یک تحلیل‌گر روس: ایران طرف سربلند مذاکرات هسته‌ای است

ولادیمیر ساژین کارشناس انستیتو شرق‌شناسی روسیه گفت: ایران در مذاکرات هسته‌ای با شایستگی ظاهر شد و موفق شد با سربلندی این مذاکرات را به پایان برساند.

ساژین که از تحلیلگران سیاسی آشنا به امور ایران است، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که مذاکرات هسته‌ای طرف بازنده‌ای نداشت، اظهار کرد: اما ایران توانست برنامه هسته‌ای خود را در ابعاد مورد نیاز حفظ کند.
وی افزود: اگر نتایج به دست آمده اخیر در مذاکرات هسته‌ای بویژه برجام را به عنوان دستاورد اصلی با وضعیت چند سال پیش گفت و گوها مقایسه کنیم به این نتیجه مهم می‌رسیم که وضعیت کاملا متفاوت با آن زمان به وجود آمد.
کارشناس روس خاطرنشان کرد: آن زمان غرب و آمریکا هیچ حقی برای ایران در زمینه انرژی هسته‌ای قائل بودند و از کاخ سفید همیشه پیام‌هایی مبنی بر مخالفت آمریکا با هر گونه برنامه هسته‌ای ایران به گوش می‌رسید.
وی ادامه داد: اما در نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران توانست حقوق هسته‌ای خود را تثبیت کرده و آن را به رسمیت بشناساند و اورانیوم به اندازه مورد نیاز غنی‌سازی کند.
ساژین گفت: به همین دلیل معتقدم برجام پیروزی بزرگ دیپلماسی ایران بود و بر این باورم در این مورد بسیاری با من هم عقیده هستند.
وی در مورد اهمیت این طرح برای امنیت بین‌المللی اظهار کرد: از سوی دیگر برجام امکان همکاری‌های گسترده ایران را با تمام کشورهای جهان را فراهم کرد.
کارشناس روس افزود: مذاکرات هسته‌ای با توجه به الگوی حل یک مساله بسیار پیچیده از طریق گفت و گوٰ اهمیت فراوان دارد و می‌تواند برای حل مسایل دیگر بین‌المللی مانند بحران سوریه هم بکار گرفته شود.
ساژین همچنین قطعنامه اخیر شورای حکام که بر اساس آن پرونده مطالعات ادعایی بسته شد را بسیار مهم خواند و افزود: این سند مهم ثابت کرد که ایران برنامه هسته‌ای نظامی ندارد و تمام اقدامات در چارچوب ان‌پ‌تی بدون انحراف از اهداف صلح‌آمیز اعلام شده انجام می‌گیرد.
وی در مورد دورنمای همکاری‌های ایران و روسیه خاطرنشان کرد: دورنما روشن است و مقام‌های ایران و روسیه به پیروی از سران دو کشور در مسیر توسعه روابط دوجانبه حرکت می‌کنند.
کارشناس روس گفت: موافقتنامه و تفاهمنامه‌های زیادی میان تهران و مسکو امضا شده و مرحله مهم‌تر اجرای مفاد این اسناد است.
وی تلاش مسئولین دو کشور را برای تحقق موافقتنامه‌ها و جلوگیری از بروز مشکلات در اجرای اسناد امضا شده بسیار مهم خواند.
کارشناس روس در مورد نمایشگاه صنعتی روسیه در ایران که دو روز دیگر در تهران آغاز بکار می‌کند گفت: انتظار می‌رود این نمایشگاه بزرگ که نمایندگان بیش از ۵۰ شرکت روسی در آن توانمندی‌های خود را معرفی می‌کنند به روند همکاری‌های ایران و روسیه در عرصه‌های اقتصادی و صنعتی تحرک بخشد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.