برنامه عجیب ایلان ماسک برای تسلا و اپل لو رفت

منابع آگاه می‌گویند ایلان ماسک حاضر بوده است تسلا را به اپل بفروشد؛ اما فقط به شرط این‌که خودش مدیرعامل اپل شود.

خبرگزاری نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی جزئیات ناگفته‌ای از پروژه‌ی مرموز Apple Car که با نام پروژه‌ی تایتان شناخته می‌شد را فاش کرده است. نیویورک تایمز می‌گوید اطلاعات مورد بحث نتیجه‌ی مصاحبه با ۶ فردی است که در دهه‌ی اخیر روی پروژه کار کرده‌اند.

یکی از جالب‌ترین بخش‌ها در گزارش نیویورک تایمز به تلاش اپل برای تصاحب تسلا ارتباط دارد. این نخستین‌باری نیست که گزارشی با محوریت مذاکرات بین اپل و تسلا منتشر می‌شود.

اواخر سال ۲۰۲۰، خودِ ایلان ماسک تأیید کرد که در «تاریک‌ترین روزهای» توسعه‌ی خودرو مدل ۳، تلاش کرده است با تیم کوک درباره‌ی احتمال تصاحب‌شدن تسلا به دست اپل صحبت کند اما ظاهراً تیم کوک از برگزاری جلسه با ماسک خودداری کرده است.

۶ ماه پس از گفته‌های ایلان ماسک، وال‌استریت ژورنال گفت شخص تیم کوک هم به تصاحب تسلا علاقه داشته است. در آن زمان ادعا شد ایلان ماسک با تصاحب تسلا به دست اپل موافقت کرده اما یک شرط بزرگ گذاشته است: این‌که او نه‌تنها مدیرعامل تسلا باشد بلکه به مدیرعامل اپل هم تبدیل شود.

تیم کوک و ماسک هرگونه صحبت درباره‌ی تبدیل‌شدن تسلا به زیرمجموعه‌ی اپل را رد کرده‌اند. آن‌ها مدتی پیش (در زمانی که ایلان ماسک شروع‌به انتقاد از سیاست‌های اپ استور کرد) گفتند که قبلاً هرگز با یک‌دیگر صحبت نکرده بودند.

گزارش امروز نیویورک تایمز بدون ارائه‌ی جزئیات بسیار دقیق، بار دیگر روی ماجرای تسلا و اپل دست گذاشته است. خبرنگاران این وب‌سایت می‌گویند اپل و تسلا قطعاً مذاکره‌ کرده‌اند، اما زمان برگزاری آن مذاکرات مشخص نیست: «اپل برخی صحبت‌ها با ایلان ماسک درباره‌ی تصاحب تسلا انجام داد… اما در نهایت به این نتیجه رسید که ساخت خودرو خودش منطقی‌تر از تصاحب یک کسب‌و‌کار دیگر است.»

در بخش دیگری از گزارش نیویورک تایمز به طرح اپل برای ساخت خودرو اختصاصی اشاره شده است. ظاهراً شرکت تولیدکننده‌ی گوشی آیفون و مک بوک به‌دنبال ساخت خودرویی بود که فرمان نداشت و به‌طور کامل توسط دستیار سیری کنترل می‌شد.

در یک مقطع، جانی آیو و اعضای تیم طراحی‌اش کانسپت‌هایی از خودرو اپل را که شبیه مینی‌ون‌های اروپایی مثل Fiat Multipla ۶۰۰ به نظر می‌رسید طراحی کردند. خودرو ۶ شیشه و سقف منحنی داشت، بدون فرمان بود و برای کنترل آن از سیری استفاده می‌شد.

نیویورک تایمز می‌گوید: «یک روز در پاییز ۲۰۲۵، آقای آیو و آقای کوک در مقر مرکزی پروژه‌ی اپل کار در کالیفرنیا دیدار کردند تا دمویی از نحوه‌ی کارکرد خودرو تجربه کنند. این دو مرد روی صندلی‌های فضایی کابین‌مانند نشستند. در خارج از این فضا، یک صداپیشه شروع‌به خواندن متن سخنانی که سیری قرار بود به زبان بیاورد کرد… آقای آیو از سیری پرسید که آن‌ها از کنار چه رستورانی رد شدند و صداپیشه یک پاسخ را خواند.»

نیویورک تایمز می‌گوید که پروژه‌ی اپل کار چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار هزینه داشته است. این پروژه در نهایت لغو شد و اپل تصمیم گرفت اعضای تیم خودرو را وارد تیم هوش مصنوعی کند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.