ناکامان نامدار چهلمین انتخابات پس از انقلاب

جمعه چهلمین انتخابات کشور (دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری) پس از انقلاب برگزار شد. در این گزارش نگاهی انداختیم به داستان رای نیاوردن و ناکامی چهره‌های شاخص.

چهره‌های شاخصی که از رسیدن به بهارستان جا ماندند، مشخص شده‌ است.

میزان مشارکت در این دوره از انتخابات طبق اعلام خبرگزاری دولت و نهادهای رسمی ۴۱ درصد اعلام شد؛ یعنی کمترین میزان مشارکت به ثبت رسیده در انتخابات‌های مجلس. با این حال شگفتی‌هایی نیز در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری، رقم خورد که در این گزارش به آنها خواهیم پرداخت.

«لاریجانی» کرسی خبرگان را از دست داد

شاخص‌ترین ناکام انتخابات روز گذشته صادق آملی‌لاریجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است که نتوانست حائز اکثریت آرا شود و جایی در میان ۴ منتخب مردم مازندارن در مجلس ششم خبرگان نداشت. آملی لاریجانی از مرداد ۱۳۸۸ تا اسفند ۱۳۹۷ ریاست دستگاه قضا را برعهده داشت و در در دوره‌های سوم، چهارم و پنجم نماینده مجلس خبرگان از حوزه انتخابیه مازندران بود.

آملی لاریجانی که در ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ پس از ۱۰ سال سکان ریاست قوه قضاییه را به ابراهیم رئیسی تحویل داد، اکنون کرسی خبرگان را که از سال ۱۳۷۷ در آن حضور داشت، را نیز از دست داد. همچنین در ۱۳ شهرویر ۱۴۰۰ او از شورای نگهبان هم کناره‌گیری کرده بود. آملی لاریجانی در دوره‌های چهارم، پنجم و هفتم یکی از شش عضو فقیه شورای نگهبان بود.

از دیگر چهره‌های شناخته‌شده‌ای که موفق به حضور در مجلس خبرگان آینده نشد می‌توان به مصطفی پورمحمدی، با سابقه نشستن بر کرسی وزارت دادگستری و وزارت کشور نیز اشاره کرد. او از استان تهران نامزد شده بود.

میانه‌روها روی خوش به انتخابات نشان ندادند

علی مطهری نامدارِ ناکام انتخابات مجلس بود. او در ادوار هشتم، نهم و دهم نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بود. مطهری امکان رقابت در دوره یازدهم مجلس را به‌خاطر ردصلاحیت از دست‌داده بود.

مطهری سرلیست «صدای ملت» بود. او عنوان کرده بود که این لیست مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب کارگزاران سازندگی، اعتماد ملی، ندای ایرانیان و اعتدال و توسعه است. با این وجود مطهری و لیستش حتی نتوانستند در بین ۶۰ نفر اول پایتخت حضور داشته باشند.

شهرستان‌ها نیز به نام‌داران روی خوش نشان نداد!

عده‌ای از نامزدهای تاییدصلاحیت شده ترجیح دادند شانس خود را برای رسیدن به کرسی‌های بهارستان در رقابت در حوزه‌های انتخابیه شهرستان‌ها امتحان کنند.

محمدباقر نوبخت

شاخص‌ترین این افراد، محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدا و توسعه بود. نوبخت چهار دوره متوالی نماینده مردم رشت در مجلس‌های سوم تا شش بود، او که در مقطعی سخنگوی دولت بود، سابقه ۵ سال ریاست سازمان برنامه و بودجه و همین‌طور معاونی رییس جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم را نیز در کارنامه خود دارد. نوبخت که در ابتدا صحبت از سر لیست بودنش در لیست «اعتدالیون» تهران مطرح بود، با اتکا به کارنامه پرسابقه خود، حوزه انتخابیه خود را به زادگاهش رشت تغییر داد.

نوبخت که علت این تغییر حوزه را دعوت مردم رشت از او دانسته بود، با وجود حمایت مستقیم علی لاریجانی نتوانست آرای قابل قبولی از مردم رشت و خمام بگیرد و با ۲۸۳۶۱ رای در جایگاه پنجم ایستاد و از راهیابی به مجلس بازماند.

محمدباقر نوبخت پس از شکست در انتخابات، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) خطاب به مردم رشت نوشت: «پیامی به مردم فهیم زادگاه خودم… در تاریخ بماند. نگران شما بودم، آمدم. همه شما نیامدید. همچنان نگران، ولی با وجدانی آسوده، برگشتم. خدای مهربان نگهدارتان.»

محمدرضا باهنر و محمدرضا پورابراهیمی

چهره دیگری که از سرلیستی‌اش از طرف «شورای وحدت» صحبت به میان آمده بود، محمدرضا باهنر بود. او نیز با طرح این موضوع که درخواست‌های زیادی از مردم کرمان به دستش رسیده است، حوزه انتخابیه خود را به کرمان و راور تغییر داد. باهنر سابقه دو دوره نمایندگی مردم کرمان در مجلس (مجلس دوم و هفتم) و پنج دوره نمایندگی مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر (مجلس سوم، چهارم، پنجم، هشتم و نهم) را دارد. با این حال او نیز همانند نوبخت نتوانست از مردم زادگاهش رای اعتماد بگیرد و با ۳۸۲۸۰ رای نفر چهارم شد و راهی به مجلس نیافت.

نایب رییس مجالس هفتم، هشتم و نهم در بیانیه پس از شکست خود نوشت: «اکنون که به فضل خدای متعال، زمستان سرد امسال به گرمای قدوم مبارک شما و حضور ارزشمند مردم دیار کریمان به بهاری دل‌انگیز مبدل گردید، شایسته است تا قدردان حمایت‌ها، تلاش‌ها و محبت‌های شما باشم. به مصداق «من لم یشکر المخلوق، لم یشکر الخالق».

محمدرضا پورابراهیمی دیگر نماینده ادوار مجلس که سابقه حضور در مجلس نهم، دهم و یازدهم را از حوزه انتخابیه کرمان و راور دارد، با ۵۸ هزار و ۸۵۸ رای نفر سوم شد و از راهیابی به مجلس باز ماند. سایت نود اقتصادی در گزارشی عنوان کرد که پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، در ۶۵ درصد از جلسات مجلس شورای اسلامی غایب بوده است.

پورابراهیمی پس از شکست در انتخابات، نامه‌ای اعتراضی منتشر کرد که در بخشی از آن عنوان شده است: «خریدوفروش رأی، اعطای هدایای گسترده به‌منظور تأثیر در انتخابات و انجام تبلیغات خارج از ضوابط از جمله تخلفات گسترده در انتخابات ۱۲ اسفند در حوزه کرمان و راور بوده است.»

دلخوش، عنابستانی و حسنوند

کاظم دلخوش نماینده کنونی حوزه انتخابیه صومعه‌سرا در مجلس است که سابقه نمایندگی این شهرستان را در دوره‌های هفتم، هشتم و دهم نیز دارد. او در این دوره از انتخابات، حوزه انتخابیه خود را به رشت و خمام تغییر داد و با کسب ۲۹۳۴۷ رای نفر چهارم شد و نتوانست به مجلس دوازدهم راه یابد.

علی اصغر عنابستانی که با ماجرای سیلی به یک سرباز در سال ۹۹ معروف شده بود هم از راهیابی به مجلس دوازدهم در این بازماند.

دیگر چهره‌‌ای که نتوانست در انتخابات دوازدهم مجلس توفیقی داشته باشد، فریدون حسنوند بود. او در حال حاضر نماینده مجلس است و سابقه حضور در دوره‌های ششم، هفتم،‌ هشتم و دهم را نیز در کارنامه خود دارد. او در دوره دهم و یازدهم مجلس، ریاست کمیسیون انرژی مجلس را بر عهده دارد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.