پاشینیان: پاکسازی نژادی ارمنی‌ها در قره‌باغ رخ داده است

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفت بر اساس تحلیل‌ها، همه ارامنه قره‌باغ طی روزهای آینده، این منطقه را ترک خواهند کرد.

به گزارش «آرمن پرس»، پاشینیان افزود: در روزهای آینده هیچ فرد ارمنی در قره باغ کوهستانی باقی نخواهد ماند.»

وی ادامه داد که مهاجرت ارامنه از قره باغ کوهستانی به دلیل سیاست پاکسازی قومی جمهوری آذربایجان ادامه دارد که این یک اقدام مستقیم پاکسازی قومی و اخراج از میهن است که مدت هاست به جامعه جهانی در مورد آن هشدار می دهیم.

نخست‌وزیر ارمنستان اضافه کرد: اظهارات بازیگران مختلف بین المللی در محکومیت پاکسازی قومی در قره باغ کوهستانی مهم است و اگر اقدامات قابل توجهی صورت نگیرد، این اظهارات صرفاً به عنوان ایجاد آمار اخلاقی برای تاریخ تلقی می شود.

پاشینیان گفت: اگر بیانیه‌های محکومیت با تصمیمات سیاسی و حقوقی همراه نباشد، این محکومیت‌ها به پذیرش آنچه در حال وقوع است، تبدیل می‌شود.

وی افزود که وظیفه کلیدی دولت ارمنستان، پذیرایی از برادران و خواهران ما، مراقبت هرچه بیشتر و تأمین اساسی‌ترین نیازهای آنها است؛ آنها که به اجبار از قره باغ کوهستانی آواره شده‌اند.

خبرگزاری «اسپوتنیک» امروز گزارش داد که رئیس جمهوری خودخوانده قره‌باغ فرمان انحلال همه نهادهای دولتی را امضا کرده و ساختارهای جدایی‌طلب حداکثر تا اول ژانویه ۲۰۲۴ منحل خواهد شد.

«ساموئل شاهرامانیان» در این فرمان به شرایط سخت نظامی – سیاسی پیش آمده اشاره کرد.

رئیس جمهوری خودخوانده قره‌باغ اعلام کرد: از همه ساکنان قره‌باغ در داخل و خارج از این منطقه می‌خواهم از شرایط ادغام در جمهوری آذربایجان مطلع شوند.

قره‌باغ بعد از سقوط امپراطوری روسیه در سال ۱۹۱۷ مورد ادعای ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار گرفت و در اوایل دهه ۱۹۹۰ طی یک جنگ از جمهوری آذربایجان جدا افتاد.

جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ و دومین جنگ با ارمنستان، بخشی از اراضی قره‌باغ را باز پس گرفت و هفته گذشته نیز پس از حملات باکو به بخش‌های باقی‌مانده از قره‌باغ، ارمنی‌های حاضر در این منطقه به شروط جمهوری ارمنستان مبنی بر خلع‌ سلاح این منطقه تن دادند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.