وزیر نیرو: کاهش یک درصدی تلفات برقی هزار میلیارد تومان سود دارد

وزیر نیرو گفت: یک درصد کاهش تلفات برقی در سال ۲۵۰ میلیارد تومان صرفه جویی در صنعت برق را به همراه دارد که اگر هزینه سوخت نیز محاسبه شود این صرفه جویی به هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می کند.

چیت چیان در برنامه تلویزیونی اقتصاد ایران با بیان اینکه هدف اصلی ما هوشمندسازی شبکه توزیع برق است، گفت: در حال حاضر میزان تلفات برقی ۱۱ درصد است و این در حالی است که وزارت نیرو توانسته در سال جاری میزان تلفات را از ۱۵ درصد به این رقم کاهش دهد.
وی ادامه داد: این کار یک جهاد بزرگ در صنعت برق بوده است که قصد داریم تا پایان سال جاری نیز این عدد را به ۱۰.۸ درصد کاهش دهیم.
وزیر نیرو با اشاره به دستاوردهای توسعه ای وزارت نیرو در سه دهه بعد از انقلاب، تاکید کرد: صنعت آب و برق یکی از پیشروترین صنایع کشور بوده که توانسته فعالیت های بزرگی را ایجاد کند.
وی تصریح کرد: در زمانی که اوایل جنگ بود و با مساله کمبود تولید برق مواجه بودیم یعنی زمانی که بیش از ۹ ساعت خاموشی را تجربه می کردیم وزارت نیرو اقدام به ساخت نیروگاه کرد اما در آن زمان تمام تجهیزات را از خارج از کشور وارد می کرد.
چیت چیان با بیان اینکه در دهه ۷۰ حرکت عظیمی به سمت خوداکتفایی در صنعت آب و برق صورت گرفت، گفت: در آن زمان تعداد قابل توجهی پیمانکار را در نظر گرفتیم به طوریکه در طراحی سد در کنار چند مشاور خارجی تیم ایرانی نیز قرار می گرفت و بدین طریق در دهه ۷۰ انتقال تکنولوژی صورت گرفت.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دهه ۸۰، گفت: در این دوره یک نبوغ فناوری و بلوغ صنعت آب و هوا به وجود آمد چرا که علاوه بر تامین نیازهای داخلی توانستیم فناوری را ارتقا و وابستگی این صنعت را به خارج از کشور کاهش دهیم.
چیت چیان ادامه داد: در حال حاضر در بخش آب تنها پنج درصد و در بخش برق تنها ۱۰ درصد به تجهیزات خارجی وابسته هستیم که این مساله یک دستاورد عظیمی برای کشور است.
وزیر نیرو با بیان اینکه از اواخر دهه ۶۰ اقدام به صادرات خدمات فنی و مهندسی کرده ایم، گفت: در دهه ۹۰ افزایش بهره وری در مصرف برق به عنوان یک ایده آل مطرح شد که هنوز نیز در این مرحله نیاز به برنامه ریزی داریم و باید به این مساله توجه کرد که مدیریت مصرف و افزایش بهره وری باید در هر دو حوزه تولید و مصرف صورت بگیرد.
به گفته وی، در حال حاضر در احداث توربین های گازی جزء شش کشور مطرح دنیا هستیم که این مساله اتفاق بزرگی در کشور ایران است.
وزیر نیرو در خصوص برنامه های توسعه ای وزارت نیرو، گفت: قصد داریم توربین های کلاس E را به توربین های کلاس F ارتقا دهیم که راندمان این توربین ها ۵۷ الی ۶۰ درصد است.
چیت چیان ادامه داد: سیاست دولت این است که توربین هایی که نیاز داخل است در داخل تولید شود و ما در این زمینه حمایت کاملی از تولیدکنندگان داخلی داریم اما زمانی که ما اجازه دادیم سرمایه گذار خارجی در داخل کشور فعالیت داشته باشد ممکن است تمایل این سرمایه گذار این باشد که توربین های خاصی را از خارج وارد کند. این اطمینان را می دهیم که این مساله یک فرآیند دنباله دار نیست.

خبری از افزایش قیمت آب و برق نیست

وزیر نیرو گفت: برنامه ای برای افزایش قیمت آب و برق نداریم و روال همچنان مانند گذشته است.
وی در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: در سال های گذشته ارتفاع این دریاچه حدود ۴۰ تا ۴۵ سانتی متر کاهش پیدا می کرد اما در حال حاضر ۱۰ سانتی متر ارتفاع این دریاچه کاهش یافته و این به این معناست که توانسته ایم در دریاچه ارومیه به یک حالت تثبیت دست یابیم.
چیت چیان در خصوص اقدامات صورت گرفته برای رسیدن به این مساله، گفت: علاوه بر بارندگی ها که برای تحقق این امر موثر بوده اند وزارت نیرو با مانع شدن از احداث چهار سد در حوزه دریاچه ارومیه و رهاسازی آب از سدهای موجود در دریاچه باعث بهبود وضعیت این دریاچه شود.
وزیر نیرو ادامه داد: امیدواریم که تا سال ۱۴۰۲ بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته بتوانیم به حد تعادل اکولوژی در دریاچه ارومیه برسیم.
وی در خصوص بحران آبی کشور گفت: طی ۳۰ سال گذشته تعداد زیادی چاه غیرمجاز حفر شده است که ممکن است کشاورزان از این آب منافع زودگذری داشته باشند اما باید این مساله را بدانند که استفاده از این چاه های غیرمجاز موجب خشک شدن آب های زیرزمینی می شود.
به گفته چیت چیان، در حال حاضر از ۶۰۹ دشت کشور بیش از نیمی از آنها با بیلان منفی منابع آبی روبرو هستند که این مساله نشانه خطرناکی برای از بین رفتن کشاورزی برای همیشه در کشور است.

اتمام طرح فاضلاب تهران در برنامه ششم

وزیر نیرو در خصوص برنامه وزارت نیرو برای اجرای طرح فاضلاب تهران، گفت: طرح فاضلاب تهران بزرگ ترین طرح زیست محیطی است که تاکنون در کشور اجرا شده و با توجه به اینکه این مساله منافع کشور و مردم را در بر دارد از مردم می خواهیم که برای اتمام این طرح صبور باشند.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی های انجام شده امیدواریم در برنامه ششم این طرح به پایان برسد، گفت: طرح فاضلاب تهران جایزه بین المللی از بنیاد جهانی انرژی دریافت کرده است و بزرگ ترین کارگاهی است که با سرعت انجام می شود.
چیت چیان در خصوص انتظار وزارت نیرو از قوه مقننه، افزود: اعتقاد من این است که مجلس، دولت و همه قوا یک کار مشترک را انجام می دهند و اگر مجلس و دولت با تفاهم کارها را پیش ببرند قطعا توفیق برنامه بالا است.
وزیر نیرو ادامه داد: من انتظار دارم که عمیقا در مورد مسائل اقتصادی به ویژه آب و برق تحلیل صورت بگیرد و با شناسایی صنعت آب و برق مسائل آن برطرف شود.
وی با بیان اینکه وظیفه وزارت نیرو می دانم که برنامه ها را برای مجلس مطرح کند، گفت: مجلس فعلی همراهی بسیار خوبی با وزارت نیرو داشته است که امیدواریم مجلس دهم نیز این همکاری را داشته باشد.
چیت چیان در خصوص مخالفت وزارت نیرو برای ایجاد وزارت انرژی، گفت: دولت با این پیشنهاد مخالفت کرد چرا که مطالعات کافی در مورد این طرح انجام نشده بود و در شرایط جاری و وضعیت اقتصادی دولت نظر بر این بود که این مساله به ضرر نفت، گاز و آب خواهد بود.
به گفته وی، ممکن است در شرایط مساعدتری دوباره درباره این موضوع تصمیم گیری شود اما در شرایط فعلی انجام این کار صلاح دانسته نشده است.
وزیر نیرو با اشاره به اجرای برنامه‌های دهه فجر وزارت نیرو اظهار کرد: در مجموع ۵۶۳۰ میلیارد ریال پروژه آب و برق در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد که افتتاح بخش بخار سیکل ترکیبی چابهار به ظرفیت ۱۱۶۰ مگاوات و با اعتبار ۳۸۲۲۰۰۰ کلنگ‌زنی می‌شود.
چیت‌چیان همچنین از بهره‌برداری دو پست ۴۰۰ کیلوولت پنج پست ۲۳۰ کیلوولت، ۵۲ پست ۱۳۲ و ۶۳ کیلوولت، ۲۷ طرح خطوط انتقال و فوق توزیع، ۴۵۵۳ پروژه در شبکه توزیع خبر داد و گفت: در مجموع مبلغ ۱۵ هزار و ۲۱۶ میلیارد ریال در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.