پیشنهاد اردوغان درباره نشست چهارجانبه پیرامون قره‌باغ

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد، آنکارا برگزاری یک نشست چهارجانبه در سطح رهبران ترکیه، روسیه، آذربایجان و ارمنستان پیرامون قره‌باغ را پیشنهاد داده؛ اما هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت: در صورت لزوم می‌توانیم راهمان را از اتحادیه اروپا جدا کنیم. اتحادیه اروپا در تلاش است تا راه خود را از ترکیه جدا کند.

وی افزود: غرب تنها می‌گوید سوئد، سوئد، سوئد، غرب در خصوص عضویت سوئد در ناتو اصرار دارد. اما ما می‌گوییم تا زمانی که پارلمان ترکیه تصمیمی نگرفته باشد، ما نمی‌توانیم به الحاق سوئد به ناتو آره یا نه بگوییم. باید بگویم که بدون تصمیم مقتضی توسط پارلمان ترکیه امکان بله یا خیر گفتن درباره این مساله را نداریم.

اردوغان تاکید کرد: سوئد باید ابتدا تعهدات خود را اجرا کند. متاسفانه سوئد هنوز به وعده‌هایی که داده عمل نکرده است.

اردوغان تاکید کرد: پیش از هر چیزی سوئد باید (برای عضویت در ناتو) به مسؤولیت‌های خود عمل کند. تنها آماده و تصویب کردن قانون کافی نیست، بلکه باید قانون تصویب شده نیز اجرا شود.

اردوغان تصریح کرد: راهپیمایی تروریست‌ها تحت تدابیر امنیتی پلیس سوئد در خیابان‌های این کشور، نشانگر عدم تمکین این کشور به مسؤولیت‌های خود در قبال تروریسم است.

اردوغان درباره روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گفت: نسبت به تحولات صورت گرفته، ارزیابی لازم را انجام خواهیم داد. پس از ارزیابی نیز امکان جدا کردن راه خود از اتحادیه اروپا را داریم.

وی افزود: مصمم هستیم دوره کنونی که نظام بین‌المللی در حال تغییر است را به فرصتی برای کشور و ملت‌مان تبدیل کنیم.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.