نگاه متفاوت «کیوسک» به صفحه اول روزنامه‌های سه‌شنبه؛ واکنش‌های متفاوت به سخنان دیروز هاشمی رفسنجانی

سخنان روز گذشته رئیس مجمع تشخیص مصلحت در فرودگاه مهرآباد و خبر حذف عده‌ای از لیست یارانه‌بگیرها، دو اتفاق مهمی است که گرایش سیاسی روزنامه‌ها به نحوه پرداختن و تیتر زدن در صفحات اول امروز تأثیر داشته است.

 

نگاهی به صفحه اول روزنامه‌های صبح سه‌شنبه ۱۳ بهمن
(کلیک بر روی لوگوی هر روزنامه، تصویر صفحه اول آن را نمایش می‌دهد)
 
روزنامه تیتر یک شرح
«برجا» اصلاحات، «برجام» دولت نقشه‌راه اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو سوژه تیتر اول آرمان امروز شده اما آنچه برجسته‌تر از تیتر یک این روزنامه است، عکس یک و تیتر و روتیترهای روی آن است که به سخنان هاشمی اختصاص یافته؛ نگاه هاشمی و قدم‌های استوار او که در عکس دیده می‌شود هرچند ارزش مثبت این خبر را بالا برده اما با تیتر عکس که گلایه از ردصلاحیت سیدحسن خمینی است، ارتباط ندارد.
آیت‌آلله هاشمی رفسنجانی: همه باید خود را به امام و بیت امام بدهکار بدانیم بهتر از این نمی‌شد به سخنان دیروز هاشمی بها داد آن هم در روزنامه اطلاعات. اما عکسی که به بهانه این تیتر از مراسم دیروز منتشر شده جدای از تفاوت، چهره مدیر مسئول روزنامه را هم نشان می‌دهد که کاری شبیه کیهان و رسالت در کلاس دادن به مدیر است.
قرار انتخاباتی اصلاح‌طلبان برجسته نکردن تیتر هاشمی و به جای آن اهمیت دادن به برنامه انتخاباتی اصلاح‌طلبان را حمل بر متفاوت بودن می‌کنیم به خصوص وقتی که عکس جالبی هم از مراسم رونمایی از کتاب‌های محسن اسماعیلی و تیتر جذاب «گعده عقلا» بر روی عکس و در پایین تیتر یک، کار شده باشد.
برای توسعه اقتصادی به اجماع جناح‌ها نیاز داریم انتخاب تیتر یک فراجناحی برای امروز که برخورد جناحی به اوج خود رسیده، زیبنده روزنامه دولت است به خصوص که عکس یک مجموعه‌ای از عکس‌های جشنواره فیلم فجر و اشاره به امید و سینمای ملی در تیتر آن به چشم می‌خورد.
فقط یک درصد این که نمایندگان مجلس به کمی افزایش (و نه کم شدن) بودجه صداوسیما معترض باشند را فقط روزنامه صداوسیما می‌تواند ببیند و تیتر یک کند. به همین دلیل در سایر تیترها هم دولت را مورد تفقد خود قرار داده، حتی در تیتر مربوط به حذف یارانه کسانی که کارت ملی ندارند و آن را جریمه یک میلیون ایرانی تعبیر کرده است؛ شاید بودجه نواختن دولت در تلویزیون بیشتر از این شود!
طلبکار انقلاب در فرودگاه شباهت جوان، کیهان و وطن‌امروز در صفحه اول به خاطر نزدیکی نظراتشان به هم نیست، بلکه به خاطر اوضاع اقتصادی جامعه است که گریبان روزنامه‌نگاران خیلی اصول‌گرا را هم گرفته و مجبور به ۲ و حتی ۳ شغله کرده است! بنابراین عکس یک جوان امروز قابلیت کار شدن در ۲ روزنامه دیگر را هم دارد با همان تیتر کوتاه.
پیشنهاد حذف یارانه ۱۵ میلیون ثروتمند به نفع کم‌درآمدها این نگاه حمایت از دولت به خبر حذف یارانه‌ها است هرچند به نفع مجلس هم باشد. توافق بودجه‌ای دولت و مجلس را در یکی دیگر از تیترهای مهم صفحه هم می‌بینیم. نشست سران قوا که در سایر صفحات اول خیلی مورد توجه قرار نگرفته در خراسان سوژه عکس یک شده‌است.
جمهوری اسلامی رقیب نظام‌های لیبرال دموکراسی است تیتر یک شدن سخنان رئیس قوه قضائیه و اختصاص عکس یک و تیتر ۲ خطی روی آن به یک برنامه اقتصادی تلویزیون، نشان می‌دهد که ارزش خبری وقایع روز برای تیترزنان رسالت مهم نیست. این روزنامه همچنین ترجیح داده به جای پرداختن مستقیم به سخنان دیروز هاشمی، پاسخ وی را از زبان باهنر درج کند.
فرستاده ویژه در کرملین به جز خراسان، تنها شرق به اهمیت سفر ولایتی به مسکو پی برده و آن را برجسته کرده است. اما برخلاف روند چند روز گذشته، این روزنامه عکس یک خود را خبری انتخاب کرده و به فراز دیگری از سخنان هاشمی اشاره دارد. خط اعتراض به رد صلاحیت‌ها هم از زبان رنانی پیگیری شده است.
دفاع انقلابی از حریم انقلاب دفاع از هاشمی و سخنانش با تیتر و عکسی متفاوت برجسته شده است. برداشت دلخواه انتخاباتی از جلسه سران قوا، نقدی بر منتقدان برجام و حمایت گزینشی از هنرمندان مختص روزنامه قانون امروز است که صفحه‌ای متفاوت را ارائه کرده است.
حمله به خط امام(ره) در پوشش دفاع از بیت امام حمله به هاشمی در پوشش دفاع از خط امام، برداشتی است که از تیتر یک کیهان امروز می‌توان داشت. این حمله به همین بهانه در روزهای آینده هم در کیهان و شعبه‌های آن ادامه خواهد داشت و فعلا خوراک خوبی برای زمستان بی خبری خود اندوخته‌اند.
بی اعتنایی ۲ساله به قانون ضد قاچاق تیتر یک امروز همشهری علاوه بر ادامه روند انتقادی نسبت به دولت، در بین سایر تیترهای یک صفحات اول روزنامه‌ها متفاوت است. اختصاص عکس یک به مراسم رونمایی از کتاب‌های محسن اسماعیلی شاید به دلیل ارتباط اسماعیلی و شهردار تهران داشته باشد.
رد صلاحیت! وطن‌امروز با انتخاب این تیتر و رو تیتر مفصلش شروع‌کننده موجی برای توصیه به شورای نگهبان در خارج کردن رفسنجانی از میدان رقابت انتخاباتی است؛ موجی که از شب گذشته در کانال‌های تلگرامیِ هم‌سو آغاز و ترجیح داده شد از طریق این روزنامه در بین جراید مطرح شود. منتظر اوج گرفتن این موج در روزهای آینده باشید!

 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.