نگاه متفاوت «کیوسک» به صفحه اول روزنامه‌های یک‌شنبه؛ ادامه بازتاب سفر اروپایی رئیس جمهور و نگاه مختلف به یک تجمع غیرقانونی

 

نگاهی به صفحه اول روزنامه‌های صبح یک‌شنبه ۱۱ بهمن
(کلیک بر روی لوگوی هر روزنامه، تصویر صفحه اول آن را نمایش می‌دهد)
 
روزنامه تیتر یک شرح
نمی‌توان با یک سلیقه کشور را به مقصد رساند اظهارات علما در خصوص نحوه احراز اجتهاد کاندیداهای خبرگان، سوژه تیتر یک امروز آرمان شده و عکس یک هم به گفت‌وگو با دکتر صالحی اختصاص دارد. این روزنامه با انعکاس تجمع دیروز مقابل وزارت نفت آن را به دلواپسان نسبت داده است.
ظریف: پروژه ایران‌هراسی با برجام متوقف شد در روزهایی که رسانه‌های منتقد دولت هنوز بر مضرات برجام و یا نقض آن از سوی طرف مقابل اصرار دارند، یکی از کارهای هیات مذاکره‌کننده، تبیین فواید مذاکرات است که در آرمان صالحی و در اطلاعات و چند روزنامه دیگر ظریف متعهد انجام آن شده است. حضور رهبرانقلاب در حرم امام و تصویر ایشان در کنار سیدحسن خمینی در این روزنامه هم مانند بسیاری از روزنامه‌های امروز، عکس یک شده است.
همه باشند نه یک گروه سخنان هاشمی رفسنجانی در صفحه اول بیشتر رسانه‌های اصلاح‌طلبان انعکاس یافته و در اعتماد تیتر یک شده است. تیتر متفاوتی از سخنان ظریف که در پاسخ به انتقادات نسبت به سفر اروپایی روحانی انتخاب شده، از تیترهای مهم صفحه است و عکس یک هم تصویری از رهبر انقلاب و یادگار امام در یک قاب را نمایش می‌دهد.
بخس خصوصی برنده اصلی سفر روحانی تیتر یک ایران امروز پاسخی به تیتر یک روزنامه‌های دیروز و امروز منتقد دولت است که اروپا را برنده این سفر معرفی می‌کنند. در یکی از تیترهای این صفحه به تضاد نظر ۲ جناح در تعداد تایید صلاحیت‌شده‌ها پرداخته شده است. عکس یک هم تصویر رهبری در حرم امام را نشان می‌دهد.
مسکن، پشت دیوار رکود انتقاد از دولت به نقل از کارشناسان مسکن در تیتر یک و به نقل از کارشناسان تجهیزات پزشکی در تیتر۲ صفحه اول امروز جام‌جم را تشکیل می‌دهد. عکس رهبری در حرم امام و سانسور چهره سیدحسن خمینی، رویکرد امروز رسانه‌های وابسته به جناح اصول‌گرایان است حتی از نوع ملی‌اش!
اصلاح‌طلبان ۲.۵ برابر کرسی‌های مجلس نامزد دارند اظهرات جنجالی فرمانده پیشین سپاه مورد استقبال اصول‌گرایان قرار گرفته و در جوان تیتر یک شده است. عکس یک و تیتر۲ از حضور رهبرانقلاب در حرم امام خبر می‌دهند البته بدون حضور نوه امام در عکس. اما نکته جالب این صفحه عکس و تیتری از خسرو معتضد است که به تاخیر سلطنت‌طلب‌ها در شاه‌دوستی‌شان اعتراض دارد!
طرح تحول سلامت در حاشیه شهرهای ۱۷ استان تیتر یک امروز در میان روزنامه‌های بررسی شده در این جدول کاملا متفاوت است و به موضوعی غیرسیاسی می‌پردازد. عکس حضور رهبر انقلاب در حرم امام بدون حضور سیدحسن خمینی در کنار تیتری از دفاع ظریف از سفر اروپایی رییس جمهور و پرداختن به قراردادهای نفتی سیاست سیخ و کباب را در صفحه اول امروز خراسان برجسته کرده است.
با جیب خالی نمی‌توان قرارداد میلیاردی بست در برجسته کردن سخنان دیروز محسن رضایی، رسالت ترجیح داده تیتر یک را به انتقادی از سفر اروپایی روحانی اختصاص دهد و جمله مربوط به تایید صلاحیت‌شده‌ها را در یکی از سوتیترهای آن بگنجاند. این تنها تفاوت رسالت امروز با رسانه‌های اصول‌گرایی نیست و چاپ عکس یک رهبری در حرم امام در کنار سیدحسن خمینی و یکی از تیترهای کنار لوگو که از سخنان آیت‌الله حایری شیرازی نقل شده نیز با مشی کلی رسانه‌های اصول‌گرا و یا اسما ملی، مغایر است.
فهرست ۱۰۰ درصدی اصلاح‌طلبانه در دستور کار تلاش اصلاح‌طلبان برای استخراج یک لیست کامل از تایید صلاحیت‌شده‌ها در تیتر یک و اختلاف اصول‌گرایان به خاطر تعدد کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده در رسیدن به لیست واحد، در تیتر زیر آن تعارض جالبی را به تصویر کشیده است. عکس یک امروز شرق از محمود سریع القلم به بهانه گفت‌وگو با وی است و حضور رهبری در حرم امام بدون عکسی از این حضور و در گوشه راست صفحه که معمولا به تیترهای ایشان در این روزنامه اختصاص دارد، کار شده است.
تجمع بودار مقابل نفت قانون‌نویسان از میان اتفاقات دیروز تجمع غیرقانونی مخالفان دولت در برابر وزارت نفت را سوژه تیتر یک خود کرده و برای عکس یک خود که رهبر انقلاب و سیدحسن خمینی را در یک قاب به تصویر کشیده تیتری انتخاب کرده‌اند که می‌توان نوعی حمایت را استنباط کرد. گزارش از مرکز توانبخشی جانبازان، نکته متفاوت امروز این صفحه است.
چرخ اقتصاد بالاخره چرخید اما برای اروپا! کنایه کیهان به تحقق یکی از شعارهای انتخاباتی روحانی در کنار انتقاد از نتایج سفر وی به اروپا در کنار تیتری از تحریم دوباره ایران و نقض برجام و تیتر تمسخرآمیز دیگری به بهانه گنجاندن برجام در برنامه تحصیلی مدارس، تابلوی کیهان‌نمای امروز است. اما در ۲ عکسی که از حضور رهبر انقلاب در بهشت زهرا و حرم امام در این صفحه کار شده، یکی از عکس‌ها سیدحسن را نیز نشان می‌دهد.
دردسرهای شیوه جدید نفت فروشی برخورد غیرجانبدارانه با قراردادهای جدید نفت و تجمع غیرقانونی دیروز و چاپ عکس رهبر در کنار نوه امام، در کنار تیتر زیست‌محیطی مربوط به هورالعظیم، طبق مشی این روزهای همشهری بوده هرچند در یکی از تیترهای اصلی به نقل از قالیباف ناامیدی از آینده برجام منعکس شده است.
گارد بیژن عکس یک وطن امروز که معمولا دو سوم نیم‌تای بالای صفحه یک این روزنامه را پر می‌کند، امروز به تصویری از ساختمان وزارت نفت و تابلوی راهنمایی رانندگی دور زدن ممنوع در کنار آن اختصاص دارد که نشان می‌دهد تیتر روی عکس که همان تیتر یک است با تجمع دیروز دانشجویان بسیجی مرتبط است. ظاهرا منظور از بیژن وزیر نفت است و منظور از گارد هم گارد ویژه نیروی انتظامی که چون این بار قانون به نفع جبهه پایداری تفسیر نشده و برخلاف موارد قبل با تجمع غیرقانونی دوستان برخورد شده، پلیس، گارد حفاظت از شخص وزیر است! در بقیه تیترها هم با ادبیات کیهانی، دولت و اصلاح‌طلبان مخاطب قرار گرفته‌اند.

 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.