پاسخ موسویان به شبکه آمریکایی درباره انتخابات ایران

سید حسین موسویان در گفتگو با شبکۀ سی‌سی تی‌وی آمریکا، پاسخ شبهات ایجاد شده در رسانه‌های خارجی دربارۀ انتخابات دو مجلس را داد.

سیدحسین موسویان، عضو تیم پیشین هسته ای، معاون اسبق سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی سی تی وی آمریکا به سوالات خبرنگار تلویزیون دربارۀ شبهات ایجاد شده در رسانه های خارجی در مورد انتخابات ایران پاسخ داد. مشروح گفتگو را در ادامه بخوانید:

خیلی ها در جهان خارج این انتخابات را رفراندمی در مورد برجام می‌دانند. آیا شما موافقید؟
من چنین اعتقادی ندارم چون همین مجلس فعلی ایران هم در نهایت به برجام رأی داد و مهمتر اینکه رهبر معظم ایران نیز از برجام حمایت نمودند. درعین حال این واقعیت هم وجود دارد که در انتخابات فعلی کاندیداهای زیادی وجود دارند که یا مخالف برجام هستند یا موافق. لذا مهم خواهد بود که ببینیم مردم به کدام رأی خواهند داد.

خیلی ها معتقدند که این انتخابات مشروعیت ندارد چون صدها کاندید رد صلاحیت شده اند. نظر شما چیست؟
برای ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی ۱۲۰۰۰ ثبت نام کردند. هرانسان عاقلی میتواند بفهمد که همه آنها صلاحیت چنین مسئولیت مهمی را ندارند. اما نهایتا حدود ۶۰۰۰ نفر برای ۲۹۰ کرسی تایید شدند که این خود نشان میدهد انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران در حد قابل قبول رقابتی است هر چند جناح معتدل و اصلاح طلب معتقد است که نیروهای بیشتری باید تایید میشدند.

چرا دنیا انتخابات مجلس خبرگان ایران را کلیدی تلقی میکند؟
انتخابات مجلس خبرگان نه تنها برای جهان بلکه برای ایرانیها هم بسیار مهم است زیرا مجلس خبرگان وظیفه تعیین مقام رهبری را دارد که قدرت اول ایران است و در مورد بسیاری ازمسایل کلیدی، تصمیم گیرنده نهایی است.

آیا این انتخابات به جدال قدرت در ایران مربوط می شود؟
ازابتدای انقلاب، ما در ایران دو طرز تفکر داشته ایم یکی اصولگرایان که غربیها محافظه کاران میخوانند و دیگری معتدل ها. در ۳۶ انتخابات بعد ازانقلاب این دوطرز تفکر همواره در رقابت بوده اند و در این انتخابات هم هستند. منتهی این انتخابات از این جهت مهم است که برای اولین بار دومجلس یکی مجلس شورای اسلامی و دیگری مجلس خبرگان با هم در یک روز انتخاب خواهند شد. نتیجه این انتخابات در تعیین سیاست داخلی و منطقه ای و جهانی ایران بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

در مورد نسل جوان چطور؟ طبق آمار ۶۰% ایرانیها زیر ۳۰ سال هستند. آنها هم نقش دارند؟
نسل جوان نقش تعیین کننده و اصلی را در تعیین نتیجه انتخابات ایران خواهد داشت. حدود ۷۰% ایرانیها زیر ۳۵ یا سی سال هستند. اگر میزان مشارکت بالای ۳۰% بود، بدین معنی است که نسل جوان حضور جدی داشته است. احتمال دارد میزان مشارکت حدود ۶۰% باشد که این بدان معنی خواهد بود که حدود ۷۰% نسل جوان در انتخابات شرکت کرده اند.

نتیجه ایده آل انتخابات مجلس ایران از نظر شما چیست؟
از نظرمن حضور قدرتمند و بالانس هردو جناح اصولگرا و معتدل/اصلاح طلب ضروری و مطلوب است. نتیجه ایده ال انتخابات ایران، مجلسی است که وفادار به مقام معظم رهبری و حامی دولت باشد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.