نماینده مردم خرم آباد از پاسخ های وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی قانع شد

ایرج عبدی نماینده مردم خرم آباد از پاسخ های علی ربیعی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در مورد سوال خود قانع شد.

غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با قرائت خلاصه سوال ایرج عبدی نماینده مردم خرم آباد از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ربیعی درباره علت عدم توزیع عادلانه منابع اشتغالزایی با توجه به درصد بیکاری کشور پرسید.
وی گفت: این سوال در 25 فروردین 93 مطرح شد و عبدی در توضیح سوال خود عنوان داشت که موضوع اشتغال 30 سال است در کشور مغفول مانده و استان لرستان مقام اول بیکاری در کشور را دارا است. 

وی تصریح کرد: این استان بالاترین رشد جمعیت در کشور را بعد از انقلاب اسلامی داشته و این جمعیت هم اکنون به سن اشتغال رسیده است. واحد صنعتی فعالی هم در استان وجود ندارد، بانک ها و صندوق مهر رضا هم اقدامی در این خصوص انجام نداده اند. 

کاتب به نقل از عبدی ادامه داد: اصل 28 قانون اساسی مبنی بر عدالت در اشتغال رعایت نشده و وی خواستار ارائه پاسخ در این خصوص شد. 

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه درباره پاسخ ربیعی نیز گفت: ابزار و منابع اشتغال در اختیار این وزارتخانه نیست و اقدامات به عمل آمده در این خصوص را این گونه تصریح کرد که شورای عالی اشتغال، تدوین بسته سیاست های حمایتی، تامین هشت هزار میلیارد تومان منابع و ابلاغ آنها به استان ها برای ایجاد اشتغال، اهتمام به مشاغل کوچک و امضای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اختصاص منابع بانک توسعه تعاون به تعاونی ها از جمله این اقدامات بود.

کاتب ادامه داد: ربیعی استان لرستان را در زمره استان هایی دانست که در پایلوت ایجاد و توسعه مشاغل کوچک قرار دارد و با توجه به قانع نشدن عبدی از توضیحات ارائه شده درخواست سوال به صحن مجلس ارجاع شد. 

ایرج عبدی نماینده مردم خرم آباد در بخش اول سخنان خود و تبیین سوالش از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: روز گذشته در شبکه های اجتماعی استان لرستان مطرح شده که سوال من از ربیعی انتخاباتی است اما این سوال سال 93 مطرح شده و تا امروز در نوبت بررسی قرار گرفته است. وی ادامه داد: سوال من درباره ایجاد عدالت در توزیع فضای کسب و کار در کشور است. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به مواد متعدد قانون اساسی و برنامه های توسعه ای کشور گفت: در پایان برنامه چهار و پنجم توسعه کشور بیکاری باید به صورت متوازن در سطح کشور توزیع شده باشد یعنی میزان بیکاری در تهران که سه درصد است در شهرستان ها نیز باید به همین میزان باشد. 

عبدی با بیان این که بی عدالتی در ایجاد اشتغال در کشور موج می زند تصریح کرد: در حوزه بیکاری و سن اعتیاد و خودکشی و مانند آن نتیجه عدم رسیدگی به اشتغال در کشور است. وی با اشاره به گزارش شب گذشته 20:30 درباره دختران فراری اظهار داشت: متاسفانه یک جمله، قانون و اقدام برای کاهش بیکاری کشور از 25 درصد به 3 درصد وجود ندارد. 

این نماینده مجلس از ربیعی خواست که درباره آمار بیکاری در مناطق محروم توضیح دهد و گفت: در مناطق محروم کشور حتی این آمار بیکاری بالای 30 درصد است. ایرج عبدی پس از پایان دومین بخش از سخنان خود با بیان این که مشکلات شرکت پارسیلون استان لرستان هنوز حل نشده است، باتوجه به این که دو مصوبه نیز درباره این شرکت وجود دارد اما این مصوبات اجرا نشده، گفت: اگر ربیعی قول دهند که در برنامه ششم توسعه بتوانند بندی بیاورند یا در بودجه سال آینده در مسیر کاهش بیکاری و احیای شورای عالی اشتغال قدمی بردارند، من حرفی ندارم.

پس از سخنان عبدی، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد که ریاست ساعاتی از جلسه علنی را برعهده داشت، خطاب به ربیعی گفت: بحث اشتغال و اقتصاد مقاومتی واقعا جدی است و وزرای اقتصادی دولت باید در برنامه ششم توسعه به حوزه اشتغال به صورت جدی توجه کنند. 

وی ادامه داد: فراکسیون اشتغال در مجلس به صورت فعال در خدمت دولت است و نمایندگان درخواست دارند که وزرای اقتصادی در این فراکسیون حضوری جدی داشته باشند و اگر قول می دهید که در این مسیر قدم بردارید، عبدی نیز از پاسخ های شما قانع شده است. 

علی ربیعی نیز با تکان دادن سر سخنان ابوترابی فرد را تایید کرد.

ایرج عبدی نیز در بخش دوم سخنان خود با بیان این که شرکت های بزرگ از جمله قرارگاه خاتم الانبیاء، ایمیدرو، ایدرو، نیروگاه های تولید برق و مانند آن ها تمایل ندارند که در مناطق محروم سرمایه گذاری کنند، اظهار داشت: دولت به مناطق محروم کمتر توجه می کند که باید در برنامه ششم توسعه به این موضوع بیشتر توجه شود. 

نماینده مردم خرم آباد با بیان این که بیکاری در استان لرستان مزمن شده است، تصریح کرد: برخی از پدران و مادران استان من دست و پای مدیر را می بوسند که برای فرزندانشان کار ایجاد کنند.
وی تصریح کرد: اگر بحث اشتغال مشکل سرمایه است، ما 43 هزار میلیارد تومان به بحث ایجاد اشتغال در کشور اختصاص داده ایم و باید موضوع اشتغال، موضوع اول کشور شود.

وی با اشاره به این که سن جوانان جویای کار حدود 25 تا 30 سال است، ادامه داد: برای اشتغال این افراد هیچگونه برنامه ای وجود ندارد، در حالی که کشور ما دارای حکومتی الهی و دینی است که باید به این موارد بیشتر رسیدگی کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: در دولت دو مصوبه برای حل مشکل شرکت پارسیلون وجود دارد ولی وزارت کار این مصوبات را اجرایی نکرده و به دنبال اجرایی کردن آن نیز نیست.
وی اظهار داشت: ایجاد اشتغال باعث کاهش مهاجرت، اعتیاد و فقر می شود که باید دولت در این مسیر قدم های موثری بردارد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.