امیرعبداللهیان: ایران و ترکیه بر تشکیل نشست سه‌جانبه اقتصادی با عربستان اتفاق‌نظر دارند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه ترکیه گفت: امروز گفت‌وگوی خوب و مفیدی داشتیم.

حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (یکشنبه) در نشست خبری مشترک با «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه در تهران با بیان اینکه «گفت‌وگوهای خوب و سازنده‌ای امروز با برادرم آقای فیدان داشتیم»، گفت: در دیدار امروز در ارتباط با پیگیری توافقات صورت گرفته بین روسای جمهور دو کشور رایزنی و گفت‌وگو کردیم و بر پیگیری این توافقات تاکید کردیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان اینکه در دیدار امروز در ارتباط با «تمام ابعاد دوجانبه به صورت مفصل و در عین حال نتیجه‌بخش رایزنی و گفت‌وگو کردیم»، تصریح کرد: همچنین در دیدار امروز بر اجرای برنامه جامع همکاری‌های مشترک دو کشور تاکید کردیم.

وی همچنین با بیان اینکه توافقات دو کشور در راستای گسترش روابط و اجرای برنامه جامع در مسیر درست و رو به رشدی قرار دارد، گفت: در همین چهارچوب اتفاق‌نظر داریم که ساز و کارهای موجود بین دو کشور برای گسترس روابط فعال شود و از ظرفیت‌های موجود به نحو مناسب استفاده کنیم.

حجم روابط تجاری ایران و ترکیه باید به ۳۰ میلیارد یورو برسد

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه بر اساس صورت گرفته، حجم روابط تجاری دو کشور باید به رقمی ۳۰ میلیارد یورو برسد گفت: ما در این زمینه در میانه راه هستیم و با توجه به ظرفیت‌های دو کشور تحقق این رقم شدنی است.

وزیر خارجه ایران همچنین با تاکید بر اینکه «ما معتقدیم که باید سند تجارت ترجیحی که سال‌ها ئیش بین دو کشور به امضا رسیده است به روز رسانی شود»، در بخش دیگری از صحبت‌های خود مسیرهای ترانزیتی موجود را از جمله زمینه‌های همکاری‌های دو کشور عنوان کرد و گفت: ما معتقدیم که مسیرهای ترانزیتی عامل رقابت نیست بلکه مسیر گسترش همکاری بین تهران و آنکارا است.

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در این دیدار در خصوص توسعه همکاری‌های ایران و ترکیه در حوزه‌های علمی، فناوری، بهداشت، درمان، انرژی، تبادل استاد و دانشجو و همچنین تبادل هر چه بیشتر تیم‌های ورزشی و برگزاری مسابقات ورزشی بین تیم‌های دو کشور رایزنی و گفت‌وگو شد، گفت: همچنین با توجه به حجم بالای تردد اتباع دو کشور بین ایران و ترکیه تاکید بر این کردیم که باید همکاری‌های کنسولی نیرومندتری داشته باشیم.

فردا، نشست کمیته انتقال محکومان ایران و ترکیه برگزار می‌شود

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین تصریح کرد: فردا نشست کمیته انتقال محکومان به صورت مشترک بین دو کشور در آنکارا برگزار می‌شود.

امیر عبدالهیان افزود: بر این موضوع تاکید داریم که اتباع دو کشور باید قوانین و ضوابط را رعایت کنند و همچنین امیدواریم بتوانیم با توجه به نشست مورد اشاره نسبت به تبادل زندانیان و مجرمان اقدامات لازم را در چهارچوب همکاری‌های انسانی و قضایی داشته باشیم.

وزیر خارجه با اشاره به تاکید ایران و ترکیه بر گسترش همکاری‌های گمرکی و تجاری و همچنین افتتاح گذرگاه‌های مرزی جدید، گفت: همچنین در این دیدار در خصوص موضوع آب و حساسیت‌های ایجاد شده در ارتباط با آن صحبت کردیم. سال گذشته کمیته فنی آب به صورت مشترک بین ایران و ترکیه تشکیل شد و در همین چهارچوب تاکید کردیم که در آینده نزدیک برای ادامه گفت‌وگوها این کمیته به تهران سفر کند تا دور جدید گفت‌وگوها بین کمیته‌های فنی دو کشور برگزار شود.

تاکید ایران بر استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در همین چهارچوب بر استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس با در نظر گرفته حق آبه تاریخی، عرفی و زیست محیطی کشورهای پایین دست از جمله ایران تاکید کردیم و اینکه این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و قرار شد که آقای فیدان دستورات لازم را در این ارتباط صادر کند.

وزیر امور خارجه ایران گفت: دو طرف اتفاق‌نظر داریم که با توجه به ابراز تمایل عربستان، در آینده نسبت به تشکیل نشست سه‌جانبه تهران، آنکارا و ریاض با هدف تمرکز بر همکاری‌های هر چه بیشتر اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری اقدام کنیم.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: در مسئله قفقاز، قویا معتقد هستیم زمان عبور از دوره تنش و درگیری به دوره صلح و همکاری فرا رسیده است. در گفت‌وگوهایی که با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در هفته‌های گذشته داشتیم، توافقات خوبی در این چارچوب بین ما صورت گفت.

تغییر در ژئوپلیتیک در منطقه قفقاز جنوبی را برنمی‌تابیم

او با اشاره به اوضاع قفقاز ادامه داد: ما از گفت‌وگوها و توافقات ایروان و باکو در این رابطه استقبال و بار دیگر تاکید می‌کنیم هر گونه تغییر در ژئوپلیتیک در منطقه و هر گونه اقدام برای مسدودکردن و یا محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی و موجود در منطقه را هرگز برنمی‌تابیم.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.