سه روایت اقتصادی از روزی که گذشت؛ پرچم ایران بر فراز شانگهای

سرانجام و پس از چند سال پیگیری و مذاکره عضویت ایران در سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای نهایی شد.

بر اساس دستور رییس جمهور ایران به عضویت رسمی در گروه همکاری های اقتصادی شانگهای درآمد و به این ترتیب ارتباط اقتصاد ایران با بخش مهمی از اقتصادهای نوظهور جهانی توسعه خواهد یافت.

گشایش روز: عضویت در شانگهای

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که با توجه به اینکه در طول دهه‌های گذشته با شیوه‌های مختلفی اقتصاد ایران از عضویت در سازمان و گروه‌های تجاری بین المللی دور نگه داشته شده، پیوستن در پیمان جدیدی برای تجارت ایران مثبت و مهم خواهد بود.

همچنین عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که عضویت در سازمان شانگهای و حضور در بریکس در کنار این که دستاورد مهمی برای اقتصاد ایران است، می‌تواند فرصتی بزرگ را نیز در حوزه اقتصاد و تجارت به وجود آورد.

در خبری دیگر در حاشیه نشست سه‌جانبه ایران، هند و روسیه که به میزبانی وزیر راه و شهرسازی کشورمان با مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب و با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد، قرارداد اجرایی پروژه رشت – آستارا میان دو کشور ایران و روسیه به امضاء رسید.

کاهشی روز: تورم

رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر کنترل رشد نقدینگی و مهار و کاهش تورم طی ماه‌های گذشته که ادامه‌دار هم خواهد بود، گفت: برای رفع بی انضباطی‌ها در نظام پولی و بانکی نیازمند همکاری و کمک قوه قضاییه هستیم.

همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه از برنامه‌های حمایتی برای پنج دهک اول جامعه خبر داد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره موضع دولت در زمینه انتخابات اخیر اتاق بازرگانی، گفت: تقویت رابطه دولت و اتاق‌های سه‌گانه از جمله اتاق بازرگانی جزو راهبردهای دولت است که همواره پیگیری شده و تا پایان دولت هم پیگیری می‌شود. اما مشخصاً درباره انتخابات اخیر هم نظر دولت همان نظر دستگاه‌های نظارتی است.

رکورد روز: بازار سرمایه

شاخص کل بورس امروز با ۱۸ هزار و ۶۹۴ واحد افزایش تا رقم دو میلیون و ۲۰۲ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۹۹۵۱ واحد افزایش در رقم ۷۷۳ هزار و ۲۹۸ واحد ایستاد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که دنبال آن هستیم دستورالعمل حاکمیت شرکتی به شکل قانون دربیاید تا ضمانت اجرای بالاتری برای آن داشته باشیم.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی از رشد ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی تعاونی ها در سال ۱۴۰۱ و پیش بینی گمرک اختصاصی و استفاده حداکثری از مسیر سبز برای تسهیل صادرات تعاونی ها خبر داد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.