهر تبریز باعث شده تا «سوغات ۵۰ میلیارد یورویی تور اروپایی روحانی» در میان تیترهای کوچک کنار صفحه قرار بگیرد. نکته جالب این صفحه قرار گرفتن تیتر «اعتماد ۸۳ درصدی مردم به اخبار صداوسیما» بر تارک روزنامه است!
فرانسه سود برجام را برد کینه جوان نسبت به برجام، امروز به بالاترین حد خود رسیده تا جایی که برشمردن اثرات منفی آن بر اقتصاد و ذهن دانش‌آموزان سوژه ۲ تیتر اصلی صفحه شده است. علاوه بر این محرمانه‌های مذاکرات ظریف، صالحی و کری همراه با عکس هر سه متهم در گوشه بالای صفحه خودنمایی می‌کند. در این بین تیتری از فرمانده سپاه می‌تواند دلیل چیدمان این صفحه را تبیین کند.
جزئیات قراردادهای ۳۳ میلیارد دلاری ایران و فرانسه نتایج سفر رئیس جمهور به فرانسه سوژه تیتر یک امروز خراسان است و تأکید عارف بر حل قانونی مسأله ردصلاحیت‌ها تیتر ۲ این روزنامه شده تا حراسان امروز هم بر مدار همیشگی خود بچرخد. عکس زیبایی از مانور ارتش در خلیچ فارس زینت‌بخش صفحه شده است.
اصول‌گرایان در سراسر کشور به یک فهرست رأی می‌دهند، باید راه نفوذ آمریکا را بست سخنان درون جناحی و برون جناحی آیت‌الله موحدی کرمانی در ورزشگاه شیرودی کار را برای سردبیری رسالت در انتخاب تیتر یک سخت کرده و ناچار به این تیتر طویل رضایت داده و سایر رهنمودها را در سوتیترها گنجانده‌اند. صفحه اول امروز رسالت جایی برای پرداختن له یا علیه سفر اروپایی رئیس جمهور نداشته است.
فهرست هزارنفره تأیید شده‌ها تکذیب شد کنار هم قرار گرفتن دو لفظ تأیید و تکذیب در تیتر یک شرق، آن را  حرفه‌ای کرده است. این تیتر در کنار عکس سیدحسن خمینی و تیتری از سخنان وی، تیتر خبر کنگره مردم‌سالاری و سخنان آیت‌الله امجد درباره رد صلاحیت‌ها مجموعه‌ای از واکنش‌های جناحی این روزنامه به اتفاقات انتخاباتی است. ۲ پیشانی صفحه امروز اخنصاص به نتایج سفر پاریسی روحانی و سخنان صالحی در مورد توافق هسته‌ای با تأیید رهبری دارد.
بازگشت پژو به جاده مخصوص برداشت قانون از مهمترین دستاورد سفر روحانی به فرانسه تیتر یک امروز را تشکیل داده و در عکس یک تصویر معناداری از نگاه آیت‌الله یزدی به هاشمی رفسنجانی با تیتر مربوط به سرلیستی جامعتین به چشم می‌خورد. واکنش سیدحسن خمینی به رد صلاحیتش تیتر دیگر این صفحه است. عملکرد حرفه‌ای امروز قانون به عکس یک محدود نمی‌شود و باید به تیتر زیبایی که در مورد صنایع دستی انتخاب شده هم اشاره کرد.
سوغات فرنگ، رونق اقتصادی ایران یا فرانسه؟! غیر از این تیتر و تیتر۲ که کیهان سخنان مدیر مسئول خود درباره تشابه مجلس ششم به کنگره آمریکا را برجسته کرده، و همچنین سایر تیترهای صفحه که مربوط به تحلیل‌های جناحی و یا اخبار فلسطین و عربستان است، یک تیتر ملی هم به چشم می‌خورد که مخاطبان زیادی دارد؛ جزئیات عیدی پایان سال کارگران. به همین دلیل صفحه اول امروز کیهان جای تقدیر و تشکر دارد.
موافقت با پخش تلویزیونی جلسات مجلس تیتری که شایسته بود تیتر یک جام جم باشد با عکس‌های زیبایی از مانور ارتش و تیترهایی در مورد خطر کاربراتورها و توافقات سفر اروپایی رئیس جمهور، رویکرد نگاه (نه تحلیل) کم و بیش جناحی به اتفاقات ملی همراه با دغدغه‌های زیست محیطی را حفظ کرده است تا جایی که مخاطب با نگاه به صفحه اول همشهری، برخلاف سایر روزنامه‌های اصول‌گرا، به آرامش می‌رسد.
خرید پاریس انتقاد نرم از قراردادهای بسته‌شده با طرف فرانسوی در سفر روحانی، صفحه اول امروز وطن امروز را متفاوت کرده است؛ تا جایی که در بین روزنامه‌های مهم اصول‌گرایان و مخالفان دولت به جز همشهری که مشی همیشگی‌اش بر میانه‌روی در بین جناح راست است و رسالت که اصلا به سفر رئیس جمهور نپرداخته، می‌توان این صفحه را ملایم‌ترین صفحه به حساب آورد. هرچند در سایر تیترها سعی شده تا «وطن امروز» همیشگی باشد.

 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.