آمریکا در گشت دریایی مشترک در دریای جنوب چین شرکت می کند

سفیر آمریکا در فیلیپین روز چهارشنبه اعلام کرد: آمریکا در گشت های دریایی مشترک با کشورهای جنوبی شرق آسیا در دریای جنوب چین شرکت می کند.

خبرگزاری فرانسه نوشت، «فیلیپ گلدبرگ» سفیر آمریکا در فیلیپین امروز در یک نشست خبری در مانیل اعلام کرد: «آمریکا قصد دارد به عنوان بخشی از تلاش های واشنگتن برای تضمین آزادی های دریانوردی در آب های مورد ادعای چین بطور مشترک با فیلیپین در گشت های دریایی جنوب چین شرکت کند.»
واشنگتن طی ماه های اخیر با ارسال کشتی های جنگی و ناوهای نظامی در اطراف جزایر مصنوعی تاسیس شده توسط چین در دریای جنوب چین خشم پکن را برانگیخته است.
براساس این گزارش، فیلیپینی ها نیز به عنوان یکی از کشورهای حوزه این دریا از اقدامات نظامی آمریکا حمایت کرده و از واشنگتن برای شرکت در این گشت های مشترک دریایی دعوت کرد.
به گزارش ایرنا، مقام های فیلیپین هفتم ژانویه (۱۷ دی) اعلام کرده بودند که هنگام بازدید هوایی از جزیره «تیتو» در دریای جنوبی چین با هشدار نیروی دریایی پکن رو به رو شده اند. اما «هونگ لی» سخنگوی وزارت امور خارجه چین ۲۹ دی ماه ضمن رد این ادعا گفت: سخنان مقام های فیلیپین تنها اظهاراتی ترسناک برای ایجاد هراس در مردم است که عمدا و با هدف های فریبکارانه قصد بالابردن تنش ها در منطقه را دارد؛ هرچند نقشه آنها موفقیت آمیز نخواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز گفت: پکن حاکمیت جزایر اسپراتلی را در اختیار دارد و فیلیپین از دهه ۱۹۷۰ تا کنون ۸ جزیره از این مجمع الجزایر از جمله جزیره «تیتو» را به صورت غیرقانونی تصاحب کرده است.
فیلیپین در نظر دارد یک سامانه ماهواره ای یک میلیون دلاری را برای نظارت بر پرواز های تجاری دریای جنوبی چین در جزیره تیتو مستقر کند، اما مقام های چینی می گویند که هر گونه فعالیت فیلیپین در این جزیره ها «غیرقانونی» محسوب می شود.
پکن بر بخش عمده ای از دریای جنوبی چین ادعای مالکیت دارد. گفته می شود این دریا دارای ذخایر بزرگ نفت و گاز و محل عبور کشتی های تجاری است. ارزش بازرگانی در این پهنه آبی بیش از پنج هزار میلیارد دلار در سال برآورد می شود.
برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز بر سر مالکیت این جزایر و آب های آن با چین اختلاف دارند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.