دلار ۵۰ هزار تومانی در تابستان داغ

قیمت دلار در آخرین روز هفته روندی افزایشی دارد. بازار در انتظار نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد ایران است.

قیمت دلار در آخرین روز هفته روندی افزایشی دارد. بازار در انتظار نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد ایران است.این روزها قیمت دلار روندی نوسانی دارد.

نرخ دلار آمریکا در بازار تهران به بالاترین سطح در دو هفته گذشته رسید .قیمت آزاد فروش هر دلار آمریکا در جریان مبادلات روز پنجشنبه بازار تهران با ۱۵۰ تومان افزایش به ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسید که بالاترین سطح از معاملات روز ۴ تیر/۲۵ ژوئن تا کنون به شمار می‌رود. هر یورو نیز در بازار آزاد تهران ۵۴ هزار و ۸۵۰ تومان فروش رفت.

در همین رابطه تجارت نیوز نوشت در حالی که روز گذشته دلار در برخی ساعات به کانال ۴۹ هزار تومانی هم رفته بود امروز دوباره به سطح ۵۰ هزار تومانی بازگشت. احتمالا برگزاری نشست کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل و همچنین نشست شورای امنیت در مورد موشک‌های ساخت ایران که قرار است امروز برگزار شود، بر روند افزایشی بازار ارز تاثیر گذاشته باشد.

بر اساس آخرین به روز رسانی شبکه طلا، سکه و ارز، قیمت دلار در بازار امروز پنجشنبه ۱۵ تیرو با ۹۲ تومان افزایش، ۵۰۱۸۷ تومان اعلام شده است. روز جاری معاملات در بازار ارز با ۱۰۹ تومان افزایش نسبت به روز گذشته و با رقم ۵۰۲۰۴ ریال آغاز شد و طی معاملات امروز، ۵۰۲۲۰ تومان، بیشترین مقدار و ۵۰۰۹۰ تومان نیز کمترین رقمی بود که برای قیمت دلار به ثبت رسید.

برخی کانال‌های تلگرامی نیز قیمت‌هایی چون ۵۰۳۰۰ تا ۵۰۳۵۰ تومان را برای دلار ثبت کرده‌اند. روند معاملات غیرقانونی فردایی نیز افزایشی است. بر این اساس، روز گذشته چهارشنبه، شروع معاملات بازار ارز با قیمت ۵۰ هزار تومان بود. کف و سقف قیمت دلار نیز ۵۰ و ۵۰۳۵۰ تومان به ثبت رسید. اما در ساعتی به کانال ۴۹ هزار تومان رفت. آخرین معامله غیرقانونی فردایی نیز با قیمت ۵۰۳۵۰ تومان انجام شد. امروز پیشنهادات در کانال ۵۰۴۰۰ ارائه می‌شوند.

روز گذشته، جلسه کمیته حقیقت‌یاب در مورد ایران برگزار شد. در این جلسه به قایع سال نیمه دوم سال گذشته در کشور پرداخته شد. در ادامه نیز کشورهای غربی در بیانیه‌ای نسبت به مسائل داخلی ایران ابراز نگرانی کردند. سفیر کاستاریکا در سازمان ملل به نمایندگی از ۵۳ کشور در بیانیه‌ای در واکنش به گزارش شفاهی کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل، با دخالت در امور ایران درخصوص صدور حکم اعدام ابراز نگرانی کرده است. این بیانیه به نمایندگی از ۵۳ کشور ازجمله فرانسه، آلمان، انگلیس، آمریکا و اوکراین قرائت شده است (ایسنا).

امروز نیز قرار است نشست شورای امنیت در مورد ایران برگزار شود. آنگونه که ایرنا گزارش داده است، مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یکبار گزارش دبیرکل سازمان ملل در نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌شود. نشست دوره ای شورای امنیت برای بررسی پانزدهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره این قطعنامه روز پنجشنبه به وقت محلی ۱۵ تیرماه (۶ ژوئیه ماه جاری میلادی) برگزار می شود و سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در پانزدهمین گزارش خود درباره قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در خصوص ایران که تا ساعاتی دیگر در نشست دوره‌ای این شورا بررسی می‌شود، با بیان اینکه برجام همچنان بهترین گزینه است، از آمریکا خواست تحریم‌ها علیه تهران را لغو و معافیت ها در رابطه با تجارت نفت ایران را تمدید کند.

با وجود این سخنان، به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار دلار تا حدودی نسبت به تحولات جدید نگران هستند. این موضوع روند بازار ارز را پیش از برگزاری این جلسه افزایشی کرده است.

طی هفته‌های اخیر، بازارساز تلاش کرده بود قیمت دلار را با خبردرمانی کنترل کند. اگرچه این سیاست در مواردی جواب داد و قیمت دلار سرکوب شد اما در نهایت، زور اخبار منفی بر خبرهای مثبتی که بازارساز روی آنها مانور می‌داد، چربید و قیمت دلار دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت.

در این میان، کارشناسان معتفدند قیمت دلار در بلندمدت به متغیرهای کلان اقتصادی وابسته است و تاثیر اخبار و رویدادهای سیاسی و ایجاد فضای آرام در بازار اثر کوتاه‌مدت بر بازار ارز دارد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.