درآمد نجومی ۵۲۶ میلیاردی سازمان سنجش از ۴ آزمون!

سازمان سنجشی‌ها تنها از همین آزمون‌ها به درآمد ۵۲۶ میلیارد و ۲۱۸ میلیون تومان رسیده و خواهد رسید. رقمی که با توجه به وظیفه سازمان سنجش که عملا هیچ ماموریت دیگری جز طراحی و انتشار همین سوالات در نظام آموزش عالی کشور برعهده نداشته، قطعا رقم قابل توجهی خواهد بود.

روزنامه اصولگرای فرهیختگان از درآمد نجومی سازمان سنجش از آزمون‌های سراسری خبر داده است.

بخش‌های مهم این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

آزمون سراسری، اولین و البته پرجمعیت‌ترین آزمون سازمان سنجش در طول سال به شمار می‌رود. آزمونی که اگر ملاک ثبت‌نام در آن را جمعیت یک میلیون و ۱۱۹ هزار نفری نوبت دوم در نظر بگیریم، با توجه به اینکه هر داوطلب باید مبلغ ۱۳۰ هزار تومان را پرداخت می‌کرد به مبلغ ۱۴۵ میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومانی می‌رسیم که تنها ظرف مدت زمان ثبت‌نام به حساب سازمان سنجش واریز شده است. مبلغی که شاید در نگاه اول برای هر داوطلب، نه‌تنها بزرگ نباشد بلکه با توجه به شرایط اقتصادی، رقم معقولی هم به حساب آید، اما با در نظر گرفتن این مساله که امسال سوالات عمومی از آزمون سراسری حذف شده و تنها سوالات دروس تخصصی در آن وجود داشت، طبیعتا از لحاظ هزینه‌ای، بار مالی کمتری به سازمان سنجش هم تحمیل شده بود. نوبت اول آزمون سراسری را باید اولین آزمونی دانست که سال آینده برگزار می‌شود. آزمونی که با ملاک قرار دادن جمعیت ۹۸۰ هزار نفری که در نوبت اول ۱۴۰۲ در آن شرکت کردند و البته رشد ۳۷.۵ درصدی در هزینه ثبت‌نام آن می‌تواند درآمد ۲۰۳ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومانی را برای این سازمان به همراه داشته باشد. درآمدی که تنها در نوبت اول به دست می‌آید و با توجه به اینکه در نوبت دوم آزمون سراسری جمعیت بیشتری ثبت‌نام می‌کنند، طبیعتا رشد چشمگیری هم خواهد داشت.

به گفته مسئولان سازمان سنجش در آزمون کارشناسی‌ارشد ۱۴۰۳ نزدیک به ۴۷۶ هزار داوطلب ثبت‌نام کردند؛ داوطلبانی که هر کدام مبلغ ۲۳۳ هزار تومانی را برای حضور در جلسه امتحان پرداخته کرده بودند؛ و با یک حساب و کتاب ساده، به رقم ۱۱۰ میلیارد و ۹۰۸ میلیون تومانی می‌رسیم که در کمتر از یک ماه به حساب این سازمان واریز شده است. درست است که این آزمون حدود یک دوم درآمد نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ خواهد بود، اما باید این مهم را هم ملاک قرار داد که جمعیت شرکت‌کننده در آن‌ هم نصف آن بوده است.

هزینه ثبت‌نام در آزمون دکتری اما به حدی بالا است که دیگر صدای داوطلبان را هم بلند کرده بود. الزام پرداخت ۶۰۰ هزار تومانی آن هم تنها برای رسیدن به جلسه آزمون این مقطع رقمی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. رقمی که وقتی آن را در کنار جمعیت بیش از ۱۱۰ هزار نفری داوطلبان این آزمون قرار می‌دهیم، می‌توان نتیجه گرفت که سازمان سنجش تنها از طریق همین یک آزمون ۶۶ میلیارد تومان درآمد داشته است!

با وجود اینکه درآمد حاصل از هر کدام از این آزمون‌ها رقم قابل توجهی است، اما اگر به جمع همین چهار آزمونی که در این گزارش به آن اشاره کردیم، بپردازیم، باید گفت سازمان سنجشی‌ها تنها از همین آزمون‌ها به درآمد ۵۲۶ میلیارد و ۲۱۸ میلیون تومان رسیده و خواهد رسید. رقمی که با توجه به وظیفه سازمان سنجش که عملا هیچ ماموریت دیگری جز طراحی و انتشار همین سوالات در نظام آموزش عالی کشور برعهده نداشته، قطعا رقم قابل توجهی خواهد بود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.