کره شمالی برنامه شلیک موشک را تغییر داد

دولت‌های کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند که کره شمالی برنامه زمانی مربوط به شلیک یک فروند موشک را که حامل یک ماهواره است، تغییر داده و قصد دارد این برنامه را زودتر اجرا کند.

دولت‌های کره جنوبی و ژاپن امروز شنبه اعلام کردند که کره شمالی تصمیم گرفته است تا شلیک یک فروند موشک حامل ماهواره را تغییر داده و آن را زودتر از موعد اعلام شده قبلی، شلیک کند.
بر اساس اعلام منابع کره جنوبی و ژاپن، پیونگ یانگ قصد دارد برنامه زمانی شلیک موشک ماهواره بر را از فردا یکشنبه آغاز کند. کره شمالی پیش از این به سازمان بین المللی دریانوردی اعلام کرده بود که طی روزهای ۸ تا ۲۵ فوریه یک فروند موشک ماهواره بر را شلیک کند.
اعلام تصمیم کره شمالی با مخالفت شدید بین المللی روبرو شده است. اما ژاپن و کره جنوبی اکنون اعلام کرده اند که کره شمالی قصد دارد این موشک را بین فردا یکشنبه تا یکشنبه آینده یعنی ۱۴ فوریه شلیک کند.
سازمان بین المللی هوانوردی هنوز این مساله را تایید نکرده است. اتحادیه بین المللی مخابراتی دیگر نهاد سازمان ملل نیز اعلام کرده است که نسبت به تغییر برنامه زمانبندی شده کره شمالی برای پرتاب این ماهواره هیچ اطلاعی ندارد.
ایگور مورگلوف معاون وزیر خارجه روسیه و "وو داوی" نماینده ویژه چین در امور شبه جزیره کره نیز نگرانی عمیق خود را نسبت به بی توجی کره شمالی به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و قوانین بین المللی اعلام کردند.
وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: مورگلوف و "وو داوی" دیدگاه های خود را در خصوص اوضاع کنونی شبه جزیره کره با توجه به آزمایش هسته ای کره شمالی و تصمیم این کشور برای پرتاب یک موشک ماهواره بر را مورد بررسی قرار داده اند. هر دو طرف نگرانی عمیق خود را نسبت به بی توجهی کره شمالی به معیارهای به رسمیت شناخته شده در قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، اعلام کرده اند.
کره شمالی ماه گذشته چهارمین آزمایش هسته ای خود را انجام داده است. کره شمالی اعلام کرده است که توسعه برنامه موشکی و ارسال ماهواره به فضا حق حاکمیتی این کشور است و این برنامه ها را ادامه خواهد داد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.