مذاکرات ماراتن گونه رهبران اروپایی در موردخروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا و بحران آوارگان

نخستین روز نشست ماراتن گونه رهبران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، بدون رسیدن به نتیجه خاصی در مورد خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) و نیز بحران آوارگان، در بامداد روز جمعه پایان یافت.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس صبح روز جمعه درارتباط با مذاکرات صورت گرفته در ارتباط با 'برگزیت' به خبرنگاران در بروکسل گفت: 'در مذاکرات جمعه شب گذشته برخی پیشرفت ها در این خصوص صورت گرفت اما هنوز توافقی در این مورد انجام نشده است.'
کامرون در همین حال عنوان کرد که مذاکرات در این زمینه امروز ( جمعه ) نیز ادامه خواهد داشت.
دیوید کامرون، با اشاره به دشوار بودن مذاکراتش با رهبران اروپایی دراین خصوص تصریح کرده است که با جدیت و حسن نیت می تواند به توافقی دست یابد که براساس آن از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا جلوگیری کند.
وی در همین حال گفته است: 'من برای انگلیس خواهم جنگید. اگر بتوانیم توافق خوبی بکنیم، توافق می کنیم؛ اما من توافقی را که مورد نظرمان نیست نمی پذیرم.' 
منابع انگلیسی روز جمعه گزارش دادند که رهبران اروپایی به کامرون گفته اند که نشست بروکسل آخرین شانس وی برای رسیدن به توافق با آنها در ارتباط با پیشنهادهای اصلاحی اش در ارتباط با اتحادیه اروپا است.
دونالد توسک، رییس شورای اروپا نیز پس از پایان نشست ۱۵ ساعته نخست رهبران اروپایی که تا ساعت ۳ بامداد روز جمعه به طول کشید، گفت که مذاکرات طولانی و زیادی درباره اصلاح جایگاه انگلیس در اتحادیه اروپا مطرح شد.
وی افزود: «همان طور که می دانید انگلیس موضوع گفت وگوهای امروز بود. تنها چیزی که اکنون می توانم به شما بگویم این است که پیشرفت هایی وجود داشته اما هنوز کارهای زیادی باقی است.'
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در بروکسل ابراز خوش بینی کرده است که انگلیس و اتحادیه اروپا بتوانند به توافقی دست یابند.
موگرینی در گفت وگو با خبرنگاران گفت' امیدوارم بتوانیم با انگلیس به توافقی برسیم که بتواند اتحادیه اروپا را قویتر کند و انگلیس نیز بخشی از یک اتحادیه اروپای قوی تر باشد.'
«دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس پیشنهادهای اصلاحی اش را در چهار زمینه به اتحادیه اروپا ارائه کرده است.
تغییر برخی از قوانین اتحادیۀ اروپا از جمله قوانین مهاجرت و نیز سیستم پرداخت به کارگران مهاجر اروپایی، توقف در روند ادغام سیاسی کشورهای اروپایی، دادن قدرت بیشتر به پارلمان کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای رد مصوبات و قوانین نهادهای اروپایی و به رسمیت شناختن واحد پولی پوند در کنار یورو، از جمله خواسته های اعلام شده توسط دولت انگلیس است.
مهم ترین اختلاف نظر اتحادیه اروپا با کامرون در مورد انتظار چهار ساله کارگران مهاجر اروپایی برای دریافت پرداخت های رفاهی، است.
درهمین حال دونالد توسک روز جمعه در ارتباط با بحران آوارگان عنوان کرد در اوایل ماه مارس آینده نشستی با حضور کشورهای اروپایی و ترکیه برای بررسی این بحران برگزار خواهد شد.
رییس شورای اروپا بیان داشت یک طرح اقدام مشترک با ترکیه در مورد موضوع پناهجویان در صدر اولویت های اتحادیه اروپا می باشد.
دونالد توسک در همین حال بر ضرورت توافق جمعی کشورهای اروپایی درارتباط با بحران آوارگان تأکید کرد.
او همچنین از اعضای اتحادیه اروپا خواست به سیاست مرزهای آزاد در حوزه شینگن احترام بگذارند و برای جلوگیری از ورود مهاجران، مرزهای خود را کنترل نکنند.
ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپا نیز در این ارتباط گفت: همه شرکت کنندگان در نشست بروکسل بر سر تدوین سیاست واحد اروپایی در قبال بحران پناه جویان توافق دارند. 
وی افزود: «پیش از نشست روز پنجشنبه تردیدهایی در این مورد مطرح بود، اما اکنون همه متفقاً می گوییم که برای حل بحران پناه جویان باید روش اروپایی با رویکرد اروپایی به کاربرد. پنجشنبه شب گذشته همه تأکید داشتند که روش انفرادی کشورها مطلوب نیست.» 
وی همچنین همکاری با ترکیه برای کنترل بحران پناه جویان را «خوب و هوشمندانه» توصیف کرد.
در همین حال کمیسیون اروپا همزمان با نشست بروکسل ، تصمیم دولت اتریش برای محدود کردن ورود پناهجویان به خاک این کشور را مورد انتقاد قرار داد.
اتریش پیش تر اعلام کرده بود که قصد دارد از امروز (جمعه) برای ورود پناهجویان سهمیه روزانه تعیین کند. بر این اساس هر روز تنها ۸۰ پناهجو به صورت مستقیم و ۳۲۰۰ نفر از طریق ترانزیت می توانند وارد خاک این کشور شوند.
کمیسر اتحادیه اروپا در امور مهاجران این اقدام دولت اتریش را 'ناهماهنگ' با قوانین این اتحادیه توصیف کرده است.
براساس گزارش های منتشر شده در سال ۲۰۱۵ میلادی، بیش از یک میلیون آواره و پناهجو وارد اروپا شدند که از زمان جنگ دوم جهانی، این شدیدترین بحران مربوط به پناه جویان در این قاره بوده است.
اتحادیه اروپا متعهد شده است که ۳.۳ میلیارد دلار به ترکیه بدهد تا این کشور در خاک خودپذیرای پناه جویان باشد. 
نشست دو روزه رهبران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا از ساعت ۴ بعد از ظهر روز پنجشنبه گشایش یافت و در جریان آن علاوه بر طرح مباحث دیگر از جمله بحران آوارگان، اصلاحات مد نظر انگلیس برای این اتحادیه نیز مطرح شده است.
جلسه روز جمعه نیز از ساعت ۹ صبح آغاز خواهد شد که در آن شرکت کنندگان فرصت خواهند داشت تا نگرانی های خود را مطرح سازند و متعاقب آن در مورد موضوعات مطرح شده تصمیم گیری خواهد شد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.